اروپای مرکزی، مقصد مجذوب کننده و مقرون به صرفه گردشگری پزشکی

به گزارش همیار مشاوره، پیش از این با مفهوم گردشگری پزشکی آشنا شدیم. در سراسر جهان کشورهای مختلف در کوشش هستند تا با تامین زیرساخت ها و امکانات لازم، این بخش از گردشگری را به صنعت گردشگر خود بیافزایند. کشورهای اروپای مرکزی، یکی از مجذوب کننده ترین مقاصد گردشگری پزشکی در جهان هستند. با خبرنگاران همراه باشید.

اروپای مرکزی، مقصد مجذوب کننده و مقرون به صرفه گردشگری پزشکی

چه عاملی باعث می گردد که خدمات درمانی کشورهای مجارستان و لهستان متفاوت باشند؟ آیا جمهوری چک می تواند در این بازار با سایر کشورهای اروپایی رقابت کند؟ برای پاسخ به این سوالات باید بازار جهانگردی پزشکی در اروپای مرکزی را آنالیز کنیم.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) تخمین می زند که سالانه در حدود 50 میلیون بیمار برای دریافت خدمات پزشکی و درمان، به خارج از کشور سفر می نمایند. هر سال، آمار بیماران مراجعه نماینده به مراکز درمانی کشورهای اروپای مرکزی بیشتر می گردد؛ به ویژه اعضای گروه وایزگراد (Visegrád) که شامل کشورهای جمهوری چک، مجارستان، لهستان و اسلواکی است.

طبق تحلیل های اجرا شده به وسیله سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تا سال 2019، بازار جهانی جهانگردی پزشکی، عایدیی بیش از 60 میلیارد دلار خواهد داشت. موسسه تحقیقات بهداشت بریتانیا اعلام نموده است که در سال 2013، بیمارستان های بریتانیا عایدی 42 میلیون دلاری از جهانگردان پزشکی داشته اند. جهانگردانی که علاوه بر هزینه های درمان و استفاده از خدمات پزشکی، در حدود 219 میلیون دلار هم در هتل ها، رستوران ها و مراکز خرید، خرج نموده اند.

این کشورها به لطف نسبت مطلوب میان هزینه های درمانی و کیفیت خدمات ارائه شده، بیماران و در واقع جهانگردان پزشکی زیادی را جذب می نمایند. دلیل مهم دیگر، به ویژه برای بیماران کشورهای اروپای غربی، مدت کوتاه انتظار برای دریافت خدمات پزشکی است.

لهستان و مجارستان، چند سالی است که به منظور جذب جهانگردان خارجی، بعضی تدابیر ملی را در پیش گرفته اند. جمهوری چک و اسلواکی هنوز در انتظار یک برنامه ریزی جامع هستند.

جمهوری چک

جمهوری چک در حال حاضر روی مراکز اسپا برای جذب جهانگردان درمانی تمرکز دارد بنابراین مشخص تعداد دقیق جهانگردان پزشکی این کشور سخت است. اما در سال 2015، در حدود 90 هزار جهانگرد خارجی، از اسپاهای درمانی جمهوری چک، استفاده نموده اند.

اسپاهای درمانی جمهوری چک به خاطر کیفیت خدمات درمانی، درمان های چندمرحله ای و روش های خاص توان بخشی، معروفیت دارند. جراحی های پلاستیک، روش های یاری باروری و درمان های چاقی، پرتقاضاترین درمان ها هستند. خدمات یاری باروری، سالانه به 6000 زوج نابارور برای فرزندآوری یاری می نمایند که بیشتر آنها ایتالیایی و آلمانی هستند.

بیشتر بیمارانی که برای درمان، جمهوری چک را انتخاب می نمایند، از بریتانیا، آلمان و ایتالیا هستند که تعداد آنها هر سال 20 درصد افزایش پیدا می نماید. علاوه بر این، تعداد بیمارانی که از خاور میانه برای درمان به این کشور سفر می نمایند، روز به روز در حال افزایش است. این بیماران معمولا پس از درمان بلافاصله به کشور خود بر نمی گردند و مراحل درمان را با مراقبت های پس از درمان ادامه می دهند. محبوبیت جمهوری چک برای سفرهای درمانی در میان چینی ها هم روز به روز بیشتر می گردد.

اخیرا وزیر بهداشت و سلامتی جمهوری چک در راستای حمایت از جهانگردی پزشکی، کوشش هایی در سطح دولتی انجام داده است. برند Czech Health به وسیله نمایندگان رسمی این کشور، در همایش ها و نمایشگاه های معتبر بین المللی معرفی شده است؛ از جمله کنفرانس بهداشت و درمان دبی.

افزایش جذابیت خدمات درمانی جمهوری چک برای بیماران، تنها یکی از دلایلی است که این کشور باید در راستای توسعه صنعت جهانگردی پزشکی قدم بردارد. افزایش بیماران خارجی منجر به افزایش عایدی بیمارستان ها، مراکز درمانی و اسپاهای یک کشور می گردد. مراکز درمانی با یاری این عایدی می تواند برای بهبود خدمات و امکانات پزشکی بیشتر سرمایه گذاری نمایند که این به سود بیماران داخلی هم خواهد بود.

مجارستان

معروفیت مجارستان در جهانگردی پزشکی، مفهوم جدیدی نیست. پیش از این هم مراکز اسپای این کشور چه در داخل و چه در خارج از کشور، معروفیت داشته اند. یکی از اصلی ترین جاذبه های جهانگردی پزشکی در این کشور، خدمات دندان پزشکی است. طبق آمار منتشر شده به وسیله وزارت بهداشت مجارستان، در شهرهای مرزی به ازای هر 200 نفر، یک دندانپزشک وجود دارد. در حالی که در پراگ به ازای هر 1200 نفر یک دندان پزشک وجود دارد.

بیمارستان ها و کلینیک های مجارستان، خدمات درمانی مرتبط با دندان پزشکی را 40 تا 70 درصد مقرون به صرفه تر از درمان های مشابه در بریتانیا، آمریکا یا شمال اروپا، ارائه می نمایند.

علاوه بر دندان پزشکی، خدمات دیگری مانند جراحی پلاستیک، ارتوپدی، فیزیوتراپی بعد از بیماری های قلبی و عروقی، روش های یاری باروری، پوست پزشکی، درمان چاقی و جراحی چشم هم در مجارستان به جهانگردان خارجی ارائه می شوند.

اسپاهای مجارستان هم معروفیت زیادی دارند و هزاران چشمه آب معدنی در این کشور وجود دارد. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا این کشور به عنوان یکی از برترین مقاصد جهانگردی پزشکی در جهان شناخته گردد.

لهستان

لهستان هم مثل مجارستان روی خدمات دندان پزشکی و زیبایی سرمایه گذاری نموده است. درمان سرطان هم یکی دیگر از مهم ترین مراجعات جهانگردان خارجی به مراکز درمانی این کشور است. جهانگردان دانمارکی برای استفاده از تکنیک سایبرنایف به لهستان سفر می نمایند. سایبرنایف (cyberknife) جدیدترین روش درمان تومورهای سرطانی به صورت جراحی بسته است و می تواند جایگزینی برای عمل جراحی باز باشد با این تفاوت که درمان با این روش بدون درد، خونریزی و کمترین عوارض جانبی برای بیماران سرطانی است.

نمونه های موفقی که ذکر کردیم می توانند الگوی مناسبی برای توسعه جهانگردی پزشکی در ایران باشند. جهانگردی پزشکی در ایران با وجود کیفیت بالا و قیمت های مقرون به صرفه، به دلیل نبود تبلیغات مناسب، هنوز به جایگاه واقعی خود در جهان نرسیده است. البته ایران در این میدان، رقیبان قدرتمندی چون اردن و دبی دارد. کشور اردن سالانه 500 میلیون دلار عایدی ارزی از جهانگردی درمانی دارد و دبی هم از چند سال پیش شهرهای سلامت را راه اندازی نموده و با بعضی از دانشگاه های معتبر جهان برای توسعه این مراکز قرارداد بسته است. امید است که با تقویت شبکه های موجود تسهیلات درمان و سلامت و نیز ایجاد زیرساخت های مدرن و مراکز معتبر و بزرگی از متخصصان سلامت و بهبود مهارت های درمانی، کشور ما بتواند جایگاه مناسبی در صنعت جهانگردی پزشکی در جهان کسب کند. موفقیتی که به بهبود سیستم سلامت و درمان در کشور منجر می گردد و منافع زیادی چه از جهت اقتصادی و چه از جهت درمانی برای هموطنان در پی خواهد داشت.

منبع: کجارو / medicaltourismmag.com / لست سکند

به "اروپای مرکزی، مقصد مجذوب کننده و مقرون به صرفه گردشگری پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپای مرکزی، مقصد مجذوب کننده و مقرون به صرفه گردشگری پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید