در آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آیینی و مذهبی در کلیساها وجود ندارد

به گزارش همیار مشاوره، ایسنا/ براساس گزارشات منتشر شده، در آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آیینی و مذهبی در کلیساها وجود ندارد.

در آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آیینی و مذهبی در کلیساها وجود ندارد

وحید نواداد، معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی درباره شرایط کلیساهای این استان گفت: تمام کلیساهای استان در شهر و روستاهای اطراف فعال هستند و هر سال در روزهای خاص مراسم هایی در آنها انجام می گردد.

او افزود: در استان آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آئینی و مذهبی وجود ندارد و تمام مراسم ها براساس تقویم میلادی به وسیله شورای خلیفه گری انجام می گردد.

نواداد درباره شرایط حفاظت از کلیساهای ثبت دنیای استان آذربایجان شرقی گفت: درباره حرایم ثبت شده کلیساهای ثبت دنیای مشکل یا چالشی وجود ندارد و این حرایم براساس ضوابط ثبت دنیای اعمال می گردد. بعلاوه کلیساهای ثبت دنیای از لحاظ اعتبارات و بودجه به وسیله اعتبارات ملی، استانی و منطقه آزاد تامین مالی می شوند و عملیات حفاظتی و مرمتی از همین اعتبارات انجام می گردد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اضافه نمود: برنامه های مرمتی هر سال براساس طرح های مصوب با توجه به اولویت ها و اعتبارات تخصیصی برنامه ریزی و به مرحله اجرا می رسد.

کلیسای سنت استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس یکی از کلیساهای ثبت دنیای ایران است که در آذربایجان شرقی نهاده شد. این کلیسا در قرن نهم میلادی ساخته شده که بارها زلزله های شدید ساختار اصلی آن را تخریب نموده است.

سنت استپانوس برگرفته شده از نام استپانوس (یا همان استفان در زبان ارمنی) شهید اول راه مسیحیت است و در بیشتر کشورهای دنیا کلیساهای متعددی به همین نام وجود دارد. سنت استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در 26 دسامبر سال 36 میلادی در اورشلیم به وسیله یهودیان سنگسار شد.

این بنا در استان آذربایجان شرقی در 17 کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله 3 کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده است.

ساختار کلی این کلیسا بیشتر به معماری ارمنی و گرجی شباهت دارد و داخل ساختمان نیز با نقاشی های یک هنرمند ارمنی آراسته شد.

منبع: همگردی

به "در آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آیینی و مذهبی در کلیساها وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آیینی و مذهبی در کلیساها وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید