اختراع فوق العاده دانشمند ایرانی برای تشخیص بیماری کشنده

به گزارش همیار مشاوره، با تشخیص به موقع سرطان از روی نمونه خون می توان درمان را سریع تر شروع کرد و امید بیشتری به بقای بیماران داشت.

اختراع فوق العاده دانشمند ایرانی برای تشخیص بیماری کشنده

به گزارش دیجیاتو، محققان زیادی در تلاشند تا روشی برای تشخیص سرطان به وسیله آزمایش خون پیدا نمایند. حالا گروهی از دانشمندان دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا به رهبری یک پژوهشگر ایرانی به نام مجید ابراهیمی ورکیانی دستگاهی ساخته اند که می تواند سلول های سرطانی موجود در جریان خون را در مراحل اولیه بیماری پیدا کند و بدون احتیاج به روش های سخت نمونه برداری امکان تشخیص سرطان را فراهم آورد.

محققان دستگاهی به نام Static Droplet Microfluidic یا SDM را توسعه داده اند که می تواند به سرعت سلول های توموری در گردش (CTC) را که از منبع سرطان جدا شده و به جریان خون آمده اند، پیدا کند. درنتیجه، با تشخیص زودهنگام سرطان می توان درمان را شروع و شانس بقای بیماران را افزایش داد.

دستگاه SDM چگونه سرطان را از نمونه خون تشخیص می دهد؟

مجید ابراهیمی ورکیانی، استاد ایرانی دانشکده مهندسی زیست پزشکی دانشگاه فناوری سیدنی می گوید: یک سلول تومور تنها می تواند در تنها یک میلی لیتر خون در میان میلیارد ها سلول خون وجود داشته باشد، بنابراین پیداکردن آن کار بسیار سختی است. در این فناوری تازه از 38,400 خانه کوچک استفاده شده است که می توانند سلول های تومور فعال را ایزوله و دسته بندی نمایند.

سرعت این دستگاه در تشخیص سرطان باورنکردنی است

SDM سلول های تومور را به وسیله یک امضای متابولیکی یکتا مربوط به ماده ای موسوم به لاکتات شناسایی می نماید. ابراهیمی ورکیانی می گوید: اوتو واربورگ در دهه 1920 دریافت که سلول های سرطانی گلوکز زیادی مصرف می نمایند و در نتیجه لاکتات بیشتری می سازند. دستگاه ما به وسیله رنگ های فلورسنت حساس به pH که می توانند اسیدیته پیرامون سلول ها را تشخیص بدهند، سلول ها را به لحاظ سطح لاکتات آنالیز می نماید.

زمانی که SDM سلول های خطرناک را پیدا کند، می توان تحلیل های ژنتیکی و مولکولی بیشتری روی آن ها انجام داد تا منبع سلول ها و درمان احتمالی برای آن ها تعیین گردد. CTC پیش درآمدی برای متاستاز است که سالانه 600 هزار نفر را در آمریکا به کام مرگ می کشاند. اما این دستگاه با امکان تشخیص اندازه بسیار کمی از سلول های تومور ها می تواند به نجات جان بیماران منتهی گردد.

منبع: فرارو

به "اختراع فوق العاده دانشمند ایرانی برای تشخیص بیماری کشنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع فوق العاده دانشمند ایرانی برای تشخیص بیماری کشنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید