جایگاه امروز حزب الله لبنان از اندیشه والای امام موسی صدر تأثیر گرفته است

به گزارش همیار مشاوره، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، توانمندی هایی که امروز حزب الله لبنان در اتمسفر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی کشور لبنان پیدا کرده است، از تفکرات و اندیشه والای امام موسی صدر بوده است.

جایگاه امروز حزب الله لبنان از اندیشه والای امام موسی صدر تأثیر گرفته است

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار همیار مشاوره، در خصوص تأثیرات اندیشه­ امام موسی صدر در لبنان به دنبال فرارسیدن نهم شهریورماه، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر و دو تن از همراهان ایشان، با اشاره به اینکه جایگاه امروز حزب الله لبنان از اندیشه والای ایشان تأثیر گرفته است، بیان داشت: هر سال با فرارسیدن نهم شهریورماه یاد و خاطره مردی تأثیرگذار که با نگاه تقریبی و بدون تعصبات مذهبی، نگاه انسان گرایانه به مردم لبنان بالأخص جنوب لبنان و شیعیان این کشور داشت، در خاطره ها زنده می شود.

وی با توجه به تأثیرات اندیشه امام صدر بر مردم لبنان گفت: وی با اندیشه های دینی خود به دنبال فتوا و حمایت مرجعیت توانست در آن سوی مرز به کمک هم کیشان خود برود و تأثیرات فراوانی را بر زندگی، اعتقادات و چگونه زیستن آن ها داشته باشد.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر تقویت جایگاه شیعیان لبنان به دنبال اقدامات امام موسی صدر اشاره داشت: ایشان در شرایطی به لبنان و جنوب این کشور وارد شد که اکثریت مردم جنوب لبنان شیعه بودند؛ اما در فقر مطلق زندگی می کردند و جایگاه اجتماعی پایینی داشتند. متأسفانه در آن زمان نگاه فرقه گرایانه و طایفه گری در لبنان حاکم بود و مردم مظلوم و فقیر این کشور را به دیده حقارت می دیدند؛ اما اندیشه های والای امام موسی صدر باعث شد که حیات اجتماعی برای مردم جنوب لبنان پدید آید. او با اعتقادات دینی و شیعی خود توانست نگاه مردم مسیحی و سنی را نسبت به مردم شیعه جنوب لبنان تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه امام موسی صدر با استفاده از توانمندی های درونی شیعیان جنوب لبنان توانست آن ها را به یک هویت جدید برساند، افزود: به گونه ای که امروز آثار فراوان تفکرات و اندیشه امام موسی صدر بر حیات مردم شیعه کاملاً مشاهده می شود.

صدرالحسینی با یادآوری اینکه امام موسی صدر با تلاش خالصانه خود توانست احترام ویژه ای را برای شیعیان جنوب لبنان فراهم سازد، تأکید کرد: علی رغم اینکه تفکرات تندروانه سنی و مسیحی در زمان حیات امام موسی صدر اجازه بروز و ظهور واقعی اندیشه ایشان را نداد؛ اما امروز مشاهده می شود که مردم جنوب لبنان در سراسر جهان اسلام توانسته اند همه مردم لبنان را سرفراز سازند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به تأثیرات اندیشه امام موسی صدر بر شکل گیری حزب الله لبنان یادآوری کرد: امام موسی صدر به دلیل اعتقادات و اندیشه فراگیر خود توانست شرایطی را برای مردم جنوب لبنان فراهم کند که آن ها بتوانند خود را در سطح مردم دیگر لبنان ببینند و در زمینه های مختلف به وظیفه ملی خود عمل کنند. نباید فراموش کرد توانمندی هایی که امروز حزب الله لبنان در اتمسفر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی کشور لبنان پیدا کرده است، از تفکرات و اندیشه والای امام موسی صدر بوده است که او خود را شاگرد کوچک حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) می­ دانست. امروز یاد و خاطره امام موسی صدر را گرامی می داریم؛ چراکه او با اندیشه های پویای خود توانست امتی را در بین امت های اسلامی سرفراز کند.

منبع: تسنیم

به "جایگاه امروز حزب الله لبنان از اندیشه والای امام موسی صدر تأثیر گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه امروز حزب الله لبنان از اندیشه والای امام موسی صدر تأثیر گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید