جشن آیینی نوروزبل دیلمان، آیینی گیلکی در پناه شعله های آتش !!

به گزارش همیار مشاوره، آتش را که می افروزی، حساب کار دست اهریمن وجود نااهلان می افتد، سرخی شعله ها بر روی گونه هایشان زبانه می کشد و پاکی را به زمین و زمان اثبات می نماید تا شروعی باشد در گرمای تابستان برای پایانی سرد در سیاهی زمستان. نوروزبل، نوروزی است با خاستگاه علمی که در تقویم دیلمی، در یکی از روزهای سیزدهم تا هفدهم مرداد ماه جشن گرفته می گردد. نوروز دیلمی که در آن، نوای گیلکی با حرارت شعله های آتشی که می افروزند، در دل مردمانش رسوخ نموده و اینگونه است که گرمایی دائمی را مهمان دل هایشان می نماید تا حتی در سردترین روزهای سال، لبخند به لب، پذیرای مهمانانی باشند که در هیچ فصلی تمامی ندارند و وقتی که به شهرشان باز می گردند، بیشتر از عطر بهارنارنج و پرتقال، عطر مهمان دوستی گیلک ها را با خود و در خاطره هایشان به همراه می برند. با خبرنگاران همراه باشید تا با جشن نوروزبل که چندیست تبدیل به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری گیلان در فصل تابستان شده، آشنا شوید.

جشن آیینی نوروزبل دیلمان، آیینی گیلکی در پناه شعله های آتش !!

جشن نوروزبل چیست ؟؟!!

در زبان گیلکی، بل به معنای شعله آتش است و نوروزبل یعنی جشن آتش نوروزی. تقویم دیلمی، تقویمی که گاهشمار علمی مردم گیلان و غرب مازندران و کوهستان های قزوین، الموت، تهران و البرز بوده و فارغ از هر دین و آیینی، آن را گرامی می داشتند. آن موقع که فریدون، پادشاه و قهرمان ایرانی، ضحاک ماردوش را در کوه های البرز به بند کشید و مردم را از ظلمش رهانید، نوروزبل، آغاز سال مردم گیلان و دیلمان نام گرفت تا همواره به یاد داشته باشند این شجاعت و مردانگی را، هرچند که اگر منطقی تر به قضیه نگاه کنیم و چشم بر روی افسانه های شیرین که کاش واقعیت داشتند، ببندیم، نوروز دیلمی مصادف بود با زمانی که دیلمیان بتوانند مالیات و خراج خود را به اربابان زمان بپردازند، زمانی که هنگامه برداشت محصول می شد و به پاسش، زمین، آماده پایکوبی و پایکوبی بود و آسمان، پذیرای شعله های گرم آتش شکرگزاری.

محاسبات تقویم دیلمی !!

در تقویم دیلمی، نوروز ما که مصادف است با اواسط مرداد، آغاز سال نو است و اسپندارما، پایانش. از آنجا که تقویم با توجه به سال کبیسه محاسبه می گردد، تاریخ برگزاری جشن نوروزبل در هر سال فرق دارد و معمولا درست در میانه ماه مرداد در شهرهای مختلفی مانند رامسر، رودسر، املش، لنگرود، دیلمان، سیاهکل و.... جشن گرفته می گردد.

جشن نوروزبل، جشنی که احیا شد!!

سه دهه فراموشی، سه دهه نامهربانی و بی توجهی، زمانی بود برای اندیشیدن به سنت های گذشته. سنت مردمانی که هیچگاه قومیت را نشانه فزونی ندانستند و همواره از مهمان و مهمانی استقبال نموده اند. زمانی برای به خود آمدن و احیای دوباره سنت های زیبا و پاک. اکنون نزدیک به نه سال است که با کمک مردم و میراث فرهنگی استان گیلان، این آیین زیبا دوباره به وطنش بازگشته و آنگونه که همواره، مردمانش را به دور شعله هایش جمع می کرد و گرمی بخش محفلشان می شد، دوباره تکرار می گردد. این جشن باستانی گیلان و دیلمان که قدمتی به میزان 1600 سال دارد، سال هاست که دوباره بهانه ای شده برای پوشیدن لباس های زیبای گیلکی، بلند شدن نوای دلنشین گیلکی و احیای سنت های زیبایی مانند پایکوبی گیلکی که به نوعی با آداب و مراحل کاشت برنج عجین شده و نوعی نمایش محسوب می گردد.

نوروز دیلمی 1591

سال جاری نیز جشن نوروز بل، نوروز دیلمی در قالب جشنواره ای زیبا برگزار گردید و بومی های گیلان و گردشگران علاقه مند، همراه با یکدیگر سال 1591 دیلمی را جشن گرفتند و به تماشای مراسمی همانند پایکوبی و ساز و آواز و همینطور یار همیشگی جشن های گیلکی، کشتی گیله مردی نشستند. نوروزبل، همانند دیگر آیین های سنتی این خطه تبدیل به یکی از زیباترین و به یاد ماندنی ترین جاذبه های گردشگری گیلان شده است.

منبع: همگردی

به "جشن آیینی نوروزبل دیلمان، آیینی گیلکی در پناه شعله های آتش !!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن آیینی نوروزبل دیلمان، آیینی گیلکی در پناه شعله های آتش !!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید