دُلمه می خواهد دلم

به گزارش همیار مشاوره، در این روزهایی که برگ های تازه و جوان مو به بازار می آید، یکی از غذاهای سنتی که بیشتر می گردد آن را پخت، دلمه برگ مو است؛ غذایی لذیذ و مغذی که در این مقاله می خواهیم درباره ارزش غذایی خودش و خواص اجزای تشکیل دهنده آن حرف بزنیم.

دُلمه می خواهد دلم

دُلمه می خواهد دلم

نویسنده:سارا حسنلو

بهانه ای برای مصرف بیشتر برگ های تازه درختان

در این روزهایی که برگ های تازه و جوان مو به بازار می آید، یکی از غذاهای سنتی که بیشتر می گردد آن را پخت، دلمه برگ مو است؛ غذایی لذیذ و مغذی که در این مقاله می خواهیم درباره ارزش غذایی خودش و خواص اجزای تشکیل دهنده آن حرف بزنیم.

این غذا دارای 1500 کیلوکالری انرژی است که در صورت تقسیم کردن اش به عدد 20 (تعداد کل دلمه های تهیه شده) میزان کالری حاصل از خوردن هر دلمه 75 کیلوکالری خواهد بود.

مواد لازم (برای 4 نفر)

برگ مو

40 عدد

50 کیلوکالری

گوشت چرخ نموده

250 گرم

400 کیلوکالری

برنج

2 لیوان

320 کیلوکالری

لپه

1 لیوان

100 کیلوکالری

سبزی خرد شده

(تره، ترخان، مرزه، جعفری و گشهم)

3 لیوان

75 کیلوکالری

پیاز میانه

1 عدد

20 کیلوکالری

کشمش

8 قاشق غذاخوری

240 کیلوکالری

روغن مایع

3 قاشق غذاخوری

270 کیلوکالری

سرکه

3 قاشق غذاخوری

صفر

رب گوجه فرنگی

3 قاشق غذاخوری

صفر

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه وزعفران

به میزان دلخواه

صفر

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را ریز نموده و نصف آن را در کمی روغن تفت بدهید. بعدش گوشت، ادویه ها، نصف رب و کشمش را هم افزوده و بگذارید کمی حرارت ببیند. برنج را هم در قابلمه ای دیگر جوشانده و آب کش کنید. همین کار را با لپه هم انجام بدهید و تمام مواد غذایی یاد شده را در ظرفی عظیم با هم مخلوط کنید. البته سبزی را هم به مایه دلمه تان بیفزایید. برگ های مو را هم به مدت یک تا دو دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید تا نرم شوند. آن گاه در دو برگ از مایه یاد شده ریخته و آن را کاملاً بپیچید و در ظرفی روی هم بگذارید. پس از پیچیدن دلمه ها، روی شان را با سسی که از پیاز سرخ شده، به جای مانده رب، کمی زعفران و سرکه تشکیل شده است، بپوشانید. یادتان باشد که دلمه ها را در حرارت ملایم به مدت 40 دقیقه قرار دهید.

خواص گوشت چرخ نموده

یکی از منابع عالی پروتئین و آهن، گوشت قرمز است که دریافت حداقل دو بار در هفته آن به همه گروه های سنی توصیه می گردد. اما وجود اسیدهای چرب اشباع شده در آن، لزوم مصرف متعادل این ماده غذایی را ضروری می نماید.می دانید که 20 نوع اسید آمینه در ساخت پروتئین ها دخیل اند. در گوشت گوسفند، اسید آمینه ای به نام لیزین وجود دارد که خاصیت ضدویروسی داشته و یک پشتیبان مناسب سیستم ایمنی است اما در فیله گوساله بیشتر اسید آمینه متیونین وجود دارد. ترکیبی که در بدن به شکل فعال اش تبدیل می گردد و در مغز بیشترین غلظت را دارد و نبودش سبب بروز افسردگی، فراموشی و در موارد شدیدتر اختلالات روانی می گردد، بنابراین بهتر است این دو نوع گوشت قرمز را به صورت مخلوط با هم چرخ نموده و در غذا مورد استفاده قرار دهید.

خواص کشمش یکی از میوه های خشکی که می توان به جای شکر برای شیرین کردن غذا از آن استفاده کرد، کشمش تهیه شده از انواع انگور سیاه است. هر دو قاشق غذاخوری از این ماده غذایی معادل یک میوه تازه کالری داشته و انرژی اش برابر 60 کیلوکالری است. جالب است بدانید که این خوراکی به علت داشتن پتاسیم فراوان برای کاهش فشار خون توصیه می گردد زیرا در هر 100 گرم از آن 1 گرم پتاسیم یعنی ماده معدنی که به کنترل فشار خون یاری می نماید، وجود دارد. آنالیز ها هم نشان داده اند که دریافت روزانه این ماده مغذی به میزان 5/2 تا 3 گرم به میزان 25 درصد احتمال مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کم می نماید. پس اگر می خواهید غذایی را شیرین تهیه کنید و ضمناً فشار خون هم دارید، بهتر است به جای شکر از کشمش بهره ببرید. به این ترتیب به کنترل مشکل تان یاری نموده اید.

خواص مرزه و ترخان

مرزه، سبزی علفی یک ساله از خانواده نعناع است که بوی بسیار نافذی دارد و به خاطر تند و تیزی مزه اش کمتر به شکل تازه استفاده می گردد ولی یک طعم دهنده مناسب غذا به شمار میرود. این سبزی خاصیت ضدمیکروبی بالایی دارد. تعریق را کنترل می نماید و به همین علت به اسم گیاه ضدتشنگی برای افراد مبتلا به مرض قند تجویز می گردد. این گیاه ضدویروس تبخال، ضدکرم، خلط آور، محرک و تقویت کننده معده هم هست. فقط یادتان باشد که مرزه برای افراد مسمومیت یا عوارضی به همراه ندارد اما مصرف بیش از میزان اش، به علت تند و تیز بودن، ممکن است التهاباتی را در مخاط دهان ایجاد کند.

اما ترخان، یک گیاه علفی چندساله از خانواده کاسنی است. این گیاه منبع مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، آهن، مهمیم، سدیم و پتاسیم است. این سبزی علاوه بر خصوصیات کلی گیاهان معطر یعنی ضداسپاسم، ضددرد، ضدنفخ و ضدمیکروب بودن، خواب آور؛ ضدالتهاب و آماس و مسکن درد دندان هم هست. یادتان باشد که خوردن ترخان را برای درمان زخم ها و جوش های دهان و دندانی هم مفید می دانند.

همراه این غذا

اگر می خواهید دلمه تان را با نان میل کنید، بهتر است از نان سبوس دار (مانند سنگک) بهره ببرید. همراهی آن با یک پیش دستی سالاد سبزیجات تازه متشکل از کاهو، گوجه فرنگی، جوانه گندم، هویج و کلم قرمز هم می تواند ارزش تغذیه ای وعده تان را بالا ببرد؛ البته اگر با یک لیوان دوغ بدون گاز، کم نمک و کم چرب همراه شده باشد.

اگر اضافه وزن دارید

دلمه های تان را بدون نان میل کنید زیرا این غذا به میزان کافی نشاسته دارد. ضمناً، خوردن سالاد قبل از این غذا جلوی اشتهای تان را گرفته و به این ترتیب، میزان کالری دریافتی کمتر خواهد شد. یادتان باشد که می توانید میزان برنج را کم نموده و به میزان گوشت و سبزی مصرفی تان اضافه کنید.

اگر فشار خون دارید

اولین نکته ای را که باید رعایت کنید، کاهش مصرف نمک است. البته در این غذا کار راحت است زیرا در تهیه اش از انواع سبزیجات معطر و چاشنی مانند سرکه هم استفاده می گردد و ریختن نمک چندان نمود پیدا نمی نماید. ضمناً، به جای گوشت قرمز هم می توانید از تکه های ریز شده سینه مرغ بهره ببرید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دُلمه می خواهد دلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دُلمه می خواهد دلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید