سرپرستان خانوار بخوانند ، نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار در سامانه اعتراض یارانه

به گزارش همیار مشاوره، اگرچه طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها از 20 اردیبهشت ماه سال جاری از سوی دولت کلید خورد و تا به امروز چند ماهی از زمان اجرایی شدن آن میگذرد و بر اساس رویه پیشین فردا 20 شهریور، یارانه شهریورماه نیز باید واریز گردد اما هنوز هستند عده ای که به نحوه دهک بندی یا اطلاعات مرتبط با خانوار خود معترضند.

سرپرستان خانوار بخوانند ، نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار در سامانه اعتراض یارانه

به گزارش همیار مشاوره، بر اساس آخرین شرایط محاسبه مشمولان یارانه در مردادماه 1401 به وسیله پایگاه رفاه ایرانیان، از بین حدود 86 میلیون نفر جمعیت کل کشور، حدود 25 میلیون و 500 هزار خانوار معادل 77 میلیون و 900 هزار نفر به عنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی شده اند (معادل 89.9 درصد جمعیت کشور).

از این اندازه حدود 800 هزار خانوار مشمول یارانه 400 هزار تومانی و حدود یک میلیون و 700 هزار خانوار مشمول یارانه 300 هزار تومانی هستند. از بین 7 میلیون جامانده که شامل انصرافی های قدیم، محذوفین قدیم و افرادی است که به هر دلیلی در فروردین ماه سال 1401 یارانه 45500 تومانی دریافت نمی کردند، تعداد کل ثبت نامی های تازه (پس از اردیبهشت 1401) حدود دومیلیون و 700 هزار نفر هستند که حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از این افراد در جمع مشمولان فعلی حاضر هستند.

بعلاوه از بین محذوفین تازه یارانه در اردیبهشت سال 1401 حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر اقدام به ثبت اعتراض کردند که در وسع سنجی تیر ماه یک میلیون و 700 هزار نفر در جمع مشمولان تیرماه یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی شدند.

با این حال، هنوز هستند عده ای که به نحوه دهک بندی یا اطلاعات مرتبط با خانوار خود معترضند و می خواهند اطلاعات تازهی را در سامانه حمایت (اعتراض یارانه) ثبت نمایند.

نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار

بر اساس اعلام مسئولان در وزارت رفاه، درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار، متولی اطلاعات ورودی، دستگاه های اجرایی مولد آن هستند. بر این اساس به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل نماید. اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه ای ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت احتیاج به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج بچه ها، اشتغال بچه ها مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلاً به وسیله سازمان هدفمندسازی یارانه ها اصلاح می گردد که به وسیله پلیس به علاوه 10 یا سامانه های اعلامی این سازمان صورت می پذیرد.

وزارت رفاه در سامانه تازه حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می نماید تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن بعضی آیتم های دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده نمایند و در صورت اعتراض هدایت لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت نمایند. در خصوص افرادی که اصطلاحاً کارپرداز هستند و تصور می نمایند گردش حساب بالای ایشان موجب حذف یارانه شان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی های آینده سابقه اطلاعات گردش حساب آن ها در نظر گرفته نگردد.

بعلاوه به گفته مسئولان برخلاف تصور عموم گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.

پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و بعلاوه ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاه های متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات تازه در وسع سنجی های آینده که در بازه های زمانی سه یا شش ماهه صورت می پذیرد بهره برده خواهد شد.

لازم به ذکر است، پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی در بند ب تبصره 14 قانون بودجه 1401 کل کشور، هیات دولت و ستاد تنظیم بازار در تفسیر اقشار و دهک های پردرآمد مندرج در این تبصره تصمیم گرفت تا ماهیانه به خانوارهای دهک های یک تا سه، به ازای هر نفر 400 هزار تومان، دهک های چهار تا 9 به ازای هر نفر 300 هزار تومان پرداخت و دهک 10 را حذف کند.

وظیفه شناسایی به عهده پایگاه رفاه ایرانیان است تا بر مبنای وسع سنجی خود این دهک ها را معرفی کند. در این سیاست پایگاه رفاه ایرانیان صرفاً مجری شناسایی دهک ها بوده است. به طور همزمان پیشنهادات کارشناسی و مبتنی بر داده به منظور تدقیق انتخاب گروه های هدف از سوی این پایگاه به هیات دولت ارائه شده است که به طور کلی می توان آن را در تغییر مبنا از دهک بندی به صدک بندی به دولت خلاصه کرد. البته تا کنون این پیشنهاد مبنای تصمیم گیری قرار نگرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سرپرستان خانوار بخوانند ، نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار در سامانه اعتراض یارانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرپرستان خانوار بخوانند ، نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار در سامانه اعتراض یارانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید