نحوه شکل گیری قاره ها کشف شد

به گزارش همیار مشاوره، یک مطالعه تازه نشان می دهد که قاره های زمین بر اثر برخورد شهاب سنگ های بزرگ در طول میلیارد سال اول تاریخ زمین یعنی چهار و نیم میلیارد سال پیش شکل گرفته اند.

نحوه شکل گیری قاره ها کشف شد

پژوهش های پژوهشگران دانشگاه کورتین (Curtin) استرالیا که به تازگی منتشر شده است، کشف نموده که برخورد شهاب سنگ برترین پاسخ برای این فرآیند است.

به نقل از آی ای،به گفته تیم جانسون از دانشکده علوم زمین و سیاره ای دانشگاه کورتین، این نظریه که قاره ها برای اولین بار در مکان های برخورد شهاب سنگ های غول پیکر شکل گرفته اند، مدتی است که وجود داشته است، اما تا همین اواخر، شواهد زیادی برای اثبات آن وجود نداشت.

وی گفت: با آنالیز کریستال ها یا بلورهای کوچک معدنی زیرکون در سنگ های منطقه ای به نام پیلبارا کراتون در استرالیای غربی که نمایانگر برترین بقایای پوسته باستانی زمین است، شواهدی از برخورد شهاب سنگ های غول پیکر پیدا کردیم. مطالعه ترکیب ایزوتوپ های اکسیژن در این بلورهای زیرکون یک فرآیند بالا به پایین را نشان داد که با ذوب شدن سنگ های نزدیک سطح شروع می گردد و مطابق با اثر زمین شناسی برخورد شهاب سنگ های غول پیکر، عمیق تر می گردد.

استاد دانشکده علوم زمین و سیاره ای دانشگاه کورتین ادامه داد: پژوهش های ما، اولین شواهد محکمی را ارائه می نماید که نشان می دهد، فرآیندهایی که در نهایت قاره ها را تشکیل داده اند، با برخورد شهاب سنگ های غول پیکر شروع شده اند، درست مشابه با آنچه که مسئول انقراض دایناسورها بوده، اما میلیاردها سال قبل از آن اتفاق افتاده است.

جانسون می گوید، درک چگونگی شکل گیری و تکامل قاره های زمین لازم است، زیرا این خشکی ها خانه اکثریت بزرگ زیست توده زمین، همه انسان ها و تقریباً تمام ذخایر معدنی قابل توجه این سیاره هستند.

وی می گوید: قاره ها میزبان فلزات مهمی مانند لیتیوم، قلع و نیکل هستند، کالاهایی که برای فناوری های سبز نوظهور ضروری هستند تا به تعهد خود برای کاهش تغییرات آب و هوایی عمل کنیم. این ذخایر معدنی نتیجه نهایی فرآیندی است که به عنوان تمایز پوسته شناخته می گردد که با تشکیل اولین توده های خشکی شروع شده و منطقه پیلبارا کراتون تنها یکی از بسیاری از آنهاست.

جانسون اضافه نمود: داده های سایر منطقه ها پوسته قاره ای قدیمی زمین، الگوهایی شبیه به نمونه های موجود در استرالیای غربی را نشان می دهند. برای مشخص اینکه آیا رویکرد ما به طور گسترده تر قابل استفاده است یا خیر، می خواهیم یافته های خود را روی این سنگ های ماقبل تاریخ آزمایش کنیم.

همیار مشاوره علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نحوه شکل گیری قاره ها کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه شکل گیری قاره ها کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید