با رعایت این نکته ها 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کنید

به گزارش همیار مشاوره، قبض آب شوخی بردار نیست. ناگهان با ارقام نجومی جلوی در خانه تان سبز می گردد و خوشی شروع سال نو را به کامتان تلخ می نماید.

با رعایت این نکته ها 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کنید

پس اگر تا امروز بدون توجه و طبق عادت همیشگی هر چقدر دلتان می خواسته آب مصرف می کردید، از این به بعد باید به طور جدی راه هایی برای تغییر سبک زندگی همیشگی و کاهش مصرف پیدا کنید. هر شخصی بر اساس روش زندگی خودش بهتر می داند که چطور می تواند از هدر دادن آب جلوگیری کند. با این وجود ما هم مواردی را به شما پیشنهاد می کنیم که شاید به دردتان بخورد. تخمین ما این است که با عمل به این توصیه ها حدود 30 درصد در مصرف آب در آشپزخانه صرفه جویی خواهید کرد.

آشپزخانه

یکی از بخش هایی که دور ریز آب زیادی دارد آَشپزخانه است. پس با کمی حوصله فکر کنید ببینید در چه جاهایی می توانید مصرف آب را کاهش دهید. شاید مهم ترین مورد مربوط به شستن ظرف ها باشد که در اینجا برای صرفه جویی چند توصیه برایتان داریم.

یک قطره مایع ظرفشویی روی ابر بریزید

هنگام شست و شوی ظرف ها فقط یکی دو قطره مایع ظرفشویی روی ابر بریزید. هر چقدر کف تولیدی بیشتر باشد برای تمیز کردن ظرف ها به آب زیادتری نیاز دارید. تصور نکنید که با افزایش حباب های کف ظروف تمیزتر می شوند، همان میزان کم کافی است. ابر یا اسکاچ های ظرفشویی را هم هر چند وقت یک بار عوض کنید تا با ابزار خوب به جنگ ظرف های کثیف بروید و نه کف اضافی.

از سینک ظرفشویی بهره ببرید

بخش زیادی از آب هنگام شست وشوی ظرف ها به هدر می رود. پس باید برای برطرف این مشکل فکری کرد. یک راه چاره این است که سینک ظرف شویی را تا نیمه آب کنیدو داخل آن چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و اجازه دهید کف کند. ظرف ها را داخل آن بگذارید تا چند دقیقه خیس بخورند. بعد آنها را داخل سینک بشویید و با جریان کم آب، آبکشی کنید. با این روش در ماه حدود 300 تا 400 لیتر آب ذخیره می کنید.

ماشین ظرفشویی را کاملا پر کنید

اگر برای شست وشوی ظرف ها از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید اجازه دهید که کاملا پر شود و بعد آن را روشن کنید. بهتر است چند دست بشقاب در خانه باشد تا برای داشتن بشقاب های تمیز عجله نداشته باشید. اگر هم به تازگی در فکر خرید ماشین ظرفشویی هستید و خانواده کم جمعیتی دارید مدل هایی را انتخاب کنید که برنامه های مختلف شست وشو دارند. بطور مثال اگر آنها را تا نیمه پر کنید با مصرف آب کمتر ظرف های شما را تمیز می نمایند. در خصوص ماشین لباسشویی هم به این نکته دقت کنید.

در یخچال آب خنک داشته باشید

با توجه به اینکه فصل سرما کم کم به خاتمه می رسد خوردن آب خنک بیشتر می چسبد. گاهی وقت ها وقتی می خواهید از شیر، یک لیوان آب پر کنید باید مدتی آن را باز بگذارید تا خنک شود. در صورتی که اگر همواره یک پارچ آب خنک در یخچال بگذارید نیازی نیست هر بار حدود سه تا چهار لیتر آب هدر دهید. شاید این رقم به نظرتان ناچیز باشد اما یادتان باشد که: قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود.

واشرها را کنترل و شیرها را تعویض کنید

به محض اینکه متوجه شدید شیر آب هر چند به میزان کم چکه می نماید، سریع برای تعویض واشرها یا تعمیرات اساسی تر اقدام کنید. اگر شیرهای آب فرسوده شده اند به فکر خرید باشید. برخی شیرها که دارای چشم الکترونیکی هستند مصرف آب را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. اگر نمی خواهید بابت خرید، هزینه زیادی بپردازید شیر آب را به تجهیزات کاهنده مصرف مجهز کنید. این وسایل سرشیرهایی هستند که آب را به صورت اسپری یا با جریان آرام از شیر خارج می نمایند یا اینکه سبب اختلاط آب با هوا شده و به این ترتیب آب کمتری را با فشار بیشتر به شما تحویل می دهند.

آشپزی

وقتی مشغول آَشپزی هستید شاید حواستان نباشد که ضمن شستن مواد غذایی و آماده سازی مراحل اولیه پخت غذا چقدر آب به هدر می دهید. به هر حال این مرحله هم جایی است که شما می توانید با کمی دقت و توجه میزان آب مصرفی را به حداقل برسانید و در کاهش صفرهای کنتور آب خانه نقش موثری داشته باشید. پس ضمن آشپزی به این نکات دقت کنید:

ظرف کثیف نکنید!

برخی خانم ها عادت دارند که هنگام آشپزی از ظروف کوچک و بزرگ زیادی استفاده می نمایند و در نتیجه شستن این حجم زیاد ظرف آب زیادی هم لازم دارد. به طور مثال اگر می خواهید کیک درست کنید لازم نیست که مانند آموزش آَشپزی در تلویزیون همه مواد را از قبل در ظرف های جداگانه قرار دهید. به هر حال خودتان بهتر می دانید که چطور می شود به این نکته توجه کرد. فقط باید حواستان جمع باشد.

درشست وشوی سبزیجات وسواس به خرج ندهید

برای تهیه خیلی از غذاها به سبزیجات مختلف نیاز دارید، از کاهو و کلم گرفته تا سبزی خوردن و دیگر سبزی ها. وقتی قرار است این سبزیجات به طور خام مصرف شوند شستشوی آنها بیشتر اهمیت دارد تا میکروب ها و عوامل بیماری زا راهشان را به بدن ما پیدا ننمایند. همین موضوع برای برخی خانم ها بهانه خوبی است تا حسابی آب مصرف نمایند و با چند بار آبکشی برای هر بار شست وشو آب بیشتری هدر دهند.

در اینجا اول از همه به شما توصیه می کنیم که وسواس نداشته باشید. فقط کافیست یک بار سبزیجات را در آب خیس کنید تا گل و لای، از بین برگ هایشان خارج شود. بعد آب اضافی را از تشت تخلیه کنید و دوباره سبزی را در آب تازه ای غوطه ور کنید. در این مرحله به جای اینکه چند بار دیگر عمل شست وشو را انجام دهید کمی ماده ضدعفونی نماینده به سبزیجات اضافه کنید و بعد از ده دقیقه، آبکشی نهایی را با سه تا چهار لیتر آب به خاتمه برسانید. این میزان شست وشو برای اطمینان از تمیزی سبزیجات کافی است و خیال شما را راحت می نماید تا برای بار سوم و چهارم سبزیجات را به آب نسپارید. با این روش در هر بار شست وشوی سبزیجات در حدود شش تا ده لیتر آب کمتری مصرف می شود.

با جریان آب گرم یخ زدایی نکنید

گاهی پیش می آید که ناگهان تصمیم می گیرید با مواد غذایی یخ زده مانند گوشت، مرغ یا ماهی یا سبزیجات آشپزی کنید و به میزان کافی وقت ندارید. اینجاست که ممکن است در یک اقدام سریع تصمیم بگیرید مواد غذایی منجمد را زیر شیر آب گرم قرار دهید تا با یاری جریان آب گرم یخشان آب شود. نتیجه چنین اقدامات عجولانه ای فقط تلف کردن آب است. اگر از آن دسته خانم های پر مشغله ای هستید که همواره در خانه و آَشپزخانه وقت کم می آورید یا به علت نداشتن برنامه ریزی مناسب ناگهان یادتان می آید که باید غذا هم بپزید، برای خودتان یک مایکرو ویو خریداری کنید.

برخی مدل های این دستگاه مجهز به بخش یخ زدایی است و در عرض چند ثانیه مواد غذایی را برای پخت وپز آماده می نماید. گذشته از این برترین کار این است که با کمی برنامه ریزی حداقل چند ساعت قبل از آغاز آشپزی مواد یخ زده را در هوای آزاد قرار دهید تا یخ آنها به تدریج و با دمای طبیعی آشپزخانه ذوب شود. این روش، ارزان ترین راه است.

علاوه بر این می توانید روی مواد غذایی منجمد نمک بپاشید تا یخ شان زودتر آب شود. فقط قبل از پخت، آنها را بشویید تا غذایتان شور نشود.

جدول استاندارد آب مصرفی

بر اساس استانداردهای تعریف شده، هر کدام از ما مجاز هستیم در روز 150 لیتر آب مصرف کنیم. در این جدول تعیین شده که برای هریک از مصارف روزانه، میزان مجاز چقدر است.

ظرفشویی: 15 لیتر

لباسشویی: 20 لیتر

پخت و پز: 15 لیتر

نظافت خانه و آبیاری باغچه: 10 لیتر

حمام و دستشویی: 80 لیتر

آشامیدنی و...: 5 لیتر

کولر و تهویه: 5 لیتر

جمع کل: 150 لیتر

منبع: همشهری آنلاین

به "با رعایت این نکته ها 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رعایت این نکته ها 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید