ردپای این ستاره خبر از دنیای بیگانه می دهد!، عکس

به گزارش همیار مشاوره، حرکت یک ستاره در مسیر خود در کهکشان منجر به کشف دنیای بیگانه جدیدی شده است.

ردپای این ستاره خبر از دنیای بیگانه می دهد!، عکس

به گزارش خبرگزاری همیار مشاوره، اخترشناسان با استفاده از داده های فضاپیمای گایا که در حال نقشه برداری از کهکشان راه شیری است، پیچ خوردگی را در حرکت ستاره ای به نام HIP-99770 شناسایی کردند که حاکی از حضور سیاره ای در نزدیکی آن است. مشاهدات بعدی اکتشافات تازه ای را منجر شد؛ تصویری نادر و مستقیم از به اصطلاح سیاره فراخورشیدی که متعاقباً HIP-99770b نام گرفت. این اولین باری است که اخترسنجی - ردیابی حرکت یک ستاره - با تصویربرداری مستقیم برای کشف یک سیاره در حال گردش ترکیب شده است.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی؛ بازی با آتش است!

دانلود فیلم در این کشور 3 ثانیه طول می کشد!

این کوشش ها راهی نو و مؤثر برای جستجوی دنیا های خارج از منظومه شمسی است، هم برای درک بهتر تنوع سیارات و منظومه های سیاره ای در آنجا، و هم برای شکار دنیای دیگری که ممکن است حیات در آن شکوفا شده باشد.

تین کوری، اخترفیزیکدان می گوید: انجام تصویربرداری مستقیم و اخترسنجی به ما امکان می دهد برای اولین بار درک کاملی از یک سیاره فراخورشیدی به دست آوریم؛ اتمسفر آن را میزان گیری کنیم، آن را وزن کنیم و مدار آن را به یکباره دنبال کنیم.

یافتن سیارات فراخورشیدی موضوع ساده ای نیست، آنها در مقایسه با ستارگانی که به دور آنها می چرخند بسیار کوچک و بسیار کم نور هستند و بسیار دور هستند. این بدان معنی است که ما معمولاً آنها را مستقیماً نمی بینیم؛ بیش از 5300 سیاره فراخورشیدی تایید شده که تا به امروز شناسایی شده اند و تنها به صورت غیر مستقیم شناسایی شده اند.

دو راه اصلی برای انجام این کار وجود دارد، و هر دو در یافتن سیارات فراخورشیدی که در فواصل نزدیک به دور ستاره هایشان می چرخند مفید هستند. اولین مورد این است که در پی گذرها باشید، فرورفتگی های ضعیف و منظم در نور ستارگان که حضور یک سیاره فراخورشیدی در حال گردش از مقابل ستاره را نشان می دهد. دوم این است که در پی تغییراتی در طول موج نور ستاره ای باشید که به جابجایی های داپلر معروف هستند، در حین حرکت در مرکز مداری مشترک با سیاره فراخورشیدی است. این به این علت است که گرانش سیاره فراخورشیدی بر ستاره نیز تأثیر می گذارد.

ستارگان در کهکشان راه شیری ساکن نیستند. آنها مانند سیارات منظومه شمسی که به دور خورشید می چرخند، به دور مرکز کهکشان می چرخند. بنابراین، به جای استفاده از تغییرات در طول موج، تکنیک اخترسنجی در پی انحراف از یک خط مستقیم حرکت در حالی که ستاره در کهکشان حرکت می نماید، می گردد. این روش می تواند برای شناسایی سیارات فراخورشیدی که جابه جایی داپلر آن ها را آشکار نمی نماید، مانند سیارات فراخورشیدی که در مدارهای بزرگ تری به دور ستاره هایشان می چرخند، استفاده گردد و سیارات فراخورشیدی که در فاصله وسیع تری از ستارگان خود قرار دارند، کاندیدای بهتری برای تصویربرداری مستقیم هستند، زیرا به میزان کافی دور هستند که بتوان آنها را از تابش ستارگان متمایز کرد.

متن کامل این گزارش را بخوانید.

227227