در جست وجوی بازخورد باشید تا عملکرد خود را به عنوان یک رهبر سازمانی بهبود دهید

به گزارش همیار مشاوره، برای بهبود، باید بتوانید به آسانی از افراد درخواست بازخورد کنید و پاسخ دریافت کنید. دریافت بازخورد با ظرافت و اقدام برای ایجاد بهبود های لازم، عملکرد شما را به عنوان رهبر سازمان افزایش می دهد. بعلاوه محیط کاری سالمی ایجاد می نماید که در آن همه می توانند پیشرفت نمایند.

در جست وجوی بازخورد باشید تا عملکرد خود را به عنوان یک رهبر سازمانی بهبود دهید

به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال، درخواست و دریافت بازخورد می تواند گاهی نیازمند شکسته نفسی بوده و حتی ناامید نماینده باشد، زیرا لازمه آن، مقدار ظرفیت آسیب پذیری شماست. شما باید آماده و مایل باشید تا بپذیرید که می توانید پیشرفت کنید.

حتی ممکن است نقاط قابل بهبود مهمی پیدا کنید که باید به آن ها رسیدگی کنید. بازخورد گرفتن به شما یاری می نماید همدلی بیشتری داشته باشید، زیرا یادآور این موضوع مهم است که چگونه باید به اعضای تیم خود بازخورد دهید.

بسیار مهم است که به بازخورد های تیم خود فعالانه و باز گوش دهید. به عنوان یک رهبر سازمانی، شما در حال الگوسازی ارتباطات خوب برای همه افراد دیگر در سازمان هستید. چه آن را دوست داشته باشید یا نداشته باشید، افراد به شما نگاه می نمایند تا به آن ها نشان دهید چگونه رفتار نمایند و یاد بگیرند چه چیزی در فرهنگ شما قابل قبول است.

همه مراقب واکنش ها و عکس العمل های شما هستند! آن ها می خواهند ببینند که چگونه به بازخورد پاسخ می دهید، به ویژه اگر این بازخورد درباره نقاط قابل بهبود باشد. البته، هنوز باید تصمیم بگیرید که چه پیشنهاد هایی را اجرا کنید.

اما تمایل شما باید به گوش دادن و عمل به بعضی از این پیشنهاد ها (و نه همه) باشد، تا نشان دهد که آماده هستید تا رهبرسازمانی بهتری شوید. پاسخ شما پیغام مثبتی دارد؛ و تعهد شما به بهبود این است که چگونه یک فرهنگ قوی، سازنده و ارتباطی ایجاد خواهید کرد.

گام هایی برای دریافت و یکپارچه سازی بازخورد از تیم کاری

دریافت بازخورد از دیگران می تواند ناخوشایند، ناامید نماینده یا حتی آزاردهنده باشد. شاید افرادی که بازخورد می دهند همه جنبه ها و واقعیت های یک موضوع را در نظر گرفته باشند یا بازخورد خود را طوری بیان می نمایند که گویی بیشتر از شما می دانند. صرف نظر از سطح دانش آنها، جست وجو، دریافت و ادغام بازخورد از تمام سطوح سازمانتان برای دستیابی به دیدگاه وسیع تر مهم است.

به عنوان مسوول، مهم است که نه تنها تحمل دریافت بازخورد منفی را داشته باشید، بلکه آن را درخواست کنید و ارزش آن را بپذیرید. بازخورد به شما امکان می دهد دیدگاه تیم خود را بشنوید و به شما یاری می نماید بدانید که چگونه سازمان را بهبود ببخشید و رهبر سازمانی موثرتری باشید. برای دریافت و یکپارچه کردن بازخورد بهتر، از تیم خود:

1. متواضع باشید.

وقتی به بازخورد افراد گوش می دهید، از منیت (ego) خود فاصله بگیرید. موضوعات را شخصی نکنید، حتی اگر ناخواسته باشد. چه مثبت و چه منفی، آن را فرصتی برای رشد و یادگیری خود و سازمانتان در نظر بگیرید.

2. برای درک بهتر گوش کنید.

با ذهنی باز و کنجکاو گوش کنید. حضور داشته باشید. فرض نکنید چیزی را که قرار است دیگران بگویند می دانید.

3. حالت تدافعی به خود نگیرید.

حالت تدافعی منجر به توقف فرد ارائه دهنده بازخورد می گردد و باعث می گردد در آینده برای صحبت کردن مردد گردد. بعلاوه پیغام همراه آن این است که برای صحبت آزادانه با شما محیط به میزان کافی امن نیست و سازمان پذیرای بازخورد آن ها نیست.

تمام اعضای تیم واکنش های شما را زیرنظر دارند و وقتی شما فرآیند ارائه بازخورد را متوقف می کنید، بازتاب آن به شدت توسعه می یابد. زمانی که از چیزی که فرد مقابل می گوید شاد نیستید حالت تدافعی اتفاق می افتد و شما را ناراحت می نماید. به جای قدردانی از نظرات فرد، شما از قبول مسوولیت خود سر باز می زنید. وقتی حالت تدافعی دارید، فرآیند گوش دادن برای درک کردن بهتر متوقف می گردد.

در این زمان ناراحتی شما باعث نشان دادن واکنش بیش از حد می گردد. بنابراین، به خاطر سازمان، لطفا سعی کنید به درستی نگرانی های کارکنان خود را درک کنید و به خاطر داشته باشید که آن ها می خواهند یاری نمایند.

4. تصمیم بگیرید که حرف شخص را با وجود اطمینان از صحت آن بپذیرید و باور کنید.

وقتی کسی به شما پیشنهاد ارائه بازخورد می دهد، حرف های شخص را با وجود اطمینان از صحت آن بپذیرید، زیرا او اطلاعاتی را ارائه می نماید که فکر می نماید دانستن آن برای شما مفید است. با مهربانی و احترام با فردی که به شما بازخورد می دهد رفتار کنید، حتی اگر شنیدن نظرات او برای شما سخت باشد.

5. قدردانی خود را نشان دهید.

بعضی از بازخورد ها بسیار ارزشمند است و به شما یاری می نماید که پیشرفت کنید. بعضی درست و دقیق نیست. در هر صورت، به بازخوردی که کارمندتان با شما به اشتراک گذاشته فکر کنید و به او نشان دهید که قدردان او هستید، زیرا از فرصت استفاده نموده (و حتی ریسک نموده) تا با شما صحبت کند.

آن ها ممکن است تفسیری اشتباه از یک خط مشی داشته باشند، لذا ضروری است شما در نحوه نگارش آن بازبینی کنید. یا از چگونگی تاثیر یک تصمیم بر آن ها یا تغییری که ایجاد نموده اید بی اطلاع باشید.

6. متفکرانه (فکر شده) پاسخ دهید.

اگر به پاسخ خود مطمئن نیستید، اندکی درنگ کنید تا به پاسخی که می خواهید به بازخورد کارمند خود بدهید فکر کنید. صادقانه از آن ها به خاطر نظرشان تشکر کنید و بگویید که ضروری است بیشتر به آن فکر کنید.

سپس دکمه معروف مکث را بزنید و به جای پاسخ سریع و آنی، به خودتان فرصت فکر کردن به اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته شده را بدهید، خصوصا اگر بازخورد منتقدانه و غیرمنتظره باشد. شما می خواهید در نظر تیم خود فردی باشید که به کارکنانش اهمیت می دهد بنابراین آنچه به آن فکر می نمایند باید برای شما مهم باشد حتی اگر مخالف آن هستید.

وقتی به تیم خود اعتماد می کنید، آن ها به صورت آشکار ایده های خود را به اشتراک می گذارند و رویکرد مهربانانه و متفکرانه شما را الگو قرار می دهند.

به طور منظم در پی دریافت بارخورد از تیم خود باشید و از آن به عنوان فرصتی برای خود و تیم تان بهره ببرید تا به عنوان سازمانی متحد در کنار هم یاد بگیرید و رشد کنید. اگر می خواهید کار تیمی، بهره وری و فرهنگ محیط کار را بهبود بخشید، در پی یک برنامه توسعه حرفه ای در شرکت جهت آموزش مهارت های رهبری سازمانی قوی باشید.

مترجمان: سید محمد اعظمی نژاد، مریم میرصادقی

منبع: فرارو

به "در جست وجوی بازخورد باشید تا عملکرد خود را به عنوان یک رهبر سازمانی بهبود دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جست وجوی بازخورد باشید تا عملکرد خود را به عنوان یک رهبر سازمانی بهبود دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید