رنگ سال 2022 چگونه از دل یکپارچه شدن زندگی انسان با فناوری خلق شد؟
به گزارش همیار مشاوره، رنگ سال 2022 بیش از همواره با نوآوری و حضور فناوری در زندگی مردم گره خورده و مؤسسه پنتون برای نخستین بار یک رنگ سال کاملا تازه فراوری نموده است که به خوبی این مفهوم آینده نگرانه را القا می نماید.
جهان با یک کد رنگ کاملا تازه آشنا شده است: وری پری (Very Peri) که می توان آن را ترکیبی از بنفش سیر و آبی و قرمز یا به نوعی آبی مایل به ارغوانی دانست. این رنگ با کد رنگی 17-3938 Very Peri در بازه رنگ آبی جای می گیرد اما با ته رنگ های بنفش و سرخ، نمادی از یکپارچگی دوران مدرن ماست و چگونگی تغییر و ادغام جهانی دیجیتال با جهانی فیزیکی ما را نشان می دهد.
رنگ های شبیه وری پری، از دیرباز هم در معماری، محصولات گوناگون، تأسیسات و فضاهای تجاری با نورپردازی و سایه های آبی و بنفش مورد استفاده قرار گرفته اند و به طور کلی اثری آرام بخش، خوش بینانه و مثبت بر فکر انسان القا می نمایند. اما انتخاب این رنگ برای سال 2022 مفهوم گسترده تر دیگری هم دارد.
مؤسسه رنگ پنتون
مؤسسه رنگ پنتون (Pantone) در حقیقت زیرمجموعه ای شرکت پنتون است که رنگ های برتر فصلی را معرفی می نماید، رنگ سال پنتون را انتخاب می نماید، گرایش های جهانی رنگ را پیش بینی می نماید و به شرکت ها درباره رنگ برای هویت بصری و برند مشاوره می دهد.
این مؤسسه به وسیله پیش بینی گرایش ها فصلی، روانشناسی رنگ ها و مشاوره رنگ با برندهای جهانی همکاری می نماید تا به طور مؤثری از قدرت، روانشناسی و احساسات رنگی در استراتژی طراحی خود استفاده کند.
رنگ سال پنتون
شاید بتوان رنگ سال را نمایانگر گرایش غالب در سبک زندگی عموم مردم کره زمین دانست. رنگ سال از یک سو تأثیر پذیرفته از رفتار عمومی است و از سوی دیگر بر محصولات مورد استفاده عموم در هر سال اثر می گذارد.
فرآیند انتخاب رنگ سال پنتون احتیاج به آنالیز دقیق و تجزیه وتحلیل گرایش جامعه در زمینه های مختلف دارد. برای رسیدن به انتخاب هر سال، کارشناسان رنگ پنتون در سراسر جهان در پی نشانه های رنگ تازه می گردند.
این نشانه ها می تواند در هر کجا باشد. صنعت تفریح، فیلم های درحال فراوری، مجموعه های هنری و آثار هنرمندان، مقصدهای تازه سفر، مد، تمام عناصر طراحی، سبک زندگی تازه، بازی ها و شرایط اجتماعی-اقتصادی همه در این آنالیز درنظر گرفته می شوند.
علاوه بر این انتخاب رنگ می تواند تأثیر گرفته از فناوری ها، مواد، بافت ها، جلوه های تازه روی رنگ ها، بستر رسانه های اجتماعی مرتبط و حتی رویدادهای ورزشی آینده که توجه جهانی را به خود جلب می نمایند، باشد. کارشناسان پنتون تحقیقات گسترده ای را برای انتخاب رنگ سال انجام می دهد. تحقیق بازار کاملا دقیق، رصد آثار هنرمندان در سراسر جهان و سبک زندگی مردم از جمله مواردی است که برای شناسایی گرایش رنگی جهان در سال آینده به آن توجه می گردد و بر اساس آن، رنگ سال معرفی می گردد.
به مدت 23 سال، رنگ سال پنتون بر توسعه محصول و تصمیمات خرید در صنایع مختلف ازجمله مد، مبلمان منزل و اداری، طراحی صنعتی و بعلاوه بسته بندی محصول و طراحی گرافیک اثر گذاشته و الهام بخش بوده است. در سال های گذشته رنگ سال به ترتیب شامل خاکستری کامل (Ultimate Gray) و زرد روشن (Illuminating) برای سال 2021، آبی کلاسیک (Classic Blue) برای سال 2020 و مرجانی زنده (Living Coral) برای سال 2019 بوده است.
وری پری؛ رنگ مدرن سال 2022
شاید رنگ سال جاری بیش از هر زمان دیگری با مفهوم فناوری گره خورده است. پنتون با معرفی رنگ تازه 17-3938 Very Peri به عنوان رنگ سال 2022 مفهوم کاملا تازه ای را نه فقط برای فرایند معرفی رنگ سال، بلکه برای گرایش کلی جهان در سال آینده در فکر داشته است. حضور شجاعانه این رنگ تازه، ابتکار و خلاقیت شخصی را تشویق می نماید و به درهم تنیدگی زندگی مجازی و فیزیکی اشاره دارد.
با الهام از این دوران گذار پس از اوج همه گیری کرونا، که جهان هم اکنون در حال گذراندن آن است، رنگ وری پری نمایانگر درخشش فراگیر لحظه و ظهور دوباره پس از یک دوره طولانی انزوا است. با استفاده از جهانی پویای مجازی، در پی ظهور بازی ها و متاورس و حضور هرچه بیشتر جامعه هنری در فضای دیجیتال به عنوان منبع اصلی الهام بخشی، این ترکیب رنگی تازه، حس رهایی، کاوش و خلاقیتی را که فضای دیجیتال ارائه می نماید، بازتاب می دهد.
لوری پرسمن (Laurie Pressman) معاون مؤسسه رنگ پنتون گفت: رنگ سال پنتون بازتاب دهنده آن چیزی است که در فرهنگ جهانی ما در حال روی دادن است. می توان امیدوار بود که این رنگ پاسخی به آن چیزی باشد که مردم در جست وجوی آن هستند.
او اضافه نمود: ایجاد یک رنگ تازه برای نخستین بار در تاریخ برنامه رنگ سال پنتون، تحت برنامه رنگ آموزشی ما، نشان دهنده نوآوری و تحول در حال وقوع در جامعه جهانی است. همان طور که جامعه جهانی همچنان رنگ را به عنوان یک شکل مهم ارتباط و راهی برای بیان و اثرگذاری بر ایده ها، احساسات و درگیر شدن و ارتباط می شناسد، پیچیدگی این رنگ آبی با تم قرمز و بنفش تازه، فرصت های گسترده ای را که پیش روی ما واقع شده است، برجسته می نماید.
پرسمن درباره معرفی یک رنگ تازه اعلام کرد: ما فقط احتیاج داشتیم که فکر خود را به یک منظره تازه باز کنیم، بنابراین فکر می کنم بخشی از این منظره، درک احتیاج به متحول کردن فرایند خود باشد.
لتریس ایسمن (Leatrice Eiseman) مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پنتون هم گفت: برای ما بسیار مهم بود که به یک رنگ تازه برسیم زیرا اکنون دید بسیار تازه ای به جهان داریم. این به معنای واقعی کلمه شادترین و گرم ترین رنگ آبی سال است. به علت ته مایه های قرمز، احساس تازگی و نیرومندی ایجاد می نماید و این همان چیزی است که در پی آن هستیم.
مجید سرمدی (Majid Sarmadi) استاد دانشگاه ویسکانسین-مَدیسن هم با بیان اینکه پری در فرهنگ ایرانی به فرشته هم اشاره دارد، گفت: این رنگ ترکیبی خاص از آبی و قرمز است و به خوبی حس اوج گیری را القا می نماید. آبی قابل اعتماد بودن، مستقل بودن، پایداری و صداقت را می رساند و قرمز مفهوم انرژی، پیشگام بودن و عشق را همراه دارد. ترکیب این ها فضایی برای بهره گیری از مجموع این خصوصیت ها و بیانگر حرکت رو به جلو است.
او اضافه نمود: رنگ وری پری این مفهوم را می رساند که همه باید خوش بین باشند، همه باید با تمام قدرت به کار بازگردند و باید نسبت به قبل، انرژی و تمایل بیشتری برای انجام بهتر امور داشته باشند. بدین ترتیب سال آینده این مفهوم را در همه جوانب زندگی از پوشاک خود تا گجت های هوشمند و دیگر وسایلی که با آن ها کار می کنیم، خواهیم دید.
جنبه های فناورانه رنگ سال
این رنگ می تواند نمادی از پویایی هر چه بیشتر نوآوری در سال 2022 باشد. دست کم پنتون این طور فکر می نماید. آمیختن وفاداری و ثبات رنگ آبی و هیجان رنگ سرخ، ترکیبی را معرفی می نماید که قرار است حس سرزندگی و نشاط را همراه داشته باشد.
به گفته پنتون انتخاب وری پری پاسخی به بخش رو به رشد حوزه دیجیتال است که در آن رنگ هایی مانند این رنگ، با درجه ای از فرکانس قابل مشاهده است. بیانیه پنتون به تأثیر متاورس (Metaverse) بر انتخاب رنگ سال هم تأکید دارد. متاورس (فراجهان) عبارتی فراگیر برای جهانی است که در آن مرز میان جهانی دیجیتال و جهانی فیزیکی کاملا از بین رفته است. این روزها حضور متاورس در فعالیت های شرکت های گوناگون ازجمله متا (فیس بوک سابق) و مایکروسافت افزایش چشمگیری دارد.
در جهانی مبتنی بر ان اف تی (NFT) و فناوری متاورس با نشست های بی انتها مجازی، رنگ سال جاری منعکس نماینده مرز مبهم میان جهانی فیزیکی و دیجیتالی ماست. در حقیقت مؤسسه رنگ پنتون به خوبی متوجه شد که چنین زمان بی سابقه ای، به جای انتخاب رنگی برگرفته از پالت گسترده این برند بزرگ، احتیاج به معرفی یک رنگ کاملا تازه دارد که شرایط فعلی را به برترین شیوه بازگو کند.
اگرچه مانند سال گذشته، پنتون در بیانیه خود اشاره مستقیمی به اثر همه گیری کرونا بر انتخاب رنگ سال ننموده است، اما نمی توان تأثیر همه گیری بر توسعه استفاده از آخرین فناوری ها و افزایش ارتباطات مجازی را در انتخاب این رنگ فناورانه نادیده گرفت.
این روزها بشر به وسیله رایانه و هدست های واقعیت مجازی، زمان بیشتری را صرف تعامل با جهانی دیجیتال می نماید که به طور شگفت انگیزی باعث ایجاد رابطه ای صمیمانه تر با تکنولوژی شده است. چگونه این رفتار می تواند بر انتخاب رنگ سال اثر نگذارد؟ به همین علت است که وری پری قدرتمند است و به یک جهان انتزاعی و آینده نگر مربوط می گردد.
همان طور که اشاره شد این اولین بار است که پنتون به جای انتخاب از آرشیو رنگی گسترده خود، رنگ تازهی را به عنوان رنگ سال فراوری می نماید. رنگ وری پری به طور ویژه نشان دهنده مشارکت فعال بشر در جهانی فناوری دیجیتال در حال ظهور است و به همین علت از رمزارز و متاورس و بازی های رایانه ای گرفته تا عصر رقابت فضایی میان شرکت های خصوصی و برنامه های آینده نگرانه دستیابی به فضای دوردست به وسیله نهادهایی مانند ناسا الهام گرفته است.
حوزه هایی که همه در مجموع نمایانگر یک چیز است: فناوری. پنتون با این رنگ، از هر چیزی که در حوزه دیجیتال به کار می بریم، الهام می گیرد و یکپارچگی زندگی مدرن با جهانی واقعی را نشان می دهد.
اثر رنگ سال 2022 بر فناوری
احتیاجی به اشاره نیست که دورکاری و جلسات آنلاین، به امری عادی تبدیل شده است. از سویی کارکنان که ساعت ها پشت لپ تاپ و دسک تاپ خود می نشینند احتیاج تازه کردن روحیه خود دارند و رنگ تازه به خوبی این حس را خیلی خوب القا می نماید.
به همین علت هم پنتون در این زمینه با مایکروسافت همکاری نموده است. اگرچه رنگ مشابه وری پری را پیش از این هم در مایکروسافت تیمز (Teams) دیده ایم اما حالا مایکروسافت میخواهد استفاده از آن را باز هم توسعه دهد.
بدین ترتیب این رنگ در مجموعه ای از برنامه های مایکروسافت مانند ویندوز و بخش های محافظ صفحه نمایش و پس زمینه و بعلاوه رابط کاربری برنامه در تیمز، پاورپوینت، اج و موارد دیگر گنجانده می گردد. به گفته مایکروسافت، رنگ بخشی از هر تصمیم طراحی این شرکت است و استفاده از رنگ تازه در طرح ها، برای افراد در کوشش های روزانه احساس قدرت و خلاقیت بیشتری به همراه خواهد داشت.
به گفته پنتون نه تنها رابط کاربری (UI) بلکه کل تجربه کاربری (UX) باید حال وهوای مثبت و نشاط بخش داشته باشد و استفاده از رنگ وری پری به خوبی چنین اثری دارد.
در سال 2021 بعلاوه تلفن های هوشمند زیادی با رنگ هایی نزدیک به این تم رنگی معرفی و در بازار عرضه شدند. معرفی گوشی هایی مانند بعضی مدل های سری A و بعلاوه گلکسی S21 سامسونگ گرفته تا گوشی اپل آیفون 12 و بعلاوه گوشی های هوشمند دیگر با رنگ های مشابه، این می دهد که وری پری بسیار در محیط ما به صورت فیزیکی، دیجیتالی و مجازی زنده است. باید منتظر باشیم و ببینیم دستگاه های هوشمند تازه چقدر از این رنگ برای بیان مفاهیم آینده نگرانه استفاده می نمایند.
علاوه بر تجربه کاربری گجت های هوشمند، می توانیم انتظار استفاده از این رنگ را در هنرهای فناوری محور و دیجیتال داشته باشیم. چنانکه هم اکنون پنتون با همکاری آرتک هاوس (ARTECHOUSE) نمایشگاه تجربه دیجیتال غوطه وری در رنگ سال 2022 را ارائه داده است و قطعا در سال آینده شاهد استفاده بیشتری از این رنگ در هنر خواهیم بود.
در نهایت باید گفت که وری پری یادآوری می نماید تا خلاق و نوآور بمانیم و رنگی است که با ورود به عصر تازه و قدم گذاشتن در ناشناخته ها پس از همه گیری و فراسوی آن، از آن استقبال خواهیم کرد.
عکس کاور: زندگی دیجیتال و رنگ سال 2022
Credit: Pantone
منابع: Arch Daily, Paste Mag, Pantone, Gadget Match, Art News, Electic Trends, News3Now
منبع: دیجیکالا مگ