توجه به تحقیقات علمی و پژوهشی برای نجات زریبار ضروری است

به گزارش همیار مشاوره، عبدالمحمد زاهدی صبح امروز در جلسه نجات بخشی دریاچه زریبار که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، با تاکید بر اعمال مدیریت واحدی بر دریاچه زریبار، گفت: ازآنجا که این دریاچه پناهگاه حیات وحش و منطقه ای حفاظت شده است، مدیریت کلی آن برعهده اداره کل محیط زیست استان باشد ولی این مسئله مانع از فعالیت مابقی سازمان های ذیربط نخواهد شد.

توجه به تحقیقات علمی و پژوهشی برای نجات زریبار ضروری است

وی بیان نمود: دستگاه هایی هم چون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آب و فاضلاب، منابع طبیعی و غیره با هماهنگی با اداره کل محیط زیست اقدام به اجرای برنامه یا فعالیتی در تالاب زریبار کنند.

وی بیان نمود: برای حفظ دریاچه زریبار و بهره برداری صحیح از آن تمامی ذی نفعان شامل کشاورزان، صیادان، سازمان های مردم نهاد باید دخیل باشند.

استاندار کردستان اظهارداشت: پروپوزال های تحقیقاتی تهیه شده در خصوص نجات بخشی زریبار در کارگروهی متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه های سطح استان، کننده استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، اداره کل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، امور آب مورد بررسی قرار داده شود.

زاهدی ادامه داد: سپس باید از میان پروپوزال های تایید شده، اقدام به اولویت بندی شود تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای اجرایی کردن این تحقیقات در استان صورت گیرد.

وی بیان نمود: در طول چند سال گذشته حساسیت چندانی نسبت به دریاچه زریبار در سطح کشور وجود نداشت ولی اکنون با اقدامات اجرا شده در استان، سازمان محیط زیست بهبود شرایط و شرایط این دریاچه را در برنامه های خود گنجانده است.

وجود 500 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این جلسه گفت: از ابتدای پاییز امسال تا به امروز 785 میلی متر بارندگی در محدود دریاچه زریبار را شاهد بودیم که این میزان 2.5 برابر میزان بارندگی در سطح استان بوده است.

اقبال شانظری از وجود 500 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار خبرداد و بیان نمود: از طریق حکم دادگاه اقدام به انسداد تعدادی از این چاه ها کردیم و برای تعدادی دیگری هم منتظر ابلاغ حکم برای مسدود کردن آنها هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "توجه به تحقیقات علمی و پژوهشی برای نجات زریبار ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به تحقیقات علمی و پژوهشی برای نجات زریبار ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید