جواهری که تویوتا و یاماها با هم ساختند ، عکس

به گزارش همیار مشاوره، در اوایل دهه 60 میلادی ژاپن تأثیرات ناشی از جنگ جهانی دوم را تا حد زیادی پشت سر گذاشته بود اما صنعت خودروی این کشور برخلاف امروز به خاطر تولید محصولاتی ارزان و بی کیفیت شناخته می شد.

جواهری که تویوتا و یاماها با هم ساختند ، عکس

به گزارش همیار مشاوره ، در آن دوران خودروسازان ژاپنی محصولی پرفورمنس نداشتند و البته خریداران خودرو در این کشور هم علاقه ای به محصولات اسپرت نشان نمی داند. البته برگزاری گرندپری 1963 و 1964 در ژاپن علاقه به سرعت را بیشتر کرد.

به نقل از پدال، خودروسازان ژاپنی هم فرصت مناسبی یافتند تا نشان دهند که توانایی تولید خودروهای اسپرت برای رقابت با بهترین های جهان را دارند. نیسان با همکاری یاماها پروتوتایپی برای خودروهای اسپرت کلاس جهانی ساخت هرچند این پروژه در نهایت لغو شد. یاماها که در زمینه تولید موتورسیکلت های مسابقه ای تبحر خاصی دارد این پروژه را به تویوتا پیشنهاد کرد و آن ها نیز اولین سوپرکار ژاپن یعنی 2000GT را تولید نمودند.

تویوتا در مسابقه تولید اولین سوپرکار ژاپن همکاری یاماها را به همراه داشت و البته آبرت ون گورتز آلمانی به عنوان یک طراح مشهور بخش اعظم کارهای طراحی این خودرو را انجام داد. در پاییز 1964 تویوتا و یاماها تیمی ویژه برای توسعه 2000GT را تشکیل دادند. یکی از اهداف توسعه این خودرو نمایش توانایی های فنی تویوتا بود و به همین علت از متریال سطح بالایی که قبلاً در خودروهای رده میانی دیده نشده بود استفاده شد. همین امر باعث شد 2000GT نتواند روی خط تولید آن زمان تویوتا مونتاژ شود. تیم یاد شده کار توسعه 2000GT با کد 280A را در تأسیسات یاماها پیش برد. مدیر این تیم جیرو کینو در پی تولید یک خودروی گرن توریسمو کلاس جهانی بود و تمامی مدل ها از جمله پروتوتایپ 2000GT با دست تولید شدند.

2000GT نه تنها از پیشرانه ای قوی بلکه از سیستم تعلیق مطلوبی سود می برد. طراحی دوبل جناغی در هر چهار گوشه خودرو باعث پایداری و هندلینگ قابل توجه شد و ترمزهای دیسکی نیز نیروی توقف مطمئنی را فراهم کردند لاستیک های خودرو با رینگ های منیزیومی همراه شده بودند چیزی که فقط در این سوپرکار دیده می شد. سوپرکار تویوتا تأثیر زیادی روی فعالیت های موتور اسپرت ژاپن گذاشت. 2000GT مقام سوم گرندپری ژاپن 1966 را کسب کرد و سپس به قهرمانی مسابقه 1000 کیلومتری سوزوکا دست یافت. به منظور تست قابلیت های این خودرو در برابر رقبایی همچون پورشه 911، تویوتا در مسابقات SCCA آمریکا شرکت کرد.

تویوتا 2000GT خودرویی زیبا و فوق العاده بود اما در امر فروش پیروز ظاهر نشد که یکی از دلایل آن را می توان قیمت بیشتر نسبت به رقبا دانست. ژاپنی ها در فروش این خودرو پیروز نبودند زیرا قیمت آن بیشتر از بیشتر رقبا از جمله پورشه 911، شورولت کوروت و جگوار ای تایپ بود. هزینه های توسعه و تولید زیاد تویوتا را مجبور کرد تولید 2000GT را متوقف کرد. در واقع ابتدا قرار بود 1000 دستگاه از این سوپر اسپرت تولید شود اما در سال 1970 یعنی آخرین سال تولید، تنها 339 نسخه جاده ای از 2000GT کارخانه را ترک کرده بودند. اگرچه 2000GT پیروزیت چندانی در بازار به دست نیاورد اما یکی از خودروهای نمادین دهه 60 میلادی به شمار می رود. ارزش این خودرو در سال های اخیر بسیار بالا رفته و گفته می شود بهای میانه یکی از آن ها به حدود 1 میلیون دلار می رسد. البته مدل های سفارشی ای همچون نسخه های تیون شده از طریق شلبی با قیمت 2.5 میلیون دلار هم به فروش رسیده اند.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در همیار مشاوره مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "جواهری که تویوتا و یاماها با هم ساختند ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواهری که تویوتا و یاماها با هم ساختند ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید