روایت پیشرفت، روایت قهرمانی یک ملت است

به گزارش همیار مشاوره، جلسه جمع بندی داوری آثار حوزه دفاعی- امنیتی نخستین جایزه کتاب روایت پیشرفت، عصر سه شنبه 15 تیرماه 1400 در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.

روایت پیشرفت، روایت قهرمانی یک ملت است

در این جلسه امیر سرتیپ دربندی از فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس، پژمان عرب؛ محقق و نویسنده حوزه روایت پیشرفت، حسین دلیریان؛ خبرنگار و فعال رسانه ای در حوزه دفاعی و محمد نمازی؛ دبیر علمی جایزه کتاب روایت پیشرفت، هفت اثر راه یافته به بخش داوری نهایی حوزه دفاعی- امنیتی را مورد بحث و آنالیز قرار داده و کتاب های برتر را انتخاب کردند.

داوران این بخش پیش از این، هفت کتاب دیدار در فکه، پهپاد در دفاع مقدس، جنگ الکترونیک، خط مقدم، صبح شام، شبیخون به خفاش و موشک جواب موشک را ارزیابی نموده بودند و در این جلسه درباره نقاط قوت و ضعف کتاب ها توضیحاتی ارائه کردند.

امیر دربندی با بیان بعضی مشاهداتش از ایثارگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس، توجه به جنبه های انسانی و اخلاقی حوزه دفاعی- امنیتی را بسیار مهم دانست. وی ضمن استقبال از ایده برگزاری جایزه کتاب روایت پیشرفت، به لزوم انتخاب دقیق تر آثار اشاره نموده و از عدم حضور کتابی که روایتگر پیشرفت های ارتش جمهوری اسلامی باشد، انتقاد کرد. سرتیپ دربندی وجود اغراق در بعضی کتاب های این حوزه و بیان یک جانبه موفقیت ها و نقاط قوت و ضعیف نشان دادن دشمن در دفاع مقدس را موجب ضعف محتوا و اعتبار بعضی کتاب ها دانست.

پژمان عرب؛ محقق و نویسنده هم، روایت پیشرفت را روایت قهرمانی یک ملت دانسته و بیان حرکت های ایجابی انجام شده به وسیله مردم ایران را سازنده تاریخ آینده کشور دانست.

وی اضافه نمود: روایت پیشرفت فقط به حوزه های علمی، دفاعی و فرهنگی محدود نمی گردد، بلکه هر حرکت مردمی که در آن حل مسأله انجام شده، می تواند موضوع روایت باشد.

عرب اظهار امیدواری کرد که روایت پیشرفت فقط به حوزه کتاب محدود نشده و در عرصه هایی مانند فیلم هم جریان داشته باشد. این محقق، روایت انسانی از پیشرفت در حوزه دفاعی را نقطه قوت بعضی از کتاب ها دانست و عدم ارائه اطلاعاتی فراتر از آنچه در اخبار ارائه شده، در بعضی از کتاب ها را نقطه ضعف آن ها معرفی کرد.

حسین دلیریان؛ خبرنگار و فعال رسانه ای حوزه دفاعی هم ضمن تشکر از ایده جایزه کتاب روایت پیشرفت، ضمن بیان اهمیت توجه به روایت دفاع مقدس، باقی ماندن در آن دوره را آفت بزرگی دانست.

وی گفت: باید بتوانیم امتداد حرکت ایجاد شده در دوران دفاع مقدس، را در زمان حاضر نشان دهیم.

دلیریان با بیان چند خاطره از فرماندهی عملیات های دفاعی در سال های اخیر، ادامه داد: گرچه فرماندهان دفاع مقدس صندلی بسیار والایی دارند و باید از ویژگی های اخلاقی، معنوی، فکری و عملیاتی ایشان آموخت، ولی باقی ماندن در دوران مقدس و عدم روایت پیشرفت های انسانی فعلی در حوزه دفاعی، ما را در آینده با مشکل روبرو خواهد نمود .

این فعال رسانه ای حوزه دفاعی، با بیان بعضی تجارب خود در ارتباطگیری با فعالان حوزه دفاعی امنیتی، اظهار کرد: اینکه بیان گردد اطلاعاتی برای روایت پیشرفت های دفاعی حاضر موجود نیست، تصوری نادرست است؛ می توان با اندکی کوشش به اطلاعاتی قابل ملاحظه برای روایت دست یافت.

محمد نمازی؛ دبیر علمی جایزه کتاب روایت پیشرفت، با اشاره به کوشش دبیرخانه برای مطرح کردن کتاب های راوی پیشرفت های دفاعی سال های اخیر(بعد از دفاع مقدس)، گفت: متأسفانه این کوشش ما نتیجه رضایت بخشی نداشت و تعداد این آثار بسیار کم است.

وی اضافه نمود: بعضی آثار حوزه دفاعی امنیتی، موضوع بسیار مجذوب کننده و مهمی دارند، ولی خوب نوشته نشده اند؛ لذا احتیاج به بازنویسی و بازنشر دارند که انجمن روایت پیشرفت، یکی از وظایف خود را یاری به بازنشر چنین آثاری می داند.

نخستین جایزه کتاب روایت پیشرفت در پنج حوزه فرهنگی، علم و فناوری، ادبیات داستانی، حکمرانی و دفاعی امنیتی برگزار می گردد و نشست های جمع بندی داوری هریک از حوزه های نامبرده به تفکیک برگزار خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "روایت پیشرفت، روایت قهرمانی یک ملت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت پیشرفت، روایت قهرمانی یک ملت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید