روش ساخت روان کننده بتن

به گزارش همیار مشاوره، اگر شما هم در انجام فعالیت های صنعتی و ساختمانی دست اندر کار باشید، حتما می دانید که روان کننده بتن چیست. امروزه روان کننده های بتن را نماینده افزودنی های سیمان می دانند. به همین علت اهمیت استفاده از آن افزایش پیدا نموده است. این است که بسیاری از افراد در پی روش ساخت روان کننده بتن هستند تا از این طریق بتوانند ملات های ساختمانی را به برترین شکل ممکن و در مستحکم ترین حالت مورد استفاده قرار دهند. کاربرد این روان کننده ها تا حدی زیاد است که در هر جایی می توان آن ها را یافت کرد. برای مثال از این روان کننده ها در صرفه جویی در مصرف سیمان و بعلاوه کاهش ویسکوزیته دوغاب ملات استفاده می گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا روان کننده بتن را بهتر بشناسید و روش ساخت روان کننده بتن را هم بدانید.

روش ساخت روان کننده بتن

روان نماینده بتن چیست؟

برای افرادی که می خواهند بدانند که روان نماینده بتن چیست باید بگوییم که روان نماینده بتن همان گونه که از نامش پیدا است، یک افزودنی بتنی است که اغلب اوقات در فرآیندهای ساختمانی به کار گرفته می گردد. این روان نماینده باعث می گردد که مقدار آب در ملات به حداقل برسد و فرآیند خشک شدن ملات هم بهتر پیش برود.

در حقیقت روان نماینده های بتن افزودنی هایی هستند که به شکل گرفتن بتن یاری می نمایند و نرخ بهره وری یک بتن را تا حد زیادی افزایش می دهند. این روان نماینده ها خاصیت هیدراتاسیون سیمان را افزایش می دهند و مقدار سیمانی که قرار است در بتن به کار برود را نیز کمتر می نمایند. این امر باعث صرفه مالی می گردد و مزایای زیاد دیگری را هم به همراه دارد. به همین علت خرید روان نماینده بتن مورد توجه قرار گرفته است.

عملکرد روان نماینده بتن چگونه است؟

حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که اصلا عملکرد روان نماینده بتن به چه صورت است که روش ساخت روان نماینده بتن از اهمیت زیادی برخوردار شده است. همان طور که گفتیم، ویژگی ها و خواصی که روان نماینده های بتن دارند، باعث شده است که این مواد به صورت گسترده در صنایع مختلف به کار گرفته شوند. ملات یا دوغابی که برای ساخت و ساز به کار گرفته می گردد، ترکیبی از مواد مختلف مانند سیمان، شن، ماسه و … است که مقدار این مواد اهمیت زیادی در استحکام سازه های مربوطه دارد. اگر شما بخواهید مدام در این دوغاب از آب بهره ببرید، ذرات دوغاب به هم نزدیک می شوند و کارایی چندانی هم ندارند. روان نماینده ها برای کاهش فاصله بین این ذرات مورد استفاده قرار می گیرند.

روان نماینده ها با خاصیت های خود باعث می شوند که کلوخه های سیمانی از هم جدا شوند و حرکت دوغاب بین سازه های سیمانی و بتنی آسان تر گردد. این روان نماینده ها با نفوذ در ساختمان بتن، نفوذ آب در بتن را کاهش می دهند و رئولوژی دوغاب را نیز بهبود می دهند.

مواد تشکیل دهنده روان نماینده بتن

افرادی که امروزه به ساخت بتن مشغول هستند، به خوبی با فرآیندهای ساخت بتن و استفاده از روان نماینده ها در این فرآیندها آشنایی دارند. در حال حاضر برای این که بتنی را بسازند، علاوه بر سیمان و ماسه از رنگدانه ها و روان نماینده ها نیز استفاده می نمایند. مهم ترین موادی که در ساختار روان نماینده های بتنی به چشم می خورند، ترکیبات آلی هستند که در آب حل می شوند. این ترکیبات، ترکیباتی همانند نمک سدیم، آمونیوم و ترکیبات کلسیمی را در بر می گیرند. علاوه بر این مواد، حلال هایی همانند اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک نیز در میان مواد تشکیل دهنده روان نماینده بتن به چشم می خورند. برای این که روش ساخت روان نماینده بتنی را یاد بگیرید، باید پیس از هر چیزی با همین ترکیبات آشنایی پیدا کنید.

روان نماینده هایی که بر پایه آب فراوری می شوند، جزو آن دسته از روان نماینده هایی هستند که لیگنو سولفونات کلسیم را در خود جای داده اند. این روان نماینده ها از تجمع ذرات سیمانی در ساختار بتنی یک ساختمان جلوگیری می نمایند و چسبندگی بین بتن ها را نیز افزایش می دهند. سهولت در زمان پمپاژ، تسریع در زمان گیرش و افزایش چشمگیر حالت خمیری بتن همه و همه از مزایای استفاده از این روان نماینده ها هستند. شما می توانید روان نماینده های بتن را از سایت ما یعنی سایت بتن شیمی خاتم بخرید.

روش ساخت روان نماینده بتن

به نظر می رسد که بسیاری از افرادی که در پی روش ساخت روان نماینده بتن هستند، تصور می نمایند که این روان نماینده ها از یک فرآیند خاص پیروی می نمایند اما این طور نیست. روان نماینده های بتنی انواع گوناگونی دارند که روش ساخت هر کدام از آن ها با هم فرق دارد اما ممکن است که ساختار کلی این روان نماینده ها از یک فرمول خاص پیروی کند. به همین علت است که روان نماینده های بتنی اغلب خواص مشابهی دارند. از جمله مهم ترین موادی که در ساخت روان نماینده بتن به کار گرفته می گردد، موادی مثل مونومر، رنگدانه، زود گیر، پرزرواتیو، ریتاردر و دیفومر است که در صنایع شیمیایی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال در ساخت روان نماینده های کربوکسیلاتی، از مونومرها استفاده می گردد. این روان نماینده ها طی فرآیند پلیمریزاسیون فراوری می شوند و در دماهای مختلف هم کاربرد دارند. همین امر باعث شده است که روش ساخت روان نماینده بتن در یک نوع خاص با نوع دیگر کاملا متفاوت گردد. این را بدانید که حفظ اسلامپ و کاهش آب همه و همه در پی استفاده کردن از روان نماینده های بتن دیده می شوند.

فرمول شیمیایی روان نماینده های بتنی

اگر بخواهید یک عملکرد خوب از روان نماینده بتن را به عمل بیاورید و روش ساخت روان نماینده بتن را نیز به خوبی یاد بگیرید، بهتر است که با فرمولاسیون ساخت روان نماینده بتن نیز آشنایی پیدا کنید. در واقع ترکیبات آلی و ترکیبات غیر آلی که به بتن اضافه می شوند، خواص این بتن را افزایش می دهند. در ادامه با بعضی از موادی که در این فرمولاسیون وجود دارند، آشنا می شوید.

  • فرمول ملامین:ملامین همان ماده ای است که در گذشته برای ساخت ظروف ملامینی مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه بر اساس تحقیقات به عمل آمده، از این ماده برای ارتقای کیفیت و خواص بتن استفاده می گردد. به همین علت روان نماینده هایی که در بازار وجود دارند، در ساختار خود ملامین را هم جای داده اند. به طور کلی ترکیب است ماده شیمیایی با فرمول نمک و سدیم بی سولفیت باعث می گردد که روان نماینده های بتنی بسیار خوبی فراوری شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات از این روان نماینده ها که ملامین را در خود جای داده اند، به عنوان آب بند بتن هم استفاده می گردد.
  • فرمول لینگو سولفات کلسیم:لینگو سولفات کلسیم یکی از اصلی ترین موادی است که برای ساخت روان نماینده های بتنی به کار می رود. این ماده زرد رنگ از چوب استخراج می گردد و با ذرات چسبنده ای که درون خود جای داده است، کیفیت بتن را افزایش می دهد و حتی به بهبود چسبندگی بتن یاری زیادی می نماید.
  • فرمول نفتالین فرمالدهید: در واقع نفتالین نوعی پلیمر غلیظ شده است که به صورت مایع در صنایع شیمیایی به کار گرفته می گردد. در حال حاضر نفتالین هم از جمله ترکیبات مهمی است که در فرمول ساخت روان نماینده بتن وجود دارد. بنابراین طبیعی است که در فرآیند و روش ساخت روان نماینده بتن، به این ماده هم احتیاج پیدا کنید. این نوع از مواد شیمیایی اسلامپ بتن را افزایش می دهند و زمان گیرش بتن را نیز تا حد زیادی بالا کم می نمایند.
  • فرمول کربوکسیلات: در این فرمول خاص، اتم کربن به دو اتم دیگر پیوند داده شده است و مقاومت ساختاری زیادی را در بتن به وجود آورده است. در بسیاری از مواد روان نماینده ای که نفتالین را در خود جای داده اند، مواد حاوی کربوکسیلات نیز به چشم می خورند. این ماده گیرش زیادی را به بتن می دهد و در اغلب اوقات روانی بتن را افزایش می دهد.

مصرف روان نماینده در بتن چه مقدار است؟

اگرچه روان نماینده های بتن گیرش بتن را تسریع می بخشند و مزایای زیادی را به بتن می دهند اما اگر بیش از حد در ترکیبات بتن به کار گرفته شوند، ممکن است نتوانند خواص خود را به خوبی به کاربران ارائه دهند. به همین علت شما در روش ها یا روش ساخت روان نماینده بتن باید بدانید که چه مقدار موادی را در این روان نماینده به کار بگیرید و در نهایت چه مقدار از این روان نماینده را به بتن بیفزایید. این روان نماینده ها اغلب اوقات به صورت مایع به کار گرفته می شوند و علاوه بر بهبود خواص بتن، کاربردهای دیگری هم دارند.

زمانی که افراد بخواهند در پمپ های بتن روانی ایجاد نمایند و یا زمانی که این افراد بخواهند به ساخت بتن های آماده بپردازند، باید از این مواد استفاده نمایند. مقدار این مواد در بتن به صورت یک چهارم است. یعنی شما باید به ازای هر یک کیلوگرم ملات، 250 گرم روان نماینده را به این بتن بیفزایید.

منبع: اتاق

به "روش ساخت روان کننده بتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش ساخت روان کننده بتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید