سرانه فضاهای تفریحی بانوان مازندرانی کم است

به گزارش همیار مشاوره، اشکان جهان آرای - ساری-خبرنگار: هفته گذشته نخستین پارک بانوان شهر بندری نوشهر در زمین 5 هزار متری با حضور تعدادی از مسئولان به بهره برداری رسید تا تعداد پارک های ویژه بانوان مازندران به 8 عدد برسد.

سرانه فضاهای تفریحی بانوان مازندرانی کم است

عملیات ساخت و تجهیز این پارک که سال گذشته در شورای اسلامی نوشهر تصویب شده بود، با انتخاب زمینی در نزدیکی فرودگاه این شهر آغاز شد. بالاخره هفته گذشته با امکاناتی مانند پیست دوچرخه سواری، زمین اسکیت، کافی شاپ، باشگاه کودک، زمین والیبال و تجهیزات ورزش های همگانی به بهره برداری رسید و در اختیار بانوان نوشهری قرار گرفت. ساخت فضاهای تفریحی و ورزشی ویژه بانوان در شهرهای بزرگ کشور یکی از اقداماتی است که طی سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در مازندران هم مسئولان برخی شهرها تلاش می کنند به این موضوع توجه بیشتری نشان دهند تا بانوان بتوانند در فضاهایی مناسب و بدون مزاحمت به فعالیت های ورزشی و تفریحی سبک بپردازند.

هر چند که باشگاه های مختلف بخشی از نیاز بانوان به فضای اختصاصی ورزشی را برطرف کرده اند، اما بسته بودن فضای باشگاه ها یکی از محدودیت های این اماکن برای بانوان به حساب می آید. از سوی دیگر همه بانوان توانایی پرداخت هزینه برای حضور در باشگاه ها را ندارند. ضمن این که بسیاری از آنان به حضور در فضای آزاد برای پیاده روی و انجام فعالیت های سبک ورزشی متمایل هستند. چنین فضایی در پارک ها یا بوستان های ویژه بانوان قابل دسترسی است؛ پارک هایی که وزارت کشور تاکید جدی بر ایجاد آنها توسط شهرداری ها دارد.

  • توجه ویژه وزارت کشور

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در گفت وگو با همیار مشاوره با بیان این که توجه به نیازها و زیرساخت های ویژه بانوان یکی از اولویت های دولت به شمار می آید، گفت: وزارت کشور ساخت پارک های بانوان را به عنوان یکی از نکات مهم مورد توجه قرار داده است. مدیران مرتبط به ویژه معاونت عمرانی استانداری ها در استان ها تاکید کرده تا برای افزایش فضاهای تفریحی و ورزشی بانوان در شهرستان ها اقدام شود.

سمیه قاسمی طوسی ادامه داد: اداره کل امور بانوان و خانواده مازندران نیز طبق این تاکید وزارت کشور پیگیری هایی برای تحقق این هدف انجام داده که آخرین مورد آن درخواست کتبی از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران بابت توجه بیشتر به ایجاد بوستان های بانوان و اختصاص فضاهای ورزشی ویژه آنان در شهرستان های مازندران بود. وی با بیان این که شهرداری ها مکلف به پیگیری برای ساخت پارک بانوان در شهرها هستند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت مالی شهرداری ها در حال حاضر نمی توانیم امیدوار به ساخت پارک های بیشتری در شهرهای استان باشیم، اما راه هایی وجود دارد که این فضاهای اختصاصی بانوان در استان بیشتر شود.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اظهار کرد: تاکید و هدف ما تفکیک جنسیتی و جدا کردن بانوان از جامعه و محدود کردن آنان به فضاهای اختصاصی نیست. بلکه معتقدیم در کنار بسیاری از امکانات تفریحی مشترکی که در شهرها وجود دارد، فضای اختصاصی می تواند برخی بانوان که میل به حضور راحت تر در فضای تفریحی دارند را از زیرساخت های اجتماعی و تفریحی برخوردار کند. این مسئول ادامه داد: برای مثال در حال حاضر امکان استفاده از ست های ورزشی شهری موجود در پارک ها و پیاده روها برای همه افراد وجود دارد، اما خانم هایی که پوشش چادر دارند، نمی توانند از این تجهیزات استفاده کنند.

  • 7 پارک برای بانوان مازندران

قاسمی طوسی با بیان این که شرایط جامعه ایجاب می کند که فضاهای اختصاصی نیز برای بانوان وجود داشته باشد، گفت: انتظار ما این است که فرمانداری ها نیز پیگیر ایجاد فضاهای اختصاصی ویژه بانوان باشند. همچنین شهرداری های بزرگ استان تلاش خود را برای بیشتر شدن سرانه فضاهای تفریحی و ورزشی ویژه بانوان افزایش دهند. وی اضافه کرد: در حال حاضر 7 پارک شهری ویژه بانوان در مازندران وجود دارد که برای جمعیت این قشر ناچیز است. ضمن این که مازندران، استانی گردشگرپذیر است و هر سال از میلیون ها مسافر پذیرایی می کند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران درباره تعداد پارک های بانوان مازندران اظهار کرد: بوستان فدک بهشهر، بوستان نرگس بابل، پارک کوثر آمل، بوستان شهیده حمیده مروتی در قائمشهر، پارک خانواده در فریدونکنار، بوستان مادر نکا و پارک بانوان نوشهر که هفته گذشته به بهره برداری رسیدند، پارک های در حال استفاده ویژه بانوان هستند.

این مسئول با اشاره به این که یک پارک دیگر نیز در ساری وجود دارد که شهرداری در حال ساخت آن است، گفت: بخش مهمی از عملیات اجرایی آن سرانجام یافته، اما هنوز به بهره برداری نرسیده است؛ این در حالی است که به نظر می رسد با توجه به این که فضاهای همگانی این پارک تقریبا آماده بهره برداری شده، می توان درهای آن را به روی بانوان باز کرد تا به مرور بخش های دیگر تکمیل شود. در صورت بهره برداری از این پارک، تعداد پارک های بانوان مازندران به 8 عدد می رسد.

  • اختصاص اماکن ورزشی

قاسمی طوسی با بیان این که اختصاص برخی اماکن ورزشی به بانوان نیز می تواند بخشی از کسری های سرانه ورزشی آنان را برطرف کند، اظهار کرد: در روند موجود ایجاد فضاهای ورزشی، این اماکن با بودجه دولتی ساخته می شوند و سپس در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرند. در نتیجه وقتی بخواهیم فضایی به صورت ویژه برای بانوان در اختیار بگیریم، باید برای مکانی که با پول بیت المال ساخته شده اجاره و هزینه بپردازیم. وی ادامه داد: این چرخه معیوب باعث می شود که بانوان از زیرساخت های ورزشی موجود که دولت ایجاد می کند، محروم بمانند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اضافه کرد: حرف ما این است که چرا بانوان ما نباید فضایی مناسب و اختصاصی برای ورزش داشته باشند؟ یکی از راهکارهای موجود برای حل این مشکل استفاده از اختیارات استاندار است که در برخی استان های دیگر مورد توجه قرار گرفته است. به این شکل که با دستور استاندار در هر شهرستان یک مرکز یا مجموعه ورزشی در اختیار بانوان قرار دادند. این مسئول اظهار کرد: درخواست بانوان استان هم این است که در هر شهرستان دست کم یک سالن چند منظوره برای فعالیت های ورزشی بانوان در نظر گرفته شود.

قاسمی طوسی با اشاره به راه قانونی برای افزایش سرانه ورزشی ویژه بانوان در استان ها گفت: آیین نامه ای وجود دارد که هر استان می تواند به صورت حاکمیتی مجموعه های ورزشی مشخصی برای تمرینات بانوان و برپایی مسابقات و اردوهای این قشر از جامعه اختصاص دهد. وی گفت: استان فارس بر اساس همین دستورالعمل با پیگیری استاندار آن، 11 مکان ورزشی را با حذف تشریفات مرسوم به صورت اختصاصی در اختیار بانوان گذاشته است. این موضوع را با استاندار و اداره کل ورزش و جوانان در میان گذاشتیم و پیگیریم تا از این راه سرانه فضای ورزشی بانوان استان را افزایش دهیم.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران شرح داد: با توجه به این که این تجربه عملی پیروز در سایر استان ها انجام شد و نتیجه بخش هم بود، امیدواریم در استان نیز شاهد اختصاص برخی مجموعه های ورزشی به بانوان در شهرستان های مختلف باشیم تا فرصت های ورزشی بیشتری در اختیار این قشر قرار بگیرد.

  • پارک بانوان ساری

ساخت پارک بانوان ساری با طراحی فضایی مجهز به عنوان بزرگ ترین و مجهزترین پارک بانوان شمال کشور سال 1395 توسط شهرداری ساری آغاز شد. مسئولان شهرداری ساری زمان آغاز ساخت این پارک گفته بودند که این مجموعه اختصاصی بانوان طی چند ماه به بهره برداری می رسد. دی ماه سال گذشته نیز اعلام شد که این پارک 8.5 هکتاری مراحل سرانجامی ساخت را پشت سر می گذارد، اما هنوز برای استفاده در اختیار بانوان قرار نگرفته است.

در این پارک فضاهای مختلف تفریحی و ورزشی مانند بازارچه، پیست کارتینگ، رستوران، پیست دوچرخه سواری و اسکیت، باشگاه، فضایی برای ورزش های آبی و تفریحات و بازی های الکترونیک تعریف شده است، اما با گذشت نزدیک به 3 سال از آغاز ساخت این پارک در حالی که شهردار پیشین ساری از همان زمان کلنگ زنی بر سرعت دادن به اجرای این پروژه تاکید زیادی داشت، هنوز درهای آن به روی بانوان باز نشده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سرانه فضاهای تفریحی بانوان مازندرانی کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانه فضاهای تفریحی بانوان مازندرانی کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید