مورد عجیب ادرار زنجره دانشمندان را شگفت زده کرد!

به گزارش همیار مشاوره، مدت هاست محققان نسبت به نحوه ادرار زنجره ها سردرگم هستند. این حشره بر خلاف سایر حشرات، نه به شکل قطره قطره بلکه به صورتی پرفشار و به اندازه زیاد عمل دفع مایعات را از بدن خود انجام می دهد؛ چیزی شبیه به نحوۀ دفع در پستانداران.

مورد عجیب ادرار زنجره دانشمندان را شگفت زده کرد!

به گزارش خبرگزاری همیار مشاوره ، فصل بهار به زودی فرا می رسد، پس اگر قصد رفتن به دل طبیعت را دارید بهتر است مراقب زنجره ها باشید، چون ممکن است از ادرار زنجره ها خیس شوید. این ویژگی غیرعادی زنجره ها به محققان یاری نموده تا باورهای رایج در خصوص نحوه ادرار حشرات را رد نمایند.

براساس گزارش فرادید، مدت هاست محققان نسبت به نحوه ادرار زنجره ها سردرگم هستند و این سردرگمی فقط به علت عجیب و غریب بودن تماشای این چشم انداز نیست. این چشم انداز در تضاد با دو الگوی ادرار کردن حشرات است. به همین علت، تیمی از موسسه فناوری و تحقیقات جورجیا تِک تصمیم گرفته اند علت آن را بیابند.

نخستین نظریه ای که بطور گسترده پذیرفته شده درباره نحوه غذا خوردن زنجره ها است. زنجره ها از شیره بافت چوبی گیاه تغذیه می نمایند و بیشتر حشراتی که همین کار را انجام می دهند، برای صرفه جویی در انرژی بصورت قطره قطره ادرار می نمایند.

با این حال، در خصوص زنجره ها، محققان دریافتند ادرار کردن بصورت قطره قطره در واقع انرژی را کمتر نگه می دارد. وقتی یک حشره تقویت شده مانند زنجره باشید، باید زیاد غذا بخورید و این به معنای ادرار کردن زیاد است، پس قطره قطره ادرار کردن، کار خسته نماینده و سختی خواهد بود. از این گذشته، آن ها برای این مدل ادرار کردن (قطره قطره) به میزان فراوری صدای آزاردهنده شان، به انرژی احتیاج خواهند داشت.

نظریه دوم این است که حیوانات کوچکتر به روش قطره قطره ادرار می نمایند، چون روزنه های دفع کوچک تری دارند، پس انرژی لازم برای شلیک جریان ادرار با سرعت بالا را ندارند.

اِلیو چالیتا نویسنده این مطالعه می گوید: قبلاً فهمیده بودیم اگر یک حیوان کوچک بخواهد فواره های آب از بدنش پرتاب کند، این کار برایش کمی چالش برانگیز خواهد شد، زیرا حیوان برای بیرون دادن مایع با سرعت بالا به انرژی بیشتری احتیاج دارد. این موضوع به علت کشش سطحی و نیروهای چسبناک است.

اما از آنجا که زنجره ها حشرات بزرگ تری هستند، برای ادرار کردن به صورت پرتابی، انرژی کمتری مصرف می نمایند. چالیتا می گوید: یک حیوان بزرگتر برای ادرار کردن به نیروی جاذبه و اینرسی متکی است.

از آنجا که به نظر می رسد زنجره ها کوچک ترین حیوانی هستند که به این شکل ادرار می نماید، محققان بر این باورند که مطالعه چگونگی دفع در این حشرات می تواند کاربردهایی در دنیای واقعی داشته باشد و به طور بالقوه الهام بخش توسعه روبات ها و نازل های کوچک باشد.

میریام اشلی راس، مدیر برنامه بنیاد ملی علوم ایالات متحده که بودجه این تحقیق را تامین نموده می گوید: این تحقیق نشان می دهد حتی روشی که موجودات زنده از ادرار خود خلاص می شوند، می تواند اطلاعات جدیدی در خصوص دینامیک سیالات در اختیار ما قرار دهد که زمینه ساز نوآوری در رباتیک نرم و روش های مدیریت مایعات در مقیاس های کوچک در تمام انواع فراوریات خواهد شد. چه کسی می دانست ما می توانیم از نحوه ادرار پرسرعت حشرات خیلی چیزها بیاموزیم؟!.

این مطالعه در نشریه علمی PNAS منتشر شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "مورد عجیب ادرار زنجره دانشمندان را شگفت زده کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد عجیب ادرار زنجره دانشمندان را شگفت زده کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید