بهشتی رویایی در جنوب ایران

به گزارش همیار مشاوره، دیار کهن سیستان و بلوچستان با برخورداری از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد، بیشمار صحنه های بی نظیر طبیعی را در ذهن هر گردشگری ثبت می نماید. این دیار گویی بهشتی رویایی در جنوب ایران است.

بهشتی رویایی در جنوب ایران

سیستان و بلوچستان علاوه بر داشتن گونه های نادر جانوری با داشتن آب و هوای متنوع به بهشت رویایی برای طبیعت دوستان جنوب ایران تبدیل شده است.

سرزمین نخل و باد و آفتاب و دریا به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ایرانی کوچک نامیده شده و از پهن دشت سیستان تا کوهستان های بلوچستان و آب های نیلگون دریای مکران (دریای عمان) گسترانیده شده و طول شمال تا جنوب آن افزون بر هزار کیلومتر است. این استان به دلیل داشتن دشت و کوهستان و برخورداری از یکی از چهار قله مرتفع ایران دارای تنوع بالای توپوگرافی است.

یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 7.9 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست هست.

مناطق حفاظت شده

گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل منطقه حفاظت شده گاندو، مناطق جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، منطقه شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون زیست می نمایند.

جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.

تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آن ها مشاهده کرد.

در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می نمایند.

در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقمندان به محیط زیست است.

منابع دریایی و شیلاتی، وجود آثار طبیعی - ملی، تالاب های شور و شیرین، دریاچه ها، جنگل، کوه هایی با چشم انداز خاص و غارهای طبیعی، سیستان و بلوچستان را به بهشت طبیعتگردان تبدیل نموده است.

چابهار، سرزمینی ناشناخته با گنج های فراوان، یکی از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و آب های گرم اقیانوس هند قرار گرفته است.

این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل ترین هوای جنوب کشور است و شاید به همین دلیل است که چابهار یا چهاربهار نام گرفته است.

تفتان همواره سرفراز

تفتان همواره سرفراز که به عنوان بام شرق ایران شهرت دارد از جاذبه های بکر و دیدنی برخوردار است که همه ساله تعداد زیادی از علاقمندان طبیعت را به خود فرا می خواند. قله تفتان با 4050 متر ارتفاع که از دهانه قله آن دود آتشفشانی مرکب از بخار آب، خاک و گاز گوگرد متصاعد می گردد، از دیگر زیبایی ها و جذابیت های سیستان و بلوچستان استو برف سفید و گوگرد زرد رنگ بر قله این کوه سربه فلک کشیده به عروس زیبایی تشبیه شده که تور سفیدی برسر نموده و شال زرد رنگ بر گردن آویخته و به زیبایی خودنمایی می نماید.

آبشار سراب بزمان

آبشار سراب بخش بزمان با بیش از هفت متر ارتفاع به عنوان یکی از مکان های دیدنی و جذاب گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان بوده که هر رهگذری را به خود جلب می نماید.

رودخانه کاجو یکی از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان است. سیلاب های این رودخانه در ناحیه دشتیاری پخش می گردد و در پایان به رودخانه باهوکلات می پیوندد. این رودخانه 220 کیلومتر طول دارد.

کویر لوت

کویر لوت یکی از خشک ترین و قابل مطالعه ترین کویرهای دنیا است که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و عمیق ترین ناحیه فلات مرکزی ایران را در خود جای داده و ناگفته های زیادی دارد.

دشت سیستان یکی از دشت های داخلی فلات ایران است که از آبرفت های دلتای قدیمی و فعلی رودخانه هیرمند و سیلاب های اطراف آن پوشیده شده و این سرزمین در جلگه ای پست و هموار در منتهی الیه مرز شرقی ایران قرار گرفته است. این دشت از بقایای دریاهای دوران سوم زمین شناسی بوده که بر اثر حرکات کوهزایی به صورت چاله درآمده است.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی

به "بهشتی رویایی در جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی رویایی در جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید