ثبت راه آهن سراسری ایران در لیست میراث جهانی یونسکو

به گزارش همیار مشاوره، راه آهن سراسری ایران به عنوان بیست وپنجمین میراث جهانی ایران در لیست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.

ثبت راه آهن سراسری ایران در لیست میراث جهانی یونسکو

در اجلاس روز یکشنبه سوم مردادماه 1400 کمیته یونسکو که به صورت مجازی در شهر فوجو واقع در کشور چین در حال برگزاری است، راه آهن سراسری ایران به عنوان بیست و پنجمین اثر جهانی ایران به ثبت رسید. راه آهن سراسری همراه با هورامان در کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت نموده بودند.

ثبت جهانی راه آهن سراسری در حالی صورت گرفت که بعضی از کارشناسان ایکوموس (شورای بین المللی بناها و محوطه ها) که بازوی مشورتی و تخصصی یونسکو در ثبت و محافظت از میراث جهانی هستند، ایراداتی به این اثر وارد نموده بودند. به همین دلیل نماینده ایکوموس با تمجید از ارزش های فرهنگی و تاریخی راه آهن سراسری پیشنهاد داد که این پرونده برای ارائه اطلاعات بیشتر دیفر گردد؛ به این معنی که پرونده پس از اصلاحات، قابل طرح مجدد در اجلاس دو سال بعد باشد.

با این حال و به رغم شانس کم این اثر برای ثبت جهانی، نمایندگان کشورهای نروژ، استرالیا، اتیوپی، عمان، برزیل، روسیه، اسپانیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، تایلند و مجارستان در عین تایید نظر ایکوموس برای اصلاح این پرونده، خط راه آهن سراسری را شگفتی مهندسی توصیف کردند و بر اهمیت تاریخی این خط آهن در تبادل مالی و بین المللی و پیوند میان دریای خزر و خلیج فارس تاکید و از ثبت آن در لیست میراث جهانی یونسکو حمایت کردند.

شایان ذکر است که پرونده هورامان (اورامانات) نیز در روزهای آینده در اجلاس یونسکو آنالیز می گردد. این در حالی است که مسئولان میراث فرهنگی بر اساس نظر کارشناسان یونسکو این اثر را برای ورود به لیست آثار جهانی دارای شانس بالایی ارزیابی نموده اند..

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "ثبت راه آهن سراسری ایران در لیست میراث جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت راه آهن سراسری ایران در لیست میراث جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید