طرح اختصاص بنزین به هر فرد؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی

به گزارش همیار مشاوره، وزارت نفت جزئیات طرح اختصاص بنزین به هر فرد از تشکیل سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی را گفت. آیا تاثیری در قیمت بنزین دارد؟

طرح اختصاص بنزین به هر فرد؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی

همیار مشاوره - طبق گفته مسوولان، در طرح آزمایشی تازه این موضوع در حال آنالیز است که اگر خانواده ای قبلا سهمیه بنزین 60 لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این میزان سهمیه برای آن خانواده حفظ گردد.

دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تا به امروز از یارانه بنزین بی بهره مانده اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت میخواهد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره مند شوند.

طبق اظهارات وزیر نفت که تاکید نموده دولت سیزدهم قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، اقدامات کارشناسی این طرح در دست انجام بوده و قرار است در ابتدا این طرح در جزایر کیش و قشم به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا و پس از آن نیز در سراسر کشور اجرا گردد.

جزئیات طرح اختصاص بنزین به هر فرد ؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی

هیچ افزایش قیمتی در کار نیست

بر این اساس، هیچ افزایش قیمتی در کار نیست و تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه 15 لیتر بنزین 1500 تومانی به آنها تعلق می گیرد و دریافت نمایندگان می توانند آن را استفاده نموده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده نمایند.

جواد اوجی بعلاوه در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای دولت بار مالی ندارد، گفته است که قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده نمایند و جزو طرح هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهره مند خواهند شد. از سوی دیگر جلیل سالاری هم درباره طرح تخصیص بنزین به هر فرد به جای هر خودرو اظهار نموده است: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی مالی دولت این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در سه جایگاه در کیش انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، با بیان اینکه قبل از ارائه طرح تازه عرض می کنم که ذخیره بنزین سهمیه ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت ها وجود دارد، حفظ خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند، گفت: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می گردد. برای خودروهای شخصی سهمیه ای معادل 15 لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می گردد.

جزئیات طرح اختصاص بنزین اعلام شد

امکان خرید و فروش سهمیه کارت

بر این اساس در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت. بعلاوه این موضوع به گفته سالاری در حال آنالیز است که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده ای قبلا سهمیه بنزین 60 لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه 60 لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم.

بعلاوه در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد نمایند.

در این میان نماینگان مجلس نیز تاکید نموده اند که قرار نیست قیمت بنزین افزایش پیدا کند؛ هادی بیگی نژاد - یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه چندی پیش به ایسنا گفت: مجلس و دولت در پی افزایش قیمت بنزین نبوده و در طرح دولت صرفا هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین است. مجلس و دولت تصمیم در مورد افزایش قیمت بنزین اتخاذ ننموده اند.

افرادی که خودرو دارند و افرادی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین بهره مند می شوند

در مورد افزایش قیمت بنزین هیچ بحثی نه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نه در سایر کمیسیون های مجلس مطرح نشده است. مجلس و دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارند. اما دولت برای عادلانه کردن توزیع یارانه سوخت تصمیمی را اتخاذ نموده که به گفته بیگی نژاد، عده ای مغرضانه آن را بسیار بد به مردم منتقل کردند.

به گزارش ایسنا، به گفته وی امروز عده ای در جامعه اصلا خودرویی ندارند و در پی آن یارانه بنزین نیز دریافت نمی نمایند که این امر ناعادلانه است. دولت تصمیم گرفت میزان معینی بنزین یارانه ای را توزیع نموده تا به سرپرست خانوار هایی که خودرو ندارند نیز یارانه بنزین داده گردد. دولت تصمیم گرفت در منطقه ای کوچک این طرح را اجرا کند تا ببیند از پس اجرای آن برمی آید یا نه. تصمیم فقط این بود به جای آنکه یارانه بنزین به خودروها داده گردد به سرپرست خانوارها داده گردد. اینگونه افرادی که خودرو دارند و افرادی که خودرو ندارند، هر دو از یارانه بنزین بهره مند می شوند.

منبع: بیت ران

به "طرح اختصاص بنزین به هر فرد؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح اختصاص بنزین به هر فرد؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید