تاریخچه تولید دستمال کاغذی و دستمال توالت

به گزارش همیار مشاوره، معمولا هنگامی که برای خرید دستمال کاغذی به فروشگاه یا سوپرمارکت می رویم، از فروشنده می خواهیم به ما یک جعبه دستمال کلینکس بدهد. کلینکس (Kleenex) از محبوب ترین برندهای دستمال کاغذیست که امروزه برای شناسایی این محصول از نام آن استفاده می کنیم. با نگاهی به تاریخچه تولید دستمال کاغذی و دستمال توالت می توان با فراز و نشیب های تولید این کالای ضروری بیشتر آشنا شد.

تاریخچه تولید دستمال کاغذی و دستمال توالت

در سال 1924، اولین بار نام تجاری دستمال کاغذی Kleenex معرفی گشت. بافت کلینکس ابزاری برای پاکسازی پوست ابداع شد. تبلیغات اولیه، کلینکس را به هالیوود مرتبط می کرد و بعضا این محصول مورد تأیید ستارگان سینما (هلن هیز و ژان هارلو) بود که از کلینکس برای پاک کردن آرایش تئاتر خود استفاده می کردند. در ادامه این پیشگفتار، به بررسی تاریخچه تولید دستمال کاغذی و دستمال توالت خواهیم پرداخت.

کلینکس و آبریزش بینی

در 1926، شرکت کلارک کیمبرلی (Kimberly Clark)، تولید کننده کلینکس، نسبت به نامه های مشتریان مبنی بر اینکه آن ها از این محصول به عنوان یک دستمال یکبار مصرف و برای پاک کردن بینی شان استفاده می کنند، شگفت زده شد. بعد از اطلاع شرکت کیمبرلی از ادعای مشتریان، طی یک پرسش و پاسخ مشخص شد که 60٪ مردم از کلینکس برای پاک کردن آبریزش بینی شان استفاده می کردند. تا سال 1930، کیمبرلی کلارک شیوه تبلیغ کلینکس را تغییر داد و فروش خود را دو برابر و ثابت کرد که همیشه حق با مشتری است.

نکات برجسته تاریخچه کلینکس

در سال 1928، جعبه های امروزی دستمال کاغذی که معرفی گشتند. در سال 1929، کلینکس رنگی معرفی گشت و یک سال بعد دستمال های چاپی چاپ شدند. در سال 1932 بسته های جیبی کلینکس معرفی گشت. در همان سال، شرکت کلینکس از شعار دستمالی که می توانید دور بریزید! در تبلیغات خود استفاده کرد. در طول جنگ دنیای دوم، برای تولید محصولات کاغذی سهمیه در نظر گرفتند و تولید دستمال کلینکس محدود شد. با این حال، فناوری بکار رفته در تولید دستمال کلینکس برای تهیه باند و پانسمان سربازان استفاده می شد و همین امر باعث افزایش تبلیغات این شرکت شد. حجم تولید محصولات کاغذی پس از انتها جنگ در سال 1945 به حالت عادی بازگشت. در سال 1941، خط تولید دستمال های Kleenex Mansize راه اندازی شد، همانطور که در نام مشخص شده بود، این محصول برای مصرف کنندگان آقا بود. در سال 1949 دستمال مخصوص عینک این برند وارد بازار شد.

رونق تولید

در طول دهه 50، توسعه محبوبیت دستمال کاغذی به رشد خود ادامه داد. در سال 1954، برند کلینکس حامی رسمی برنامه تلویزیونی معروف The Perry Como Hour بود. در دهه 60، این شرکت تبلیغات پیروزیت آمیز دستمال کاغذی را در طول برنامه های تلویزیونی آغاز کرد. در سال 1981، اولین دستمال کاغذی معطر (SOFTIQUE) به بازار عرضه شد. در سال 1998، این شرکت برای اولین بار از یک فرآیند چاپ شش رنگ استفاده کرد، که امکان چاپ پیچیده بر روی دستمال کاغذی ها را فراهم می آورد. در دهه 2000، کلینکس در بیش از 150 کشور مختلف اقدام به فروش دستمال کاغذی کرد.

نام کلینکس از کجا آمد؟

در سال 1924، هنگامی که دستمال کاغذی کلینکس برای اولین بار به مردم معرفی گشت، قرار بود از آن ها برای از بین بردن آرایش و تمیز کردن صورت استفاده گردد. کلین در کلینکس از واژه Clean به معنی پاکیزه گرفته شده است. بخش دوم یا انتهایی نام این برند (اکس) به یکی از محصولات محبوب و پیروز شرکت در آن زمان که در واقع دستمال های زنانه با نام تجاری Kotex بودند، اشاره دارد.

استفاده عمومی از کلمه کلینکس

امروزه عموما از کلمه کلینکس برای توصیف هرگونه برند دستمال کاغذی استفاده می گردد. با این حال، کلینکس نام تجاری دستمال کاغذی است که از طریق شرکتکیمبرلی کلارک تولید و فروخته می گردد.

تاریخچه دستمال توالت

در بیشتر نقاط دنیا دستمال توالت از جمله کالاهایی است که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و ارزش آن در زندگی وزمره نادیده گرفته می گردد، تا زمانی که کمبود یا نبود آن احساس گردد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که مردم قبل از اختراع دستمال توالت چگونه بهداشت خود را رعایت می کردند؟ و یا چه مدت است بشر از این محصول استفاده می کند؟ پاسخ به این سوالات ممکن است شما را متعجب کنند.

قبل از اختراع دستمال توالت

قبل از دستمال توالت، مردم معمولا از هر آنچه برای بهداشت شخصی رایگان و در دسترس بود استفاده می کردند. متأسفانه، بسیاری از گزینه ها کاملا دردناک بودند: تراشه چوب، یونجه، سنگ و حتی طناب لنگرهای فرسوده. رومیان باستان با نصب یک تکه اسفنج روی یک میله چوبی برای تمیز کردن خود استفاده می کردند که در سطل آب نمک قرار داشت و همه آن را به اشتراک می گذاشتند. برگ، پارچه کهنه و خزه برخی از گزینه های کمتر دردناک (و احتمالا بهداشتی تر) بودند. افراد ثروتمند از پشم، توری یا پارچه های نرم تر استفاده می کردند.

در واقع، ایده دستمال توالت به چین قرون وسطا برمی گردد، زمانی که یکی از امپراطورهای چین از کاغذهای 60 در 90 سانتی استفاده می کرد. از آن زمان تا به امروز هزاران سال است که از کاغذ در سرویس های بهداشتی استفاده می گردد. در اواخر قرن 15، کاغذ به راحتی در دسترس قرار گرفت، بنابراین از روزنامه معمولا به عنوان کاغذ توالت استفاده می شد. در دوران مدرن تر، آمریکایی ها از کاغذ مجلات استفاده می کردند.

تولید انبوه دستمال توالت

اولین دستمال توالت بسته بندی شده تجاری در سال 1857 از طریق جوزف گایتی ساخته شد. این دستمال از آلوئه ورا آغشته و نام گایتی روی هر برگه چاپ شده بود. این دستمال ها به عنوان یک محصول پزشکی فروخته شد و ادعا می شد که از بواسیر جلوگیری می کند. این محصول چندان پیروزیت آمیز نبود، زیرا گزینه های رایگان بسیاری در دسترس بود که مردم ترجیح می دادند از آن ها استفاده کنند. تولید انبوه دستمال توالت همچنان ادامه داشت و رول هایی که امروزه استفاده می کنیم از طریق زت ویلر (Zeth Wheeler) ثبت و اختراع شد. برند اسکات (Scott) از سال 1890 رول های دستمال توالت را محبوب کرد، زیرا به هتل ها و داروخانه ها فروخته شد. استفاده از دستمال توالت تا دهه 1930 به معنای واقعی کلمه ناخوشایند بود، زیرا حاوی تراشه چوب بود.

در اواخر دهه 1800 و اوایل دهه 1900 لوله کشی توالت و توالت فرنگی در حال رایج شدن بود، بنابراین آمریکایی ها مجبور شدند با مسائل خود کنار بیایند و دستمال توالت هایی بخرند که باعث مسدود شدن و آسیب رسیدن لوله ها نگردد. پیشرفت بزرگ دیگر در صنعت دستمال توالت در سال 1928 رخ داد، هنگامی که شرکت کاغذ سازی هوبرگ (Hoberg) دستمال توالت چارمین (Charmin) را معرفی کرد و در تبلیغاتش روی لطافت و نرمی آن تمرکز کرد. این محصول بسیار پیروزیت آمیز بود و دستمال توالت به سرعت به جای یک کالای لوکس که فقط برای افراد سلطنتی یا افراد بسیار ثروتمند اختصاص دارد، به یک ضرورت تبدیل شد.

منبع: اسنپ مارکت

به "تاریخچه تولید دستمال کاغذی و دستمال توالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه تولید دستمال کاغذی و دستمال توالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید