میوه شگفت انگیزی که نفخ شکم و درد معده را ضربه فنی می نماید

به گزارش همیار مشاوره، این موجود زنده 700 ساله یکی از شگفت انگیز ترین موجودات در استان ایلام است که متاسفانه این روزها مغفول واقع شده به نحوی که بعضی سودجویان سود آن را تنها در مرگش می بینند.

میوه شگفت انگیزی که نفخ شکم و درد معده را ضربه فنی می نماید

به گزارش همیار مشاوره، بلوط درختی به ارتفاع 10 متر بوده که دارای تاجی گسترده و شاخه های جوان پوشیده از کرک های خاکستری پتویی یا مایل به زرد بوده؛ بعلاوه جوانه ها تخم مرغی و برگ ها در فصل زمستان ریزان هستند.

بلوط سرشار از ویتامین B بوده که شامل نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین b12 است. بلوط می تواند به تنظیم فعالیت های متابولیکی و بعلاوه تعدادی از فرآیندهای آنزیمی در بدن که برای سلامت کلی حیاتی هستند یاری کند.

میوه بلوط در پیاله ای بنام گلاند قرار گرفته که دارای 5 درصد ماده روغنی، 6/5 درصد پروتئینی، 7 درصد از قندهای مختلف، 44 درصد آمین، اندازه کمی کوئروسیت و حدود 7 درصد از نوعی تانن است.

پادزهری مفید برای مسمومیت های آلکالوئیدی و فلزات

آرش مزبانی پژوهشگر گیاهان دارویی می گوید: بلوط دارای 7 درصد تانن بوده که خواص این ماده رسوب دهنده آلبومین، جلوگیری نماینده از عفونت ها در درمان سل، التیام دهنده زخم ها، پادزهر مفیدی برای مسمومیت های آلکالوئیدی و فلزات است.

وی درباره خواص میوه بلوط اضافه نمود: استفاده آن همراه با سرکه، برای برطرف دل پیچه ناشی از نفخ بعلاوه بو داده میوه به صورت قهوه جهت برطرف اسهال، درمان سوءهاضمه، درد معده مفید است.

  • چطور نفخ شکم را درمان کنیم؟ | برطرف نفخ شکم با چند راه ساده

از پوسته بلوط دم دار در مصارف خارجی برای شستشوی آماس، سوختگی ها، بواسیر و بیماری های پوستی استفاده می گردد و بعلاوه به دلیل داشتن مواد مفید در ضدعفونی کردن و التیام بخشیدن به زخم ها اثر نافع دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: این گیاه در یاری به برطرف کم خونی، نرمی استخوان، سیاه سرفه، درمان سل (در مراحل اولیه)، سستی و ضعف استخوان ها استفاده می گردد.

وی درخصوص خواص پوست درخت بلوط گفت: برای استفاده از پوست درخت بلوط می توان آن را دم نموده و با عسل مخلوط کرد و یا اینکه یک قاشق پوست آن را در آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید؛ این کار خونریزی ها را متوقف می نماید.

بریو نام محلی بلوط

ولی الله مظفریان نویسنده کتاب شناخت گیاهان دارویی ایلام نیز گفت: بلوط با نام محلی بریو که از میوه و پوست درخت آن می توان استفاده کرد، مردم بومی پوسته داخلی میوه بلوط را جَفت می نامند که در درمان زخم معده بهره می برند.

ترکیبات شیمیایی این درخت شامل تانن، اسید گالیک، اسید مالیک، کوئر سین، موسیلاژ، مواد پکتیکی و رزینی است.

وی اضافه نمود: بلوط دارای اندازه زیادی فیبر بوده غذاهایی که دارای فیبر بالا هستند که می توانند به هضم غذا و درمان مسائل گوارشی و یبوست یاری شایانی نمایند؛ دریافت فیبر باعث کاهش خطر بروز بیماری های مختلف مانند دیابت، بیماری های قلبی و سرطان کولون می گردد و مصرف محصولات غذایی فاقد فیبر خطر بروز این بیماری ها را افزایش داده و در طولانی مدت می تواند منجر به بروز فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، یبوست و حتی سرطان کولون گردد.

مظفریان ادامه داد: تانن موجود در اعضای مختلف گیاه خواص به وجود آوردن پوشش محافظ بافت ها، قابض و بند آورنده خون بوده بعلاوه در استعمال خارجی، جوشانده پوست بلوط در موارد خون مردگی، بیماری های پوستی، واریس استفاده می گردد.

سلامت استخوان ها در گرو بلوط

مخلوط میوه بلوط بوداده در دوغ یا ماست، اسهال را در دام و انسان بند می آورد. بعلاوه گال بلوط بعنوان مقوی معده، برطرف نماینده خونریزی ها بکار می رود. بلوط دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر است که به تقویت سلامت استخوان ها یاری می نماید و بعلاوه از احتمال پوکی استخوان جلوگیری می نماید. کلسیم ماده معدنی حیاتی بوده که برای تراکم مواد معدنی استخوان لازم است و به اندازه کافی یافت می گردد.

یکی از نمادها و شاخص های استان ایلام بلوط های کهن بوده که این جنگل ها در استحکام زمین موثر است بعلاوه زیبایی و طراوتی به جانداران طبیعت و انسان محیط اطراف آن بخشیده است.

پیمان نوریان کارشناس طب سنتی نیز در گفت وگو با فارس گفت: از آرد و بذر بلوط می توان استفاده های بسیاری کرد، بعلاوه بزرگترین خاصیت آن جهت درمان زخم معده است؛ بدین نحو که میوه آن را پودر نموده و سپس روی شعله ملایم تفت داده و مصرف گردد.

بندآورنده اسهال های شدید دامی و انسانی با بلوط

کارشناس طب سنتی ادامه داد: برای کسانی که اسهال شدیدی دارند استفاده از بلوط بسیار موثر بوده، بعلاوه پودر آرد بلوط همراه عسل و پوست کدو یکی از ضمادهای فوق العاده جهت زخم های بدن است.

آنتی اکسیدان های موجود در بلوط ها، فعالیت کولین استراز (یک آنزیم موجود در مغز) را که بیشتر علائم بیماری آلزایمر شامل گیجی، کاهش حافظه، ناتوانی در فکر کردن و تمرکز را کاهش می دهد، مهار می نمایند. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو و جلوگیری از مرگ سلول های مغزی می شوند و اسیدهای گالیک موجود در بلوط دارای خاصیت حفاظتی مغز هستند و از بیماری آلزایمر جلوگیری می نمایند.

با ابراز تاسف بعضی از سودجویان از این درخت برای زغال گیری استفاده می نمایند، این درحالی است که یک درخت بلوط برای بالغ شدن به چیزی در حدود 40 سال زمان احتیاج دارد که بعضی از این درختان در استان ایلام عمرشان به بیش از 700 سال نیز می رسد.

از طرفی وجود آفت های بسیار در این جنگل های پر ارزش نیز عاملی برای سرعت بخشیدن به مرگ این گنجینه ارزشمند شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "میوه شگفت انگیزی که نفخ شکم و درد معده را ضربه فنی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه شگفت انگیزی که نفخ شکم و درد معده را ضربه فنی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید