تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

به گزارش همیار مشاوره، گروه خبرنگاران زندگی - در طی دو سال اخیر با آمدن یک مهمان ناخوانده کوچک و سمج روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. بیماری کرونا علاوه بر بهم زدن زندگی طبیعی و مختل کردن فعالیت های اجتماعی و مالی، تأثیرات بسیاری بر سلامت انسان ها گذاشت. از همان ابتدای شیوع این بیماری، شاهد توسعه ترس، اضطراب و استرس در بین مردم بوده ایم. علاوه بر استرس ناشی از سویه های نو کرونا، آسیب های جمعی، فواصل خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری بی وقفه نیز می تواند سلامت روان را به کلی مختل کند و منجر به استرس مزمن، اضطراب و افسردگی گردد.

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

به گفته علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، حدود 60 درصد مردم دارای افسردگی، اضطراب و یکی از اختلالات روانی هستند اما تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای کاهش اضطراب و افسردگی ناشی از کرونا و روزمرگی های زندگی است.

بعضی تصور می نمایند که فقط افرادی که بیماری های روانی دارند باید به سلامت روان خود توجه نمایند؛ اما حقیقت این است که احساسات، افکار و نگرش های شما بر انرژی، بهره وری و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. سلامت روانی خوب توانایی شما را برای مقابله با مسائل روزمره و بحران ها و چالش های جدی تر تقویت می نماید؛ بنابراین یک کاری که یک نفر می تواند برای کاهش سطح استرس انجام دهد این است که مدتی خود را از فعالیت های مرتبط با کار دور کند، زمانی را به استراحت خود اختصاص دهد و از تعطیلات نهایت استفاده را ببرد.

*** تعطیلات عاملی اثرگذار در سلامت روان انسان

دکتر زهرا شایگان منش روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت وگو با همیار مشاوره می گوید: به اعتقاد و باور روانشناسان و بر اساس تحقیقات مختلفی که انجام شده می توان گفت که تعطیلات، سرگرمی و استراحت مباحث مهمی هستند که اثر خیلی مثبتی بر سلامت جسم و روان انسان دارند. تحقیقات زیادی نشان دادند که تعطیلات منظم باعث می گردد افراد از زندگی سالم تر، طول عمر بالاتر و سلامت روان بهتری برخوردار باشد. بعلاوه تعطیلات در کاهش مقدار افسردگی و اضطراب افراد، بهبود عملکرد شغلی و اجتماعی افراد تأثیرگذار است.

تعطیلات را نادیده نگیرید

شایگان منش در مورد افرادی که با بحث تعطیلات و سرگرمی و استراحت مخالف هستند و فکر می نمایند که تعطیلات یک نوع اتلاف وقت و عقب افتادن از کارها و اهداف است، گفت: این ها افرادی هستند که معمولاً طرحواره کمال گرایی و بازداری هیجانی دارند. درصورتی که حقیقت این است که تعطیلات و سرگرمی مسئله مهمی است که در سلامت جسم و روان حائز اهمیت است. تعطیلات یکی از نیازهای اساسی انسان است و ما در تعطیلات فرصت این را پیدا می کنیم که در پی علایق شخصی خودمان برویم. نادیده گرفتن تعطیلات در طولانی مدت مسائلی مثل خستگی، فرسودگی، افسردگی و اضطراب را در پی خواهد داشت؛ پس تعطیلات و سرگرمی را جزو مباحث مهم زندگی قرار دهید.

شادترین کشورها، کشورهایی با بیشترین تعطیلات

شایگان منش با اشاره به تعطیلات در کشورهای دیگر تاکید نمود که ما اگر به کشورهایی مثل نروژ، دانمارک، سوئیس و کشورهایی از این دست که جزو شادترین کشورهای جهان هستند نگاه کنیم، می بینیم که این کشورها از مقدار تعطیلات بالاتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند، مثل تعطیلات آخر هفته دو روزه و ساعت کاری کم. این کشورها با توجه به ساعت کاری کم اما بازدهی مفید کار آن ها خیلی بالاتر از ماست زیرا زمان تعطیلات این کشورها به گونه ای برنامه ریزی شده که باعث می گردد کیفیت زندگی شان بالا برود و از سلامت روان بهتری برخوردار باشند تا در طول زمان کاری بتوانند از حداکثر توانشان استفاده نمایند.

اثرات تعطیلات بر بدن

شایگان منش توجه بیشتر به جسم و روان را یکی از مزایای تعطیلات دانست: ما در طول هفته و روزهای کاری به خاطر شرایط ممکن است استراحت، خواب، سرگرمی و ورزش کافی نداشته باشیم اما در تعطیلات ما فرصت بازسازی جسمی و روحی پیدا می کنیم. بعلاوه تعطیلات ما را از محیط استرس زای کاری و محیط اجتماعی دور می نماید تا تنوقوا داشته باشیم.

برای تعطیلات برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سؤال که آیا صرف تعطیلی می تواند برای جسم و روح مفید باشد یا تعطیلات لزوماً باید با کیفیت همراه باشد، گفت: درست است که تعطیلات هرچند اگر سطح کیفیتش پایین باشد برای ما ضروری است اما تأکید ما این است که سعی کنید تعطیلات از حداکثر کیفیت برخوردار باشد. بعلاوه برای تعطیلات برنامه ریزی و سرگرمی داشته باشید و با افراد مثبت نگر ارتباط برقرار کنید تا حالتان خوب گردد و در نهایت فکر و بدنتان به حالت تعادل برسد. حتی اگر به خاطر شرایط کرونا، برنامه ریزی خاصی برای سفر و دورهمی ندارید، لازم نیست که حتماً کارهای عجیب و غریبی انجام دهید بلکه می توانید اوقاتتان را با انجام بازی های مفرح خانوادگی، حضور در فضاهای باز و خلوت و تماشای فیلم های کمدی سپری کنید.

دلیل خستگی و افسردگی اواخر تعطیلات

شایگان منش در پاسخ به این سؤال که چرا اواخر تعطیلات دچار خستگی و افسردگی می شویم؟ شرح داد: انسان ها کلاً دوست دارند در محیط آرام و بی استرس زندگی نمایند و در دوران تعطیلات، این محیط برایشان فراهم است اما بعد از انتها تعطیلات چون دوباره وارد زندگی پراسترس گذشته می شوند، مسائلی مثل افسردگی، اضطراب و بی انگیزگی در آن ها دیده می گردد. مشکل افسردگی بعد از تعطیلات ممکن است پس از یک تعطیلات کوتاه آخر هفته اتفاق بیفتد یا بعد از تعطیلات بلندمدت مثل تعطیلات عید. به صورت طبیعی پس از انتها تعطیلات ما احساس افسردگی و غم و اندوه می کنیم اما در این شرایط می توان با یکسری اقدامات از حالت های افسردگی پس از تعطیلات پیشگیری کرد.

راهکارهای پیشگیری از افسردگی پس از تعطیلات

شایگان منش گفت: برای پیشگیری از افسردگی پس از تعطیلات، ما می توانیم کارهایی که در دوران تعطیلات برایمان لذت بخش بوده را به زندگی روزمره مان اضافه کنیم و به فعالیت های موردعلاقه مان بپردازیم. دوم اینکه، اگر کارهایی دارید که باید انجام دهید، قبل یا در همان ابتدای تعطیلات آن ها را انجام دهید که در انتها تعطیلات دچار استرس نشوید. برای اینکه ما به روال قبل از تعطیلات برگردیم باید به خودمان زمان بدهیم و این گونه نباشد که یک دفعه وارد روال قبل زندگی مان شویم؛ مثلاً یکی دو روز آخر تعطیلات را آمادگی برای بعد از تعطیلات پیدا کنیم و برای بعد از تعطیلات حتماً برنامه ریزی های لذت بخش تدارک ببینیم.

این روانشناس یکی دیگر از راه های پیشگیری از افسردگی پس از تعطیلات را مدیتیشن دانست: در دوره تعطیلات حتماً کارهایی مثل مدیتیشن را انجام دهید تا سطح آرامشتان افزایش پیدا کند؛ این طور نباشد که در تعطیلات کاملاً در تکاپو باشیم و استراحت کافی نداشته باشیم. چند روز اول بعد از تعطیلات کارهای سنگین انجام ندهید و از چیزهایی که باعث استرستان می گردد، دوری کنید. اگر با انجام این کارها همچنان دچار افسردگی بودید حتماً از یاری یک روانشناس بهره ببرید.

چگونه سال نو را پرانرژی آغاز کنیم؟

شایگان منش در انتها گفت: به هرحال تمام شدن تعطیلات به تنهایی باعث حالت اضطراب و افسردگی می گردد و آغاز ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات می تواند باعث گردد تا سازگاری با روال زندگی طبیعی دیرتر اتفاق بیفتد اما برترین کاری که می توان کرد این است که خودمان را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کنیم و با دوری کردن از خبرهای بد، برنامه ریزی کردن، انجام کارهای لذت بخش، ایجاد عادات مثبت مثل کتاب خواندن و ورزش کردن، بخشیدن دیگران و برطرف کدورت ها، مثبت اندیشی و... سال نو را باانرژی آغاز کنیم تا ازلحاظ روانی و جسمانی در شرایط بهتری قرا بگیریم.

منبع: ایرنا زندگی

به "تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید