با تداوم روند موجود زاگرس را نیم قرن دیگر از دست خواهیم داد

به گزارش همیار مشاوره، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر گشته، با تداوم روند موجود زاگرس را نیم قرن دیگر از دست خواهیم داد.

با تداوم روند موجود زاگرس را نیم قرن دیگر از دست خواهیم داد

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران در حاشیه برگزاری سومین کنفرانس انجمن علمی طبیعتگردی ایران اظهار کرد: با تداوم روند موجود، زاگرس حدبیشتر نیم قرن دیگر می تواند تداوم یابد و اگر فکری نکنیم تا نیم قرن دیگر زاگرس را از دست خواهیم داد. زاگرس پهنه بزرگی در غرب کشور است که در چندین استان گسترده شده که بلوط ها مهمترین گونه درختی آن بشمار می روند. آب 40 درصد ایران را زاگرس تامین می نماید و زاگرس ریه غرب کشور محسوب می شود.

وی اضافه نمود: از آنجا که مسئله حفظ محیط زیست یکی از تاکیدات مهم دولت سیزدهم بوده و در طول یک سال گذشته نیز اقدامات مفیدی در این خصوص اجرا شده است. اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست کشور در قضیه پتروشیمی میانکاله و برطرف نگرانی های مربوط به آن از جمله این اقدامات است. از دولت مصرانه درخواست داریم تا مسائل عدیده درختان بلوط در منطقه زاگرس را برای همواره برطرف و رجوع کند؛ چرا که آن را موهبتی می دانیم که زیست نیمی از مردم ایران به آن وابسته است.

زاگرس همچون دریاچه ارومیه اهمیت دارد

رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران بیان نمود: اگر دریاچه ارومیه به عنوان یک مسئله مهم در نظر گرفته شده ضرورت دارد به زاگرس نیز اهمیت داده شود. لازمه پرداختن به این مسئله مهم توجه ویژه در زمینه تخصیص اعتبار و نظارت بر حسن اجرای اقدامات مربوطه است.

جواهرزاده ادامه داد: سالها است که تاکید داریم از شمارش کردن مقالات برای ارزیابی پژوهشگران و استادان گذر نموده و به سمت حل مسائل جامعه و نیازهای کشور و آنالیز تاثیر پژوهش ها بروند. این موضوع با وجود تاکیدات فراوان اجرایی نشده و سیاست گذاران و نهادهای بالادستی آن را اجرایی نمی نمایند؛ این در حالی است که حتی در شیوه نامه اجرایی رتبه بندی معلمان نیز این شیوه بچشم میخورد.

وی ضمن اشاره به شعار گردشگری در سال 1401 مبنی بر رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران توضیح داد: شعار ملی گردشگری امسال برگرفته از شعار سال سازمان دنیای گردشگری است. قطعا رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران بدون رویش اندیشه های نو در سیاست کلان کشور امکانپذیر نیست.

رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران در بخش دیگری با نگاهی به شرایط گردشگری موجود ایران مطابق آمار اعلامی مرکز آمار ایران ابراز عقیده کرد: به نظر می رسد بیشتر ایرانی ها توان مالی و امکان سفر به خارج از کشور را ندارند و خواسته یا ناخواسته از گردشگری در عرصه بین المللی محروم شده اند.

جواهرزاده ادامه داد: اگر کشوری می خواهد در صنعت گردشگری شرایط مناسب، پویا و فعالی داشته باشد و مردم آن بتوانند از خدمات در این حوزه به درستی بهره مند شوند، ضروری است که علاوه بر وجود توان مالی لازم، مردم نیز تمایل به استفاده از خدمات حوزه سفر و گردشگری را داشته باشند.

وی گفت: در همین حال اقبال کم مردم به استفاده از خدمات تورلیدری و کم توجهی به آژانس های مسافرتی عملا موجب شده که رونق مالی در صنعت گردشگری شکل نگیرد. شرایط موجود به نظر بیش از هر چیزی به شرایط مالی نامناسب مردم و در مرحله بعد به نبود فرهنگ صحیح در زمینه سفر و بی توجهی به امر آموزش از سوی متولیان امر باز می شود.

رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران یادآور شد: در حالی که گردشگری در دنیا به شدت در حال توسعه و تغییر شکل است، اما هنوز فهم ما از آن بسیار ناچیز است و ما نمی توانیم خودمان را با شرایط و تقاضاهای آینده وفق دهیم و همچنان در مدیریت گردشگری ناکارآمد عمل می کنیم.

جواهرزاده اضافه نمود: خلاء دانش در شناخت کافی از بعضی اصول گردشگری و چگونگی برنامه ریزی توسعه گردشگری ممکن است به توسعه نامتوازن گردشگری منجر شود و پیامدهای منفی فراوانی برای مقاصد گردشگری کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: بی شک در دوره ای قرار داریم که باید توسعه علمی گردشگری با سرعت بیشتری ادامه یابد تا به جایگاه خود دست یابیم و این اتفاق زمانی رخ می دهد که در سایه تعامل همه جانبه، مشارکت فعال جوامع علمی و صنفی، نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی گردشگری باشد.

منبع: همگردی

به "با تداوم روند موجود زاگرس را نیم قرن دیگر از دست خواهیم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تداوم روند موجود زاگرس را نیم قرن دیگر از دست خواهیم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید