ایمن سازی گود مجاور برج میلاد از اول شهریور

به گزارش همیار مشاوره، محمد سرابی:پروژه ایمن سازی و برطرف خطر گود برج میلاد از ماه آینده اجرا می گردد تا این گود که در کنار بلندترین سازه شهری پایتخت قرار گرفته است، از فهرست گودهای خطرناک تهران خارج گردد.

ایمن سازی گود مجاور برج میلاد از اول شهریور

به گزارش همیار مشاوره، 5 سال پیش قراردادی میان سازمان مشارکت های شهرداری و شرکت سرمایه گذاری قدر متعلق به بنیاد تعاون ناجا امضا شد. براساس این قرارداد مقرر شد که در فاز 2 برج میلاد، هتل دوقلوی 5 ستاره ای در جوار مرکز همایش های برج میلاد ساخته گردد.

بنیاد تعاون ناجا بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد گودبرداری کرد اما کار به همان شکل رها شد و بنیاد تعاون ناجا نیز دلیل انصراف خود از این پروژه را رفتن شریک چینی خود عنوان و خاطرنشان کرد که به دنبال یک شریک است چراکه به دلیل مسائل اقتصادی امکان توسعه پروژه را ندارد.

حال این گود بزرگ به همان شکل رها شده و پایدارسازی که در دیواره های آن اجرا شده است نیز نمی تواند برای همواره از گود و احتمال حرکت خاک محافظت کند. چندی پیش مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه گود برج میلاد جزو 200 گود پرخطر تهران است پیشنهاد کرد: درصورتی که سرمایه گذار برای ادامه ساخت فاز 2 برج میلاد پیدا نشد، این گود ایمن سازی و تبدیل به پلازای شهری گردد.

اکنون مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از شروع عملیات ایمن سازی و برطرف خطر گود مجاور برج میلاد از اول شهریورماه اطلاع داد.

مهدی صالحی با اشاره به آخرین وضعیت گودهای پرخطر تهران گفت: براساس سرفصل هایی که تهیه کردیم گودهای با درجه اهمیت بالا را در پایش ها شناسایی نموده و برای هر کدام که احتیاج به رسیدگی و نظارت بیشتر دارند، جلسات خاص برگزار می کنیم.

وی با اشاره به یکی از مهم ترین گودهای تهران ادامه داد: به طور تعیین، یکی از مهم ترین این گودها، گود خیابان نلسون ماندلا نبش خیابان ستاری است که به یکی از مؤسسات اقتصادی اعتباری تعلق دارد. این مؤسسه در طول سال های گذشته با مسائل اقتصادی روبه رو شد و به همین دلیل روند اجرای پروژه متوقف شده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: در مکاتباتی که مرجع قضایی با ما داشت اعلام شد که هم اکنون امکان اجرای پروژه وجود ندارد؛ به همین دلیل جلسه ای را با شهرداری منطقه 3، سازمان نظام مهندسی و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران برگزار و تقسیم کار کردیم. قرار شد سازمان نظام مهندسی، مشاور و ناظر پروژه را دعوت کند و طرح مقاوم سازی گود را بخواهد. در مرحله بعد طرح به شهرداری ارائه می گردد و سازمان مشاور فنی و مهندسی و شهرداری منطقه نیز هزینه ایمن سازی را برآورد می نمایند تا تامین اعتبار صورت بگیرد.

به گفته صالحی؛ طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها، زمانی که امکان پرداخت هزینه ایمن سازی گود از سوی مالک وجود نداشته باشد، شهرداری برای حفظ ایمنی شهروندان باید هزینه را پرداخت کند و بعد از آن با توجه به نرخ تورم با 15 درصد بالاسری، هزینه را از مالک دریافت کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به طلب شهرداری تهران از مالک گود ایران زمین اشاره نمود و گفت: این گود در سال 93 ایمن سازی شد، اما طلب شهرداری تهران از این حیث پرداخت نشده است و شهرداری هم طلب خود را به مرجع قضایی خاطرنشان کرد. آنگونه که اعلام شد قرار است یکی از وزارتخانه ها ملک را در ازای طلب خود تملک کند که تحت این شرایط در مرحله اول باید طلب شهرداری از سوی دستگاه مذکور برای ایمن سازی گود پرداخت گردد.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران همچنین به آخرین وضعیت گود برج میلاد پرداخت و توضیح داد: طبق آخرین تفاهمنامه بین شهرداری و شرکت کهن دژ میلاد به عنوان شریک، و طبق نظر مشاور سازمان مشاور فنی و مهندسی و مشاور شریک، قرار شد به سرعت تمهیدات اولیه برای ایمن سازی و برطرف خطر صورت بگیرد.

صالحی ادامه داد: اقدامات در این زمینه در دو بعد کوتاه مدت و میان مدت انجام می گردد؛ به این معنی که از اول تا انتها شهریور اقدامات کوتاه مدت شامل کنترل نیل ها، انگراژها و زهکش ها صورت می گیرد. پس از انتها این مرحله، اجرای عملیات پاشنه خاکی به عنوان کار میان مدت و اصلی شروع می گردد که ممکن است تا انتها سال به درازا بکشد.

وی توضیح داد: طبق توافق اجرا شده تا دوم شهریورماه باید نقشه اجرای پاشنه خاکی (تثبیت پایین دیوارها) ارائه و پس از آن برآورد ریالی پروژه صورت بگیرد.

به گفته صالحی، به دلیل تأکید شهرداری تهران بر اجرای عملیات ایمن سازی و همزمان اعتقاد شریک به ایمن بودن گود و عدم احتیاج به اجرای این پروژه، شهرداری طبق قانون خود را موظف می داند تا هزینه ایمن سازی را پرداخت کند؛ البته این هزینه در قرارداد مشارکت در قدرالسهم شهرداری لحاظ می گردد.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در انتها در پاسخ به این سؤال که آیا گود جنب برج میلاد پرخطر محسوب می گردد، گفت: برداشت شرکت مشاور اعلام خطر نیست، اما تشخیص این است که عملیات پاشنه خاکی باید انجام گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایمن سازی گود مجاور برج میلاد از اول شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمن سازی گود مجاور برج میلاد از اول شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید