جزئیات تفاهم نامه با کشور آفریقا در حوزه واردات دام و گوشت قرمز

به گزارش همیار مشاوره، قائم مقام وزیر جهادکشاورزی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با کشور آفریقا در حوزه واردات دام و گوشت قرمز گفت: برنامه ریزی کردیم یکی یا دو مجموعه فعال در حوزه واردات دام ورود نمایند و مذاکرات خود را انجام دهند. برآورد ما این است که طی یک ماه آینده بتوانیم اولین تعاملات تجاری را در این حوزه انجام دهیم.

جزئیات تفاهم نامه با کشور آفریقا در حوزه واردات دام و گوشت قرمز

به گزارش همیار مشاوره، علیرضا پیمان پاک با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی فعالیت های بین المللی دولت سیزدهم ایجاد توازن در روابط تجاری و مالی است، اظهار کرد: دیدگاهی در گذشته وجود داشت که بایستی بر بازارهای خاص تمرکز کرد اما در حال حاضر کشورهای پیشرو در حوزه های بین المللی و کشورهای نوظهور مانند ترکیه و چین توجه به بازارهای بکر و تازه دارند و بیشترین سرمایه گذاری در حوزه آفریقا را ابتدا چین و سپس ترکیه انجام می دهد.

وی ادامه داد: بازارهای بزرگی در جهان وجود دارد. اوراسیا، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و به خصوص قاره آفریقا که بازار بکر با اقتصاد مناسب است. 1200 میلیارد دلار تجارت حوزه آفریقا است که بیش از حدود 600 میلیارد دلار آن واردات و تقریبا همین میزان صادرات است. در حقیقت این حوزه فرصت ویژه ای را برای ما ایجاد می کرد. فرصتی که تا به امروز مغفول مانده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اضافه نمود: باید برای توسعه این تجارت به زیرساخت های لجستیکی، مسائل گمرکی، مسائل پولی و مالی و حتی رفت و آمد نیز توجه گردد. اینکه به آفریقا پرواز مستقیم نداریم، یعنی غفلت کردیم.

وی با اشاره به حجم تجارت ایران با کشورهای آفریقایی گفت: تراز تجاری که در ابتدای دولت 600 میلیون دلار بود، در حال حاضر به 1.2 میلیارد دلار رسیده است.

پیمان پاک با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی که در قاره آفریقا به علت شرایط اقلیمی و آب و هوایی وجود دارد فراوری محصولات کشاورزی در ابعاد گسترده است، گفت:به واسطه مسائلی که به وجود آمده احتیاجمندیم بخشی از احتیاج پروتئینی کشور را از واردات تامین کنیم. حدودا یک میلیون تن مصرف گوشت قرمز داریم و در حال حاضر 150 تا 200 هزار تن را وارد می کنیم. یکی از برترین منابع در این بخش، منابع کشور آفریقا است.

وی بعلاوه عنوان نمود: تصور عجیبی وجود داشت که نمی توان در همه بخش ها سراغ قاره رفت. در کنیا همه پروتکل ها رعایت می گردد. مرکز بهداشت جهانی دامپزشکی در قاره آفریقا در کنیا مستقر است. از بسیاری از کشورهای دیگر که با آنها تعاملات دامی داریم استاندارهای دامپزشکی شان جلوتر است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: حوزه دامپزشکی ما از هفته ها قبل مراوداتی با آفریقا داشتند و ویدیو کنفرانس هایی نیز برگزار گردید و به یک توافق در حوزه دامپزشکی رسیدیم تا بتوانیم در زمینه حوزه دامی براساس پروتکل های دامپزشکی از قاره آفریقا و خصوصا کنیا هم دام زنده و هم گوشت وارد کنیم.

بعلاوه رئیس سازمان دامپزشکی و هیات همراه از کشتارگاه ها بازدیدهایی داشتند و این کشتارگاه نیز استانداردهای بالایی دارند. در همان سفر برنامه ریزی کردیم یکی یا دو مجموعه فعال در حوزه واردات دام ورود نمایند و مذاکرات خود را انجام دهند. برآورد ما این است که طی یک ماه آینده بتوانیم اولین تعاملات تجاری را در این حوزه انجام دهیم.

وی بعلاوه به امضای تفاهم نامه در حوزه شیلات نیز اشاره نمود و اضافه نمود: در حوزه شیلات هم با دو رویکرد موافقت نامه امضا شد. یکی اینکه صیادها ایرانی بتوانند از فضای ساحلی کنیا برای استحصال ماهی استفاده نمایند. بسیاری از محصولات دریایی ما وارداتی است و از این بخش می توانیم احتیاجها را تامین کنیم. یک بعد دیگر نیز صادرات دانش فنی، خدمات وتوانمندی های ما در حوزه صید اعم از فراوری ماهی در قفس، فناوری های فنی و حرفه ای است.

پیمان پاک با اشاره به اینکه در حوزه اوگاندا نیز تمرکز بر بخش کشت فراسرزمینی بود، اعلام کرد: زمینی در ادوار گذشته به ایران واگذار شده بود که به علت عدم پیگیری ها فعالیت جدی روی آن صورت نگرفته بود. در یکی دوسال گذشته چند شرکت بخش خصوصی ایرانی فعالیت های خوبی را شکل دادند. در حوزه فراوری پیله ابریشم، ذرت و محصولات مختلف فعالیت های خوبی اجرا شده و راندمان فراوری نیز به علت شرایط آب وهوایی راندمان بسیار بالا است.

وی عنوان نمود:ما می توانیم از این ظرفیت در شرایطی که کم آبی داریم و بعلاوه بیش از 10 میلیارد دلار نهاده های دامی کشاورزی اعم از ذرت، گندم، جو و دانه های روغنی را وارد می کنیم، بهره مند شویم. در نتیجه ما با دو شیوه یکی ایجاد تنوع در مبادی وارداتی که مستقیما در امنیت غذایی کشور موثر است و دوم اینکه ظرفیت های آفریقا بکر است می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که باید از کشت فراسرزمینی و فراورینمایندگان حمایت و مقدمات آن نیز فراهم گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "جزئیات تفاهم نامه با کشور آفریقا در حوزه واردات دام و گوشت قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تفاهم نامه با کشور آفریقا در حوزه واردات دام و گوشت قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید