محمد آقاسی: دی 96 تا آبان98 یک بازه است

به گزارش همیار مشاوره، یک فعال اجتماعی گفت: از دی 96 تا آبان 98 با وجود گذر تقویم فقط یک بازه گذشته است. فاصله ای بین این دو تاریخ نیست.

محمد آقاسی: دی 96 تا آبان98 یک بازه است

به گزارش همیار مشاوره، محمد آقاسی در نشست منطق اجتماعی اعتراضات آبان 98، اظهار کرد: از دی 96 تا آبان 98 با وجود گذر تقویم باید گفت فقط یک بازه گذشته است. فاصله ای بین این دو تاریخ نیست. نتایج انتخابات یا اعتراضاتی که صورت گرفت برای خیلی ها تعجب بر انگیز بود؛ برای کسانی که در مراکز نظرسنجی کار می کردند خیلی عجیب نبود. ما گفتیم شنیده نشد.

وی ادامه داد: در مطالعات رفتار اعتراضی به موضوعاتی مثل هویت جمعی اشاره می نمایند، باید دید چه طور یک هویت جمعی به اعتراض می رسد، احساس محرومیت نیز یکی دیگر از مواردی است که به اعتراض می انجامد.

این تحلیلگر اجتماعی گفت: فقط حاکمیت نبوده که به افکار سنجی فکر ننموده است ، بلکه جامعه علوم اجتماعی هم توجه ای ننموده است. آموزشگاه علوم اجتماعی ما چه قدر در رابطه با این نظرسنجی ها نقد نموده نوشته است؟ دولت یازدهم و دوازدهم هم به این موضوع توجه نمی نماید.

وی سپس گفت: در اعتراضات ایران که به شدت تحت تاثیر فضای مجازی است ، همه بدون موقعیت مشترک در یک موقعیت مشترک قرار می گیرند و درباره اش گفت و گو می نمایند.

آقاسی همچنین گفت: نوروز 98 نظر سنجی داشتیم که از مردم پرسیدیم اولویت تان برای سال آینده چیست. این سوال را مرکز نظرسنجی آمریکایی هم پرسیده بود و جواب های مردم در ارتباط با لایف استایلشون بود. در ایران مردم پاسخ های متفاوتی دادند که وظیفه حاکمیت است انجام دادنش.

آقاسی خاطر نشان کرد: جامعه منتظر ما نبوده است و خودش فراوری معنا می نماید. یکی از دلایل اعتراضات اخیرشان هم همین فراوری معنا است.

وی ادامه داد: ما دائم در دیالکتیک فراموشی هستیم. گاهی دستگاه حاکمیت کوشش می نماید فراموش کنیم گاهی خودمان کوشش می کنیم. در اعتراضات سال جاری سعی می شد مشابهت هایی بین این اعتراض با اعتراض 96 پیدا گردد. من معتقدم در 97 هم اعتراض داشتیم که پر بسامد نشد. نقاط افتراق این دو اعتراض را هم باید در نظر گرفت.

این تحلیل گر اجتماعی به بیان دوره های مختلف اجتماعی از ابتدای انقلاب تا امروز پرداخت و ادامه داد: تقریبا عادت نموده بودیم هر یک دهه یک بار اعتراض اجتماعی صورت بگیرد اما الان دیگر خیلی نزدیک شده است. شاید خیلی تجربه یک فضای اجتماعی اعتراضی دیگر خیلی دور نباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "محمد آقاسی: دی 96 تا آبان98 یک بازه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد آقاسی: دی 96 تا آبان98 یک بازه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید