آیا برند مانیتور واقعا اهمیت زیادی دارد؟

به گزارش همیار مشاوره، خرید مانیتور تازه هم هیجان انگیز و هم خسته کننده است. با وجود اینکه برای انواع بودجه ها می توانید از بین مانیتورهای زیادی دست به انتخاب بزنید، ولی با توجه به اینکه باید ویژگی های زیادی را در نظر بگیرید، چنین کاری می تواند بسیار خسته کننده شود. در این میان آیا واقعا برند مانیتور نقش مهمی را ایفا می کند و باید برای بهره گیری از مانیتور ساخت شرکت مشهور مبلغ بیشتری بپردازیم؟ در ادامه همراه ما باشید.

آیا برند مانیتور واقعا اهمیت زیادی دارد؟

اهمیت بیشتر پنل نسبت به برند

مهم ترین قسمت مانیتور، پنل آن است که محتوا را نمایش می دهد. تقریبا تمام ویژگی های مهمی که هنگام خرید مانیتور باید در نظر بگیرید، مربوط به پنل است. به عنوان مثال می توانیم به مواردی مانند دقت رنگ، رفرش ریت، نسبت کنتراست، زمان پاسخگویی و دیگر موارد این چنینی اشاره کنیم.

مانیتورهای موجود در بازار معمولا از پنل TN، IPS یا VA استفاده می کنند. البته در این میان مانیتورهای گران قیمت مبتنی بر پنل OLED هم به فروش می رسند که تعداد آن ها در بازار ایران خیلی زیاد نیست. هرکدام از این پنل ها مزایا و معایب خود را دارند که در این مطلب به طور مختصر و مفید به این موضوع پرداخته ایم.

در این میان، بسکمک از کاربران به اهمیت کیفیت ساخت پنل توجه نشان نمی دهند. پنل هایی که کیفیت ساخت خوبی ندارند یا برای آن ها کنترل کیفیت مناسبی انجام نگرفته باشد، ممکن است با پیکسل های سوخته، رنگ های نه چندان دقیق و دیگر مسائل به دست کاربران برسند. همچنین باید به اهمیت کالیبره کردن پنل از طرف شرکت سازنده هم اشاره کنیم. به طور کلی پنل های VA معمولا دقت رنگ پایین تری نسبت به پنل های IPS دارند ولی یک پنل VA باکیفیت می تواند جلوه مجذوب کننده تری نسبت به پنل IPS بی کیفیت داشته باشد.

با وجود این موارد مطرح شده، نمی توانید برای تشخص باکیفیت بودن پنل صرفا به برند مانیتور متکی باشید. زیرا در نهایت یا باید پنل را نزدیک بررسی کنید یا اینکه از نقد و بررسی های اجرا شده کمک بگیرید.

بهره گیری برندها از پنل های ساخت شرکت های متفاوت

درست مانند پردازنده ها و دیگر قطعات کامپیوتر، پنل های مانیتورها هم قطعات گران قیمت و پیچیده ای هستند. بنابراین تعداد محدودی از سازندگان پنل های باکیفیت در جهان فعالیت دارند. برخی از این شرکت ها مانند سامسونگ و ال جی، خود مانیتور هم تولید می کنند و برای این مانیتورها از پنل های ساخت خود بهره می برند. با توجه به این شرایط، تعداد برندهای سازنده مانیتور بسیار بیشتر از سازندگان پنل ها است. در نتیجه این شرکت ها چاره ای جز تامین پنل از طرف سازندگان مختلف ندارند.

احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که چرا تولیدکنندگان پنل ها به طور انحصاری از آن ها استفاده نمی کنند و در عرض این پنل ها را در اختیار دیگر شرکت ها قرار می دهند؟ باید خاطرنشان کنیم برای ساخت مانیتور قطعات زیادی استفاده می شوند. بنابراین فروش پنل به شرکت ها، درآمد هنگفتی را راهی خزانه سازندگان پنل ها می کند و از طرف دیگر برندهای سازنده مانیتورها هم می توانند این پنل ها را با قیمت مناسبی خریداری کنند.

خبر خوب این است که می توانید پنل باکیفیتی را در مانیتور های خوش قیمت پیدا کنید که عملا همان کیفیت مانیتورهای بسیار گران تر را در اختیار شما قرار می دهند. با این حال تشخیص اینکه مانیتور موردنظر شما دقیقا از پنل ساخت کدام شرکت بهره می برد، کار راحتی نیست و در نتیجه بار دیگر باید به اهمیت نقد و بررسی های اجرا شده اشاره کنیم. این را هم در نظر داشته باشید که شرکت هایی مانند سامسونگ و ال جی، علاقه زیادی به فروش فناوری های اختصاصی خود ندارند. به همین علت برخی مانیتورها برای ارائه کیفیت بهتر ممکن است از فریم ور خاصی استفاده کنند که سایر مانیتورهای مبتنی بر همان پنل شاید از چنین مشخصه ای بهره نمی برند. در نتیجه حتی اگر دو مانیتور از پنل یکسانی استفاده کنند، لزوما قرار نیست کیفیت تصویر هر دو یکسان باشد.

گفتنی است برخی سازندگان مانیتورها بدون اینکه اطلاع رسانی کنند، تامین کننده پنل های مانیتور را تغییر می دهند. به عنوان مثال برند AOC در سال 2020 این کار را برای برخی از پرفروش ترین مانیتورهای خود انجام داد و با وجود اینکه پنل های تازه زمان پاسخگویی بهتری داشتند، اما از سوی دیگر دقت رنگ و روشنایی آن ها افت کرده بود. بعد از سروصدای زیادی که این تغییرات ایجاد کرد، AOC تصمیم گرفت بار دیگر از همان پنل های اصلی استفاده کند.

چگونه مانیتور مناسب را تشخیص دهیم؟

با توجه به نکات مطرح شده، بهتر است برای خرید مانیتور، به مشخصات مانیتور توجه کنید و صرفا در پی برند نباشید. اگر می توانید مانیتور را از نزدیک بررسی کنید، طبیعتا انجام این کار را توصیه می کنیم. اما اگر می خواهید مانیتور را اینترنتی بخرید، پس بهتر است به چند نقد و بررسی اجرا شده نگاهی بیندازید تا ببینید افراد حرفه ای در مورد مانیتور موردنظر چه نظری دارند. اما در مورد ویژگی های یک مانیتور مناسب، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوع پنل: همانطور که توضیح دادیم، نوع پنل استفاده شده در زمینه دقت رنگ و زمان پاسخگویی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
  • رزولوشن: مانیتورهای مالی موجود در بازار از رزولوشن 1080p بهره می برند ولی اگر می توانید بیشتر هزینه کنید، بهتر است سراغ رزولوشن 1440p یا 2160p بروید. هرچقدر رزولوشن بالاتر باشد، انواع محتوا با مجذوب کنندهیت و شفافیت بیشتری نمایش داده می شوند.
  • رفرش ریت: این مشخصه برای گیمرها اهمیت زیادی دارد و البته برای بهره گیری از رفرش ریت بالای بازی ها، کارت گرافیک سیستم هم باید بتواند از رفرش ریت موردنظر پشتیبانی کند. اما اگر گیمر نیستید، لازم نیست به این مشخصه توجه کنید و رفرش ریت استاندارد 60 هرتز برای شما کافی خواهد بود.
  • سایز و نسبت تصویر: بسکمک از کاربران استفاده از مانیتورهای مستطیل شکل با نسبت تصویر 16:9 را ترجیح می دهند. اما با افزایش محبوبیت مانیتورهای خمیده، برخی علاقه دارند از مانیتورهای عریض تر از حالت معمول استفاده کنند.
  • استند مانیتور: استند مانیتور از جمله ویژگی هایی است که می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. برخی از این استندها به شما اجازه می دهند ارتفاع و زاویه مانیتور را به راحتی تغییر دهید. اگر هم می خواهید از پایه نگهدارنده متحرک برای مانیتور استفاده کنید، قبل از خرید دقت کنید تا از پشتیبانی مانیتور از چنین مشخصه ای مطمئن شوید.
  • دیگر ویژگی ها: یک مانیتور می تواند ویژگی هایی مانند پشتیبانی از HDR، فناوری FreeSync/G-Sync و اسپیکر داخلی هم داشته باشد. بنابراین اگر چنین مواردی برای شما اهمیت دارند، قبل از خرید مانیتور به آن ها توجه کنید.

اگر یک مانیتور مناسب با قیمت خوب پیدا کردید که در نقد و بررسی ها هم خوب ظاهر شده، پس دیگر نباید نگران زیادی بابت برند آن داشته باشید. در نتیجه بدون اینکه به برند مانیتورها توجه کنید، ببینید مانیتور موردنظر چه ویژگی هایی دارد و آیا ویژگی های موردنظر با اولویت های شما سازگاری دارد یا نه.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا برند مانیتور واقعا اهمیت زیادی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برند مانیتور واقعا اهمیت زیادی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید