خال هندو منتشر شد

به گزارش همیار مشاوره در خراسان رضوی، کتاب خال هندو با موضوع زندگی شهید انقلاب، جمال فریدزاده، نوجوان مشهدی است که با دوستانش تیم فوتبال تشکیل داده و چون جایی برای تمرین ندارند، زمین های خاکیِ نزدیک ایستگاه راه آهن را زمینِ بازی و محل قراری برای مسابقات مختلف و تمرین فوتبال و دوچرخه انتخاب می کنند.

خال هندو منتشر شد

او و دوستانش قصد انجام کارهای بزرگی را دارند، کارهایی که پایشان را به محافل بزرگان باز می کند و ترغیب می شوند تا در راه و هدفشان همدست و یک صدا شوند. جمال آدم های خودش را از بین دوستان و هم تیمی ها انتخاب و بنا به شناخت هر کدامشان مسولیتی به آنان محول می کند تا اینکه روزی سروکله جوانی شرور به نام فرخ پیدا می شود و همین می شود ماجرایی برای سرشاخ شدن جمال و دوستانش با فرخ.

در کتاب علاوه بر جمال فریدزاده به شهید دیگر انقلاب مهری زارع نیز پرداخته شده و سعی در به تصویر کشیدن فضایِ دهه پنجاه همراه با ماجرای عده ای پسربچه نوجوان، به اهمیت گروه و رفاقت برای رسیدن به اهداف و همچنین خفقانِ قبل از انقلاب و به رسومِ خوبِ میان مردمِ قدیم مشهد از جمله همسایه داری و کمک به هم؛ اشاره و پرداخت شده است.

در بخشی از کتاب خال هندو می خوانیم:

جمال حس کرد توی چشم و دماغ و گوش هاش پُر از آب شده. داد زد.

-از جونم چی می خواین؟

مثل بید می لرزید. هوا سرد بود و تن و لباسش خیس شده بود. خودش را تکانی داد. از دور صدای پارس و زوزه می آمد. بعد صدای چند پا آمد؛ صدای دویدن سگ ها بود. خیلی نزدیک بود. انگار می دویدند تا او را تکه و پاره اش کنند. جمال دراز به دراز توی گونی افتاده بود و امکان فرار نداشت. داد زد و کمک خواست. صدایش کمی می لرزید. معلوم نبود از ترس است یا سرما.

یک نفرشان گفت: کافیه... بسشه دیگه!

بتول پادام نویسنده مشهدی از سال95 تا 99 با شرکت در کارگاه های نویسندگی و نمایشنامه نویسی زنده یاد استاد تشکری وارد عرصه نویسندگی بصورت جدی شد و همچنین در بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی برای نمایشنامه جلال با موضوع زندگی جلال آل احمد رتبه دوم را کسب کرد و در جشنواره ملی نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم در سال 98 نیز رتبه برگزیده بخش نوجوان را به دست آورده است.

پادام در خصوص کتاب خال هندو می گوید:این اولین تجربه ام در حوزه رمان است که به محض ورود در کارگاه استاد، به عنوان اثری که گام به گام از ایده تا طرح و اجرا زیر نظر ایشان انجام و به منصه ظهور رسید و خود استاد زحمت خوانش و تایید آثار تمام دوستان حاضر در کارگاه را برعهده داشتند؛ با توجه به اینکه خواه ناخواه، شاگرد از استاد نگاه و زاویه دید و حتی گاه قسمتی از جهان بینی را می تواند کسب کند، و غیر از آن تاکید استاد بر شاکله های مورد نظر خودشان از بوم و زنده کردن اقلیم و گفتن از ادبیات شهری و همچنین اجرا به جای ذهنی نویسی و نکاتِ بسکمک که سعی کردم در اثر بگنجانم.

استاد بر نکات خاصی تکیه داشتند که آن را مکرر در مصاحبه ها نیز بیان می کردند که: آوانویسی اثر از بومی نویسی به شهری نویسی تبدیل شده است. ادبیات شهری، یک ادبیات غنی شده هویتی و ملی است. مخاطب باید خود را نه در ادبیات جزیره ای و آپارتمانی بلکه در یک اقلیم شهری، به بازیابی برساند.

من سعی داشتم این اقلیم شهری را در فضای رمان به اجرا دراورم، حال در اینکه چقدر پیروز بوده ام یا خیر، این را خواننده که در نظر من اصلی ترین داور است خواهد گفت.

خاطرنشان می شود کتاب خال هندو به قلم بتول پادام با ویراستاری حسین علی نقی، طراح جلد حمید فخار، صفحه آرایی حامد امامی و از سوی انتشارات ستاره ها و با همکاری تولید واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری خراسان رضوی و حمایت معاونت فرهنگی هنری سپاه امام رضا(ع) در 298 صفحه قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 47 هزارتومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خال هندو منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خال هندو منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید