طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله

به گزارش همیار مشاوره، خورش کدو حلوایی یک مجلسی است که فرصت پخت آن را به هیچ وجه نباید از دست داد. هرچند خود کدو حلوایی مزه چندانی ندارد اما با ادویه ها و چاشنی های در دسترس می توان از آن یک خورش کدو حلوایی خوش رنگ و خوش طعم ساخت. خورش کدو حلوایی با مرغ یا خورش کدو حلوایی با گوشت قلقلی مرسوم است. می توانید خورش کدو حلوایی را با گردو یا لپه هم بپزید. طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ را در در بخوانید.

طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله

خورش کدو حلوایی غذای کجاست؟

شاید جالب باشد بدانید که با وجود اینکه عموما را میوه ای شمالی می دانند ولی خورش کدو حلوایی در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب مورد استقبال قرار می گیرد. برای مثال طرز تهیه خورش کدو حلوایی بوشهری، یا خورش کدو حلوایی با غوره، آبلیمو و خورش کدو حلوایی با رب انار، از انواع مختلفی است که بسته به سلیقه تان می توانید هر کدام را که دوست دارید، تهیه کنید.

طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ

زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

زمان تقریبی پخت خورش کدو حلوایی: 1 ساعت

مواد لازم خورش کدو حلوایی با شکر (برای 5 نفر)

  • کدو حلوایی: 500 گرم
  • فیله مرغ: 500 گرم
  • پیاز: یک عدد میانه
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار کافی
  • شکر: 1 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • آلو بخارا: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه خورش کدو حلوایی بدون گوشت

برای طرز تهیه خورش کدو حلوایی کرمانشاهی، باید کدوها را بعد از آماده کردن تفت دهید و بعد گوشت را بپزید. در آخر همه مواد را با هم ترکیب کنید و بپزید تا جا بیفتد. زمان پخت این خورش، بسته به گوشتی که در آن استفاده می کنید متغیر است. برای آموزش مراحل تهیه خورش کدو حلوایی، ادامه مراحل را بخوانید.

مرحله اول: کدوها را آماده کنید

بعد از آنکه کدوها را شستید، پوست و هسته آن را جدا و به شکل دلخواه، نگینی یا هلالی یا خلالی، خرد کنید. کدوها را با مقداری روغن سرخ کنید تا موقع پخت، شکل خود را حفظ نمایند.

مرحله دوم: مرغ را بپزید

پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت بدهید. فیله مرغ را خرد کنید و با پیاز حدود دو دقیقه تفت بدهید. را به آن اضافه کنید تا سرخ و طعم خام آن گرفته گردد. نمک، فلفل، زردچوبه و آلو را اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید. به مواد داخل قابلمه، 2 لیوان آب جوش اضافه کنید تا مرغ به خوبی بپزد.

مرحله سوم: کدوها را به مرغ اضافه کنید

بعد از 30 دقیقه، کدوها را به مایه مرغ اضافه کنید. 10 دقیقه قبل از خاموش کردن اجاق گاز، آبلیمو و زعفران دم نموده را به خورش کدو حلوایی اضافه کنید.

فوت و فن های پخت خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ

* اگر می خواهید خورش کدو حلوایی با مرغ شما طعم ملس متمایل به ترش داشته باشد، دو قاشق غذاخوری آب­غوره یا آب­لیمو به خورش اضافه کنید.

* درصورتی که به خورش ­های شیرین علاقمند هستید، با اضافه کردن آلو یا یک قاشق غذاخوری شکر، طعم خورش را شیرین تر کنید.

* طرز تهیه خورش کدو حلوایی با رب انار نیز دقیقا مشابه دستور غذایی است که در بالا آوردیم، فقط باید به جای آبلیمو از بهره ببرید.

* زمان کوتاه است پس حواستان باشد که کدو حلوایی هایتان، له نشوند.

*خورش کدو حلوایی با برنج (پلو) سرو می گردد.

*معمولا خورش کدو حلوایی با مرغ را زیادی آبدار نمی پزند. هر چه آب این غذا کمتر و غلیظ تر باشد، خوشمزه تر خواهد بود.

*می توانید از نخود فرنگی و هویج هم در خورش کدو حلوایی تان بهره ببرید.

*در بعضی شهرها، خورش کدو حلوایی با لپه پخته می گردد. در این روش، باید لپه را جداگانه، به صورت نیم پز، پخته و بعد با گوشت یا مرغ بپزید. در آخر نیز کدو حلوایی هایی را که سرخ نموده بودید، به مواد بیفزایید و 30 دقیقه دیگر بپزید تا آماده گردد.

*برای طرز تهیه خورش کدو حلوایی با گوشت چرخ نموده، مشابه طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ، گوشت چرخ نموده را با پیاز و ادویه ها تفت دهید. سپس کدو حلوایی تفت داده شده را به آن بیفزایید. به مدت 20 تا 30 دقیقه خورش را بپزید تا کم آب و آماده گردد. البته می توانید گوشت چرخ نموده را به صورت کوفته قلقلی هم در آورید و خورش کدو حلوایی با گوشت قلقلی بپزید.

*طرز تهیه خورش کدو حلوایی بوشهری، مشابه خورش کدو حلوایی با مرغ است، با این تفاوت که در آن از گوشت خورشتی (گوشت قرمز) استفاده می گردد و به عنوان چاشنی، در آن به کار می رود.

سوالات متداول

چه کار کنیم که کدوها در خورش کدو حلوایی له نگردد؟

برای جلوگیری از له شدن کدوها، بعد از شستن و خرد کردن، به صورت جداگانه، کدوها را کمی با روغن داغ تفت دهید. بعلاوه در زمان پخت گوشت یا مرغ، کدوها را به مرغ یا گوشت اضافه نکنید. چون کدو اگر مدت زیادی بپزد، له می گردد. کدو را بعد از پخت گوشت به مواد بیفزایید

خورش کدو حلوا بدون گوشت چطور درست می گردد؟

.در طرز تهیه خورش کدو حلوایی بدون گوشت برای گیاهخواران، از قارچ یا حبوبات مختلف هم می توان استفاده کرد

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید