اصول تغذیه در بچه ها مبتلا به صرع

به گزارش همیار مشاوره، تشنج ناشی از صرع با از دست دادن هوشیاری همراه است و نگاه خیره به یک نقطه، عدم پاسخ گویی و ابراز واکنش، انجام حرکات تکرارشونده از نشانه های آن است.

اصول تغذیه در بچه ها مبتلا به صرع

به گزارش گروه رسانه های همیار مشاوره، یکی از بیماری هایی که فعالیت الکتریکی سیستم عصبی را مختل نموده و سبب بروز تشنج در بچه ها می گردد بیماری صرع است. تشنج ناشی از صرع با از دست دادن هوشیاری همراه است و نگاه خیره به یک نقطه، عدم پاسخ گویی و ابراز واکنش، انجام حرکات تکرارشونده از نشانه های آن است.

کودکم متأسفانه مبتلابه بیماری صرع است لطفاً هدایت کنید تغذیه مناسب برای این بیماری و اینکه کمتر دچار تشنج گردد چیست؟

والدین بچه ها مبتلابه صرع ضروری است در برنامه غذایی این بیماران مصرف آب به مقدار کافی، میوه و سبزیجات تازه را مدنظر داشته باشند . در صورت کاهش قند خون ممکن است تشنج شروع گردد.لذا والدین باید از گرسنه نگه داشتن طولانی مدت بچه ها مبتلا به تشنج پرهیز نمایند. برای جلوگیری از کاهش قند خون مصرف قند، شکر و شکلات توصیه نمی گردد بلکه مصرف کشمش و یا خرما یاری نماینده است .

مصرف ویتامین ها به مقدار کافی بخصوص غذاهای حاوی ویتامین ب به کنترل تشنج یاری می نماید .

این بچه ها ضروری است از استرس پرهیز نمایند زیرا استرس می تواند زمینه ای برای بروز تشنج باشد .

به طور کلی این بچه ها ضروری است غذاهای متنوع مصرف نمایند و رژیم غذایی با چربی ها زیان آور را کمتر، اما چربی های خوب را رعایت نمایند .

وجود منیزیوم، کلسیم و روی به مقدار کافی در برنامه غذایی این بیماران بسیار مهم است

کمبود برخی از ویتامین ها در بروز حمله تشنج مؤثر هستند که ضروری است والدین مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را در برنامه غذایی کودک قرار دهند و یا با نظر پزشک معالج از مکمل های حاوی این ویتامین ها استفاده نمایند .

کمبود ویتامین ب6 موجب تشنج می گردد و یا تشنج ها را بدتر می نماید. این ویتامین در غذاهایی مانند نان ها و بیسکویت های سبوس دار، جوانه گندم، محصولات گوشتی خصوصاً مرغ و ماهی و جگر، میوه ها و سبزیجات مثل موز، هویج، گل کلم، نخودفرنگی، آب پرتقال، گوجه فرنگی، سیب و نیز در مغزها به وفور یافت می گردد.

همچنین تحقیقات نشان داده مصرف کافی ویتامین E تعداد تشنج ها را کاهش می دهد.غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند از جمله روغن های گیاهی، آجیل تازه، روغن سبوس گندم، آفتابگردان، بادام، ذرت و زیتون می باشند .

همچنین مبتلایان به صرع باید از نوشیدن آب یخ پس از استحمام خودداری نمایند .

وجود منیزیوم، کلسیم و روی به مقدار کافی در برنامه غذایی این بیماران بسیار مهم است .

همچنین مصرف اسیدهای چرب ضروری برای هر نوع بیماری عصبی خیلی مهم هستند. قابل ذکر است که مکمل های با اسیدفولیک بر متابولیسم داروی فنی توئین اثر می گذارد و بهتر است از مصرف اسیدفولیک در بیمارانی که داروی فنی توئین مصرف می نمایند خودداری گردد.

مبتلایان به تشنج های مکرر باید از مصرف موادغذایی مانند قهوه و آسپارتام پرهیز نمایند .

با توجه به اینکه مبتلایان به صرع بطور مداوم از داروهای ضد تشنج استفاده می نمایند و این داروها جذب کلسیم و ویتامین D را مختل می نمایند، لذا توصیه می گردد از منابع حاوی کلسیم مثل لبنیات زیادتر استفاده نمایند و در صورت صلاحدید پزشک معالج از مکمل های کلسیمی و یا ویتامین D استفاده نمایند .

مصرف شیرینی، شکلات، تنقلات، نوشابه گازدار، آجیل، قند و شکر، عسل، مربا، شربت، چای، قهوه و آدامس در بچه ها مبتلا به صرع مضر است و در صورت وجود حساسیت به یک ماده غذایی ضروری است از برنامه غذایی کودک حذف گردد .

منبع:تبیان

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اصول تغذیه در بچه ها مبتلا به صرع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول تغذیه در بچه ها مبتلا به صرع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید