14 اصطلاح که هر تازه کار ادوبی لایت روم باید بداند

به گزارش همیار مشاوره، تقریبا تمام عکاس ها با نرم افزار ادوبی لایت روم آشنا هستند. با وجود اینکه بسیاری از عکاس ها برای ادیت تصاویر از فتوشاپ استفاده می نمایند، اما در این میان ادوبی لایت روم یک نرم افزار تخصصی برای ادیت عکس محسوب می گردد. زمانی که برای بار اول این نرم افزار را نصب می کنید، با گزینه های زیادی روبرو می شوید که همین تعدد گزینه ها ممکن است شما را سردرگم کند. در ادامه به 14 اصطلاح و گزینه در این نرم افزار می پردازیم که هر تازه کار ادوبی لایت روم باید آن ها را بلد باشد.

14 اصطلاح که هر تازه کار ادوبی لایت روم باید بداند

Clarity

یکی از اولین ابزارهایی که کاربران ادوبی لایت رم استفاده می نمایند، Clarity نام دارد. به همین دلیل بعضی عکاس های تازه کار در زمینه استفاده از این ابزار زیاده روی هم می نمایند. این ابزار عمدتا بر روی رنگ های میانی (mid-tones) تاثیر می گذارد و باعث می گردد عکس ثبت شده واضح تر به نظر برسد. این ابزار به خصوص برای عکس های ثبت شده از ساختمان ها عملکرد بسیار خوبی دارد.

اگر اسلایدر این ابزار را حرکت دهید، طبیعتا عکس موردنظر شفاف تر می گردد. از سوی دیگر با پایین آوردن شدت Clarity، شفافیت عکس هم پایین می آید. در کل همانطور که گفتیم، در این زمینه نباید زیاده روی کنید تا جذابیت عکس کمتر نگردد.

Texture

یکی دیگر از ابزارهای مهم و پرطرفدار ادوبی لایت رم، Texture است. زمانی که از بافت های جذابی مانند پتو و ژاکت عکس گرفته اید، این ابزار می تواند توجه بیشتری نسبت به بافت مواد موجود در عکس جلب کند. بعلاوه مثلا می توانیم به جذابیت این ابزار برای عکس های ثبت شده از چوب و آجر اشاره کنیم. در خصوص این ابزار هم باید بگوییم که زیاده روی استفاده از آن باعث می گردد عکس نهایی غیر طبیعی جلوه کند.

Exposure

تقریبا تمام عکاس ها همان اول که عکس را در ادوبی لایت روم باز می نمایند، نوردهی عکس را تغییر می دهند که برای این کار، ابزار Exposure مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل اگر می خواهید عکس روشن تر گردد، باید اسلایدر را به سمت راست بکشانید و با کشاندن این اسلایدر به سمت چپ، طبیعتا نور عکس کم می گردد.

Dehaze

بسیاری از عکاس ها با ابزار Dehaze در لایت روم آشنا نیستند. با کشاندن اسلایدر مربوط به این ابزار به سمت راست، نرم افزار مواردی مانند مه و دود را از عکس حذف می نماید. این یعنی شفافیت عکس بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر اگر اسلایدر را به سمت چپ بکشانید، تا حدی تصویر مه آلود می گردد. این معینه به خصوص برای عکس های چشم انداز می تواند عملکرد خیلی خوبی داشته باشد.

اصلاح رنگ

اگر می خواهید به طور حرفه ای رنگ های موجود در عکس را تنظیم کنید، پس باید به سراغ ابزار Color grading در ادوبی لایت روم بروید. در این بخش از نرم افزار، 4 دایره رنگ وجود دارد که کنترل زیادی برای اصلاح رنگ ها در اختیار شما قرار می دهند. سه دایره رنگ مربوط به رنگ های میانی، سایه ها و بخش های روشن تصویر هستند. برای استفاده از این دایره هم کافی است که نقطه مرکزی دایره موردنظر را به سمت رنگ هایی که دوست دارید ببرید. این یعنی مثلا اگر می خواهید رنگ های میانی حالت زرد یا نارنجی پیدا نمایند، کافی نقطه مرکزی دایره رنگ مربوط به رنگ های میانی را به سمت رنگ های زرد و نارنجی بکشانید.

یکی از دایره های رنگ هم تمام رنگ های موجود در تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد که این یعنی به غیر از بخش های Hue و saturation، برای کنترل رنگ ها توصیه می کنیم از قسمت Color grading هم بهره ببرید.

اصلاح اعوجاج تصویر

زمانی که در حال مرور عکس های گرفته شده در ادوبی لایت روم هستید، ممکن است در بعضی عکس ها با اعوجاج تصویر روبرو شوید. خوشبختانه در لایت روم اصلاح این نوع مسائل به سادگی صورت می گیرد و لازم نیست نگران باشید. در قسمت Lens Correction، گزینه های مختلفی برای مسائلی که لنزها ایجاد می نمایند، وجود دارد. معمولا پروفایل تقریبا تمام لنزها در این قسمت وجود دارد ولی اگر نرم افزار نتوانسته لنز استفاده شده را شناسایی کند، پروفایل یک لنز مشابه آن را انتخاب کنید.

کاهش نویز

اگر به طور معین در پی ثبت عکس سرشار از نویز نباشید، پس به احتمال زیاد دوست دارید عکس های ثبت شده نویز زیادی نداشته باشند. در این زمینه می توانید از ابزار Noise Reduction برای کاهش نویزها بهره ببرید که البته طبیعتا قرار نیست معجزه کند. به همین دلیل عکسی که به وسیله یک دوربین حرفه ای و گران قیمت در محیط کم نور ثبت شده، بدون شک نسبت به عکس گرفته شده در همان محیط ولی با دوربین مقرون به صرفه تر، جذابیت بسیار بیشتری دارد. اما در هر صورت با بهره گیری از چنین ابزاری، قادر به بهبود کیفیت عکس هستید.

پروفایل

در صورتی که به ثبت عکس های RAW علاقه دارید، یکی از اولین کارهایی که در نرم افزار لایت روم باید انجام دهید، انتخاب از بین پروفایل های مختلف با توجه به مدل گوشی و شرکت سازنده آن است. در کنار این نوع پروفایل ها، خود ادوبی هم پروفایل های متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد.

Healing Brush

گاهی اوقات در عکس متوجه موارد اضافی و آزاردهنده ای می شوید که با حذف کردن آن ها، جذابیت عکس دوچندان می گردد. در ادوبی لایت روم با استفاده از ابزار Healing Brush به راحتی قادر به حذف کردن این نقاط هستید. مانند سایر Brushها، می توانید در این مورد هم سایز و شدت عملکرد آن را کم و زیاد کنید. به زبان ساده با استفاده از این ابزار زمانی که روی یک ناحیه کلیک می کنید، نرم افزار به طور هوشمند یک ناحیه مشابه اطراف آن را انتخاب می نماید و با این کار، از دست بخش موردنظر خلاص می شوید.

Masking

بسیاری از کاربران فتوشاپ، با قابلیت ماسک کردن به خوبی آشنا هستند. این قابلیت به زبان ساده به شما اجازه می دهد که فقط بخش معینی از تصویر را ادیت کنید. این یعنی اگر مثلا می خواهید قسمت معینی از عکس را شارپ تر کنید، با استفاده از این معینه به راحتی قادر به انجام چنین کاری هستید. برای معینه Masking در لایت روم گزینه های زیادی وجود دارد و حتی می توانید از قابلیت شناسایی اتوماتیک افراد و چهره های موجود در تصویر بهره ببرید تا لازم نیست به طور دستی این کار را انجام دهید. بنابراین فارغ از روشی که برای این کار انتخاب می کنید، توصیه می کنید برای ادیت عکس های خود حتما از این قابلیت بهره ببرید.

Geometry

برای کارهایی مانند صاف کردن عناصر موجود در تصویر، اصلاح اعوجاج، چرخاندن و تغییر زاویه بخش هایی از عکس، می توانید از ابزارهای موجود در قسمت Geometry بهره ببرید.

Tone Curve

بخش Tone Curve یکی از قسمت های بسیار مهم ادوبی لایت روم است که بسیاری از عکاس های تازه کار سمت آن نمی روند. با استفاده از این ابزار، می توانید نور را در قسمت های خاصی از عکس کم و زیاد کنید و حتی جلوه های متعددی عملی کنید. بسیاری از عکاسان از ابزار Point Curve هم استفاده می نمایند که در این زمینه، کنترل بیشتری در اختیار آن ها قرار می دهد. ضمناً می توانید نور مربوط به رنگ های مختلف تصویر را هم با همین ابزار تغییر دهید.

Presets

پریست های لایت روم در بین کاربران هواداران زیادی دارند زیرا به لطف این معینه، می توانید چندین ادیت مختلف را به شکل یک پریست ذخیره کنید و برای عکس های مختلف از آن بهره ببرید. علاوه بر این بسیاری از عکاس ها، پریست های خود را در اینترنت به فروش می رسانند. در خود نرم افزار لایت روم هم چندین پریست آماده وجود دارد ولی با کمی جستجو در سایت های مختلف، می توانید پریست های بسیار خوبی را مطابق با سلیقه و نیازهای خود پیدا کنید.

HSL

HSL مخفف Hue (رنگ)، Saturation (غلظت) و Luminance (روشنایی) است. در لایت روم برای هرکدام از رنگ ها، می توانید اسلایدر مربوط به این سه گزینه را تکان دهید. در Lightroom Classic از این ابزار تحت عنوان HSL / Color یاد می گردد و در Lightroom CC به عنوان ابزار Color Mixer قرار گرفته است.

سخن پایانی

ادوبی لایت روم بدون شک یک ابزار فوق العاده برای ادیت عکس محسوب می گردد و به همین دلیل میلیون ها عکاس در سرتاسر دنیا به این ابزار علاقه زیادی دارند. خوشبختانه در اینترنت و به خصوص یوتیوب، آموزش های زیادی برای لایت روم وجود دارد و با صرف کمی وقت، می توانید خیلی سریع با قابلیت های کلیدی آن آشنا شوید. بنابراین اگر به تازگی عکاسی را آغاز نموده اید و حالا می خواهید در زمینه ادیت عکس هم مهارت پیدا کنید، هرچه زودتر این نرم افزار را دانلود و نصب کنید و از قابلیت های مختلف آن بهره ببرید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ

به "14 اصطلاح که هر تازه کار ادوبی لایت روم باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 اصطلاح که هر تازه کار ادوبی لایت روم باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید