شکوفایی زبان فارسی در عصر دیجیتال با درنای فارسی 13 میلیارد پارامتری

به گزارش همیار مشاوره، منظره پردازش زبان طبیعی، با ظهور مدل های زبانی بزرگ دستخوش دگرگونی شده است. این مدل ها نحوه تعامل ماشین ها با زبان انسان و درک آن را متحول نموده است. در حالی که بازار جهانی مملو از مدل های زبانی متعدد به زبان انگلیسی و سایر زبان های رایج دنیاست. فارسی زبانان با کمبود چنین مدل های زبانی اختصاصی روبرو هستند. به همین علت، مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت با بهره گیری از تجربه چندین ساله خود در توسعه و ارائه راهکارهای هوشمند و عرضه بیش از 100 سرویس هوشمند، از گروه مدل های زبانی پیشرفته بر پایه زبان فارسی رونمایی کرد.

شکوفایی زبان فارسی در عصر دیجیتال با درنای فارسی 13 میلیارد پارامتری

گروه مدل های زبانی درنا با ظرفیت های گوناگون 3، 7 و 13 میلیارد پارامتری است که به وسیله این مجموعه توسعه داده شده و قرار است در آینده ای نزدیک از مدل پیشرفته تر 34 میلیارد پارامتری نیز رونمایی گردد.

درنای فارسی این پتانسیل را دارد که نقشی پررنگ و تعیین نماینده در حفظ و ترویج زبان و فرهنگ فارسی در دنیای تکنولوژی داشته باشد و به ساخت ابزارهای هوشمند داخلی یاری کند. این گروه از مدل های زبانی فارسی با ارائه قابلیت های پردازشی قوی، راه را برای کاربردهای نوآورانه در حوزه های مختلف، از ترجمه تا تحلیل احساسات، از چت بات ها تا فراوری محتوای فارسی هموار می نماید.

در حالی که این گروه مدل های زبانی فارسی پتانسیل بسیار زیادی دارند، توسعه آن ها بدون چالش نیست. ایجاد یک الگوی زبان فارسی در سطح جهانی مستلزم غلبه بر موانع متعددی است. در مراحل اولیه توسعه، ایجاد زیرساخت های لازم و تخصیص منابع برای توسعه مدل می تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین حمایت دولت و سیاست های مناسب در پیمودن این مرحله لازم است.

چالش مهم دیگر در دسترس بودن داده های باکیفیت بالا، متنوع و گسترده به زبان فارسی است؛ زیرا که کیفیت مدل های زبانی با کیفیت داده های مورد استفاده برای آموزش آن ها نسبت مستقیم دارد، لذا دسترسی به مجموعه داده های جامع و فاقد سوگیری که تنوع زبان فارسی را دربرمی گیرد؛ پیش احتیاج توسعه مدل های زبانی بزرگ و پیچیده است. بنابراین بخش خصوصی و دانشگاهی می توانند با اشتراک گذاشتن چنین داده هایی از پیشرفت درنای فارسی حمایت نمایند.

غلبه بر این چالش ها مستلزم کوشش هماهنگ همه ذینفعان درگیر در زیست بوم هوش مصنوعی است. عزم ملی، هم دلی و هم افزایی بین بازیگران مختلف می تواند راه را برای چشم اندازی روشن از آینده هموار کند. درنای فارسی با رویکردی یکپارچه می تواند بر این موانع غلبه کند تا زبان فارسی در عصر دیجیتال شکوفا گردد.

منبع: مجله شنبه

به "شکوفایی زبان فارسی در عصر دیجیتال با درنای فارسی 13 میلیارد پارامتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوفایی زبان فارسی در عصر دیجیتال با درنای فارسی 13 میلیارد پارامتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید