فرق مناقصه و مزایده و انواع آنها

به گزارش همیار مشاوره، خبرنگاران | سرویس عمومی - شما درباره اصطلاحات مناقصه و مزایده و انواع و اقسام آن ها چه اطلاعاتی دارید؟ به طور کلی شرکت ها و سازمان ها برای برطرف احتیاج های اقتصادی و اجتماعی و نیز اهداف اقتصادی خود، یکی از روش های مناقصه و مزایده را برای ارائه کالا و خدمات انتخاب می نمایند. این دو روش جنبه رقابتی داشته و معمولاً اصل برابری افراد در آن ها رعایت می گردد. در این مقاله به آنالیز فرق مناقصه و مزایده خواهیم پرداخت.

فرق مناقصه و مزایده و انواع آنها

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • تعریف مناقصه و مزایده
  • انواع مناقصه
  • انواع مزایده
  • معایب و مزایای مناقصه و مزایده

تعاریف روش های رقابتی مناقصه و مزایده

برای پی بردن به تفاوت های میان فرآیند های مناقصه و مزایده بهتر است ابتدا با تعریف هر کدام به صورت جداگانه آشنا شویم:

1. تعریف مناقصه

مناقصه یکی از روش های رقابتی است که طبق آن شرکت ها یا سازمان ها، خدمات و یا کالا های مورد احتیاج خود را به معرض رقابت می گذارند. این شرکت ها و سازمان ها با اشخاص حقیقی و یا حقوقی که پایین ترین قیمت یا مناسب ترین شرایط را پیشنهاد می نمایند، معامله خود را انجام می دهند.

2. تعریف مزایده

روش انجام مزایده به این صورت است که ابتدا سازمان و یا شرکتی که می خواهد خدمات و یا کالای مازاد، فرسوده و از کار افتاده خود را از این طریق ارائه دهد، اقدام به درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و رسمی کشور نموده و معامله خود را در معرض رقابت عمومی قرار می دهد. در مزایده برخلاف مناقصه معامله با اشخاص حقیقی و حقوقی که بیشترین قیمت را پیشنهاد می دهد منعقد می گردد.

بیشتر بخوانید: اهرم مالی چیست؟ + مثال ها و کاربرد هایی که باید بدانیم

انواع مناقصه

روش مناقصه به لحاظ دعوت مناقصه گران به انواع زیر تقسیم می گردد:

1. مناقصه محدود

در این روش، مناقصه در میان تعداد محدودی از اشخاص حقیقی و حقوقی که مورد تایید آن سازمان است برگزار خواهد شد. این اشخاص می بایست مورد تایید بالاترین مقام مسئول در شرکت یا سازمان پیشنهاد دهنده باشند.

2. مناقصه عمومی

در مناقصه عمومی، سازمان و یا شرکت پیشنهاد دهنده، خدمات و یا کالای مورد احتیاج خود را به وسیله اعلام عمومی در میان همه پیشنهاد دهندگان به معرض رقابت می گذارد.

3. مناقصه اختیاری

در مناقصه اختیاری اگرچه شرایط مناقصه به صورت عمومی اعلام می گردد، اما انجام آن در اختیار سازمان و بهترین پیشنهاد دهنده است.

انواع مزایده

مزایده نیز از نظر نوع دعوت مزایده گران به دو شکل زیر برگزار می گردد:

1. مزایده کتبی

مزایده کتبی و به طور معمول برای معاملات بسیار مهم و به همراه تشریفات فراوان انجام می گردد. در این روش، علاوه بر انتشار و درج آگهی در روزنامه ها پس از تشکیل کمیسیون مزایده، نتایج آن اعلام می گردد.

2. مزایده شفاهی یا حضوری

نام دیگر مزایده شفائی حراج است. این روش معمولاً موقتی بوده و برای معاملات کم اهمیت و یا فوری انجام می گردد. مزایده شفایی تشریفات بسیار کمتری نسبت به مزایده کتبی دارد.

مزایا و معایب روش های مناقصه و مزایده

به دلیل آنکه در بحث فرایند های مناقصه و مزایده بیشتر به قیمت ارائه شده توجه می گردد، می توان یکی از معایب عظیم این روش ها را عدم توجه به کیفیت و توجه بیش از حد به کمیت بیان کرد. البته این روش ها مزایایی همچون رعایت اصل برابری میان شرکت نمایندگان و نیز امکان دست یابی به بهترین گزینه را دارا هستند.

بیشتر بخوانید: برهم زدن معامله در چه شرایطی ممکن است؟

جمع بندی مطالب

با توجه به تعاریف و توضیحات ارائه شده می توان اینگونه بیان کرد که بیشترین تفاوت مناقصه و مزایده در قیمت پیشنهادی معامله است؛ بدین ترتیب که در مزایده بر اساس بیشترین قیمت و در مناقصه طبق کمترین قیمت پیشنهاد شده، معامله صورت می گیرد. کسانی که به سرمایه گذاری و فعالیت های مالی علاقه مند هستند، می بایست با اصطلاحات مرتبط در این زمینه ها مانند مناقصه و مزایده، اوراق بهادار، وجه التزام در قرارداد ها و … آشنایی کامل داشته باشند. دو مفهوم دیگری که در اقتصاد ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند، اوراق قرضه و اوراق مشارکت هستند. برای آشنایی کامل با این دو مفهوم، پیشنهاد می کنیم مطلب تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت را نیز مطالعه کنید. شما چه تفاوت دیگری بین مزایده و مناقصه می شناسید؟ سوالات، دیدگاه ها و تجربیاتتان را به وسیله بخش نظرات و پرسش ها با ما و دیگ مخاطبان همیار مشاوره درمیان بگذارید.

منبع: setare.com

به "فرق مناقصه و مزایده و انواع آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق مناقصه و مزایده و انواع آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید