4 نکته سفر ایمن در تعطیلات با وجود داشتن بیماری

به گزارش همیار مشاوره، سفر کردن در طول تعطیلات برای همه افراد می تواند استرس زا باشد اما در صورتی که افراد دارای مسائل سلامتی مانند بیماری قلبی یا دیابت باشند هم چالش های دیگری سر راهشان قرار می گیرد. سفر کردن با داشتن بیماری چالش هایی مانند بسته بندی داروها و تجهیزات پزشکی را با خود به همراه دارد. به همین علت در این مطلب نکاتی را برای سفر ایمن با داشتن بیماری مزمن را بیان می کنیم.

4 نکته سفر ایمن در تعطیلات با وجود داشتن بیماری

توصیه می شود افرادی که دچار بیماری های مزمن هستند و تمایل دارند به مسافرت بروند پیش از سفر برای کاهش استرس در طول مسافرت برای چکاپ و بررسی با پزشک خود هماهنگ باشد و از طریق او ویزیت شوند. برنامه ریزی پیش از سفر می تواند به کاهش استرس سفر در شرایطی مانند تاخیرهای سفر در پیدا کردن امکانات پزشکی و دارویی در مقصد کمک کند.

البته این بدان معنا نیست که سفر برای افراد دارای بیماری به صورت کامل ممنوع است. اما با کمی برنامه ریزی و آماده سازی می توان در عین حال که تعطیلات را به خوبی با خانواده و دوستان سپری کرد، مراقب سلامتی هم بود. این مورد در رابطه با سفر تنهایی به ساحل یا کوهستان هم صدق می کند که آماده سازی و برنامه ریزی قبلی باعث لذت بردن از سفر در عین سلامتی می شود.

البته همیشه هم شرایط به این آسانی برای افرادی که دچار شرایط بیماری مزمن هستند نیست که فقط از چند دارو یا تجهیزات پزشکی خاص استفاده کنند. با وجود اینکه شرایط و بیماری هر فردی خاص و منحصربه فرد است و هر فردی دوست دارد برنامه های سفرش را با نیازمندی های خاص خود تنظیم کند، با تخصیص کمی زمان به برنامه ریزی و آماده سازی می توانید از تعطیلات خود لذت ببرید.

چگونه با شرایط بیماری سفر ایمن داشته باشیم؟

در ادامه نکاتی بر اساس توصیه کارشناسان گفته شده است که می توانند استرس افراد دارای بیماری برای مسافرت را کم کنند.

1. پیش از رفتن به سفر با پزشک خود مشورت کنید

پیش از رفتن به سفر با پزشک خود صحبت کرده یا نزد او بروید و از محدودیت ها و موارد احتیاطی که باید هنگام سفر به آن ها توجه کنید سوال بپرسید. به عنوان مثال در صورتی که به تازگی عمل جراحی داشته اید پزشک جراحتان ممکن است از شما بخواهد که زیاد راه نروید و چمدان یا سایر اجسام سنگین را بلند نکنید. در صورتی که نیاز به محدود کردن پیاده رویتان دارید هنگامی که بلیط هواپیما را رزرو می کنید برای رفتن به داخل فرودگاه درخواست ویلچر دهید. علاوه بر این سفر کردن اغلب شامل نشستن های طولانی مدت است که خطر ایجاد لخته های خونی را افزایش می دهد.

در صورتی که به مدت بیش از 4 ساعت در ماشین یا هواپیما می نشینید لازم است که کارهایی را در جهت کاهش این خطر بردارید:

  • جوراب های فشرده بپوشید.
  • در صورتی که با ماشین شخصی سفر می کنید هر چند ساعت یکبار توقف کرده، بیرون بروید و قدم بزنید.
  • در صورتی که به هواپیما سفر می کنید در مواقعی که اجازه داشتید در کابین هواپیما قدم بزنید.
  • هنگامی که روی صندلی هواپیما نشسته اید برای ورزش دادن ماهیچه های ساق پا و افزایش جریان خون در پاها تمرینات ساده کشش پاشنه و پنجه انجام دهید.

علاوه بر این نکات، توصیه می شود خلاصه ای از گزارشات پزشکی با شرایط بیماری، داروها و درمان هایی که اخیرا دریافت کرده اید و همچنین لیستی از شماره تلفن های پزشکانتان و مخاطبانی که در شرایط اضطراری باید با آن ها تماس گرفته شود را هم به همراه داشته باشید. این اطلاعات به ویژه در مواردی که خود فرد قادر به برقراری تماس در موارد اورژانسی نیست بسیار مفید است.

در برخی شرایط هم توصیه پزشکان پوشیدن دستبند پزشکی است که به ماموران اورژانس یا سایر متخصصان سلامت کمک می کند در صورتی که نتوانید با آن ها مکالمه کنید از شرایط سلامت شما مطلع شوند.

2. داروهای خود را مدیریت کنید

توصیه ی پزشکان این است که لیستی از داروهای خود از جمله دوز آن ها و اطلاعات داروخانه را به همراه داشته باشید. علاوه بر این از برچسب داشتن داروهای خود و اینکه از آن ها به اندازه کافی در طول سفر خود به همراه دارید اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که داروهایتان یخچالی هستند و باید آن ها را در یخچال نگهداری کنید برای چگونه خنک نگه داشتن آن ها در طول سفر و در مقصد خود برنامه ریزی کنید. توصیه می شود هنگام جمع کردن داروها برای سفر، تعدادی داروی اضافی هم برای شرایطی مانند تاخیرهای سفر در موارد بدی آب و هوا یا مسائل پرواز قرار دهید. علاوه بر این مطمئن شوید که داروهایتان هنوز قابل استفاده هستند.

در صورتی که به کشور دیگری سفر می کنید از طریق سفارت آن کشور بررسی کنید که آیا در مقصد محدودیت دارویی وجود دارد یا خیر.

3. برای انتقال دستگاه های پزشکی برنامه ریزی کنید

در صورتی که تجهیزات پزشکی خاصی دارید ممکن است لازم باشد با شرکت هواپیمایی یا سایر شرکت مسافرتی بررسی و هماهنگ کنید که چگونه می توانید به صورت ایمن دستگاه های خود را جا به جا کنید. این موارد شامل:

  • دستگاه اکسیژن ساز پرتابل
  • دستگاه سی پپ تنفسی
  • ویلچر
  • واکر
  • سایر تجهیزات کمکی حرکتی

هستند. علاوه بر این در صورتی که از دستگاه فشار خون یا تست قند خون به صورت مداوم استفاده می کنید حتما آن ها را همراه خود ببرید. در صورتی که دستگاه ضربان ساز مصنوعی قلب یا دفیبریلاتور کاشتنی قلبی دارید ممکن است نیاز به انجام غربالگری ویژه ای در قسمت امنیتی فرودگاه باشد.

4. درمان خود را در مقصد هماهنگ کنید

پیش از آغاز به سفر ایمن درباره مراقبت های پزشکی ای که هنگام دوری از منزل باید انجام دهید به ویژه اگر قرار است سفرتان مدتی طول بکشد. به عنوان مثال اگر در حال انجام دیالیز هستید باید با پزشک نفرولوژیست خود در مقصدی که می خواهید به آنجا بروید مشورت کنید تا بتوانید درمان خود را ادامه دهید.

علاوه بر این با شماره های اورژانسی، امکانات پزشکی و داروخانه های نزدیک در محل اقامت خود در مقصد آشنا شوید. همچنین به خاطر داشته باشید که شرایط آب و هوای محلی و ارتفاع می تواند بر چگونگی احساستان، گرما یا سرمای شدید می تواند بر جریان خون تاثیر گذاشته و فشار بیشتری را روی قلب وارد کند. در ارتفاعات زیاد اکسیژن کمتری در هوا وجود دارد و این بدان معنا است که اکسیژن کمتری در خونتان جریان پیدا می کند.

در صورتی که به سفر دریایی می روید توصیه می شود پس از سوار شدن به کشتی خود را به ماموران مراقبت پزشکی آن معرفی کرده و تاریخچه مدارک پزشکی و یک نسخه از داروهای خود را به آن ها بدهید.

5. بیشتر از همه فعال باشید

در صورت داشتن بیماری مزمن، برای مدت زمان طولانی مجبور هستید با آن دست و پنجه نرم کرده و آن را مدیریت کنید. بنابراین نکته مهم این است که پیش از سفر ایمن از انجام کارهای لازم اطمینان حاصل کنید.

در خاتمه

سفر ایمن در تعطیلات به ویژه در صورت داشتن بیماری مزمن می تواند استرس زا باشد اما با داشتن کمی برنامه ریزی و آماده سازی می توان در عین مدیریت سلامتی بیشترین بهره وری را از سفر داشت. پیش از آغاز به حرکت سفر با پزشک خود درباره محدودیت ها یا احتیاط های خاصی که باید رعایت کنید و همچنین به روزرسانی هایی که در رابطه با نسخه های داروهایتان و دریافت یک نسخه کپی از خلاصه گزارش پزشکی خود مشورت کنید. در صورتی که در سفر به مراقبت پزشکی نیاز دارید در مقصد با پزشک عمومی یا پزشک متخصص صحبت کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت همیار مشاوره مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "4 نکته سفر ایمن در تعطیلات با وجود داشتن بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 نکته سفر ایمن در تعطیلات با وجود داشتن بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید