طرز تهیه آش انار به 3 روش خوشمزه شمالی، شیرازی و یزدی

به گزارش همیار مشاوره، آش انار یک گزینه عالی برای طولانی ترین و سردترین شب سال و البته سایر روزها و شب های سرد سال است. این آش مقوی در شهرهای شمالی و به ویژه در گیلان بدون وشت طبخ می گردد و در آن از لبو و عدس استفاده می گردد. در شهر شیراز اما، آش انار را گوشت های قلقلی و مجلسی می پزند. کمی آنطرف تر، یعنی در شهر سنتی یزد، آش انار همراه با خود دانه های انار و گوشت طبخ می گردد و همه این آش ها در نوع خود بسیار خوشمزه و خاص هستند؛ موافقید برای شب یلدای سال جاری با انار یک حرکت جالب و گرم و خوشمزه بزنید؟ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش انار به 3 روش خوشمزه شمالی، شیرازی و یزدی

دستور پخت انواع آش انار سنتی

1. طرز تهیه آش انار بدون گوشت شمالی

مواد لازم برای آش انار با چغندر (لبو)
لوبیا چیتی1 لیوان
سیر6 عدد
عدس سبز1 لیوان
سبزی آش 500 گرم
جغندر 2 عدد
باقلا1 لیوان
برنج نیم دانه نصف لیوان
رب انار و شکربه میزان کافی
نمک و روغن مایعبه میزان کافی

آش انار شمالی

روش تهیه آش انار گیلانی

  • برای تهیه آش انار شمالی ابتدا لوبیا چیتی و باقلا را در کاسه های جداگانه قرار می دهیم و روی آن ها آب می ریزیم و به مدت 6 ساعت می گذاریم تا خیس بخورند. در این مدت بهتر است برای از بین رفتن نفخ آن ها 2 الی 3 مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم.
  • سپس سبزی آش را پاک می کنیم و می شوییم و آبکش می کنیم و زمانیکه آب اضافه آن کاملا خارج شد روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و بعد چغندر ها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.
  • سپس در قابلمه ای آب می ریزیم و باقلا و لوبیا چیتی را آبکش می کنیم و می شوییم و داخل قابلمه می ریزیم و چغندر خرد شده را نیز می افزاییم و قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا حبوبات و چغندر خوب پخته شوند.
  • زمانیکه مواد داخل قابلمه پخته شدند برنج را می شوییم و به مواد آش اضافه می کنیم.کمی نمک به آش اضافه می کنیم و 15 دقیقه بعد از اینکه برنج را اضافه کردیم سبزی خرد شده را نیز به مواد آش می افزاییم و درب قابلمه را تا آخرین مرحله نیم گذاریم

  • چون باعث بد رنگ شدن سبزی ها می گردد،پس صبر می کنیم تا آش خوب بپزد و جا بیافتد. تا پخت کامل آش زمان داریم تا باقی مواد را آماده کنیم پس سیر ها را پوست می گیریم و می شوییم و در تابه ای کمی روغن می ریزیم
  • و سیرها را در روغن تفت می دهیم تا سبک شوند و بعد صبر می کنیم تا طلایی بشوند. سپس زمانی که احساس کردیم آش جا افتاده است کمی از آش را تست می کنیم اگر کاملا تمام مواد پخته شده بود چند قاشق شکر و رب انار
  • و نصف سیرهای طلایی شده را داخل آش می ریزیم و 15 دقیقه دیگر اجازه می دهیم تا مواد در آش طعم دهند.سپس آش ترش آماده شده را در کاسه ای می کشیم و با باقی سیر داغ ها روی آن را تزئین می کنیم.

2. طرز تهیه آش انار شیرازی با گوشت قلقلی

مواد لازم برای آش رب انار شیرازی
آب انار6 لیوان
رب انار2 قاشق غذاخوری
سبزی آش خرد شده: (تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج)10 پیمانه
برنج3 پیمانه
لپه¾ پیمانه
گوشت چرخ نموده مخلوط400 گرم
پیاز7 عدد
زعفران دم نموده1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان لازم
آب6 لیوان

آش انار شیراز خوشمزه

آموزش آش انار شیرازی

  • برای تهیه آش انار شب یلدا ابتدا پیاز داغ را درست کنید. پیازها را به صورت خلالی و یکدست خرد کنید. برای برشته یا به اصطلاح کریسپی شدن پیاز داغ باید بعضی نکات را رعایت کنید.
  • برای تهیه یک پیاز داغ حرفه ای باید پیازها را به صورت یکدست خلال کنید. بعد از خلال کردن پیازها، در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید و پیاز را به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه بدهید پیازها چند جوش بزنند سپس آن ها را آبکش کنید.
  • بعد از این که آب پیازها کاملا گرفته شد، در یک ماهیتابه مقداری روغن مایع داغ کنید و هر بار مقداری پیاز داخل روغن بریزید و سرخ کنید. تمام پیازها را با هم داخل روغن نریزید. هر چه مقدار پیازها کمتر باشد بهتر سرخ می شوند.
  • پیازها را قبل از سرخ شدن هم نزنید. بعد از چند دقیقه که رنگ پیازها طلایی شد آغاز به هم زدن پیازها کنید و مرتب هم بزنید تا پیازها طلایی و سرخ و ترد شوند. یادتان باشد هر چه ماهیتابه شما گود تر و کوچک تر باشد روغن کمتری برای سرخ کردن پیازها احتیاج دارید.
  • در خاتمه پیازداغ را در یک آبکش فلزی بریزید تا روغن اضافی آن گرفته گردد.
  • بعد از درست کردن پیاز داغ، در قابلمه ای که می خواهید آش را در آن بار بگذارید، گوشت را در روغن تفت دهید و فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید تا گوشت طعم خوبی بگیرد.
  • بعد از عوض شدن رنگ گوشت لپه ها را هم اضافه کنید و با گوشت تفت بدهید. لپه را از قبل نپزید چون لپه در آش زود می پزد و در صورت پختن بیش از حد له و وارفته می گردد. بعد از تفت دادن گوشت و لپه، سبزی آش، برنج و پیاز داغ را اضافه کنید (چند قاشق پیاز داغ برای تزیین آش کنار بگذارید) و با سایر مواد هم بزنید.
  • حالا آب انار و آب معمولی را اضافه کنید و اجازه بدهید آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد. در اواسط پخت رب انار را به آش اضافه کنید و در ده دقیقه خاتمهی پخت یک قاشق غذاخوری زعفران دم نموده را به آش اضافه کنید تا عطر و بوی آن دوچندان گردد.
  • مدت زمان پخت آش انار شب یلدا 3 ساعت است. بعد از پخت آش آن را با پیاز داغ و در صورت تمایل نعنا داغ و نیز دانه های انار تزیین کنید.

3. طرز تهیه آش انار یزدی

مواد لازم
انار دانه شده4 تا 6 پیمانه
لپهنصف لیوان
برنج1 لیوان
سبزی آش1 کیلو
گوشت چرخ نمودهنیم کیلو
پیاز سرخ نموده4 قاشق غذاخوری
گلپر2 قاشق غذاخوری
روغن3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

آش انار یزدی

دستور تهیه آش یزدی با انار

  • لپه را شسته و همراه با پیاز سرخ شده، آب و کمی نمک و فلفل روی شعله ملایم قرار می دهیم تا نیم پز گردد، سپس برنج شسته شده را به آن اضافه نموده و اجازه دهید کاملا بپزد.
  • در این فاصله گوشت چرخ نموده را با 2 پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل مخلوط نموده و به صورت گوشت های قلقلی کوچک سرخ نموده و کنار می گذاریم.سبزی شسته و خرد شده را به مخلوط لپه و برنج اضافه نموده و بگذارید آهسته بجوشد تا آش جا بیفتد.
  • وقتی برنج کاملا بپزد و لعاب بیندازد آش پخته و جا افتاده است. در این مرحله کوفته های سرخ شده را هم به مخلوط اضافه نموده و در آخرین مرحله دانه های انار را داخل آش بریزید.
  • برای سرو کردن، آش را در ظرف ریخته و با کمی دانه انار و گلپر روی آن را تزئین کنید.
  • در صورت دلخواه می توانید به جای دانه انار از رب انار نیز بهره ببرید اما دقت کنید که در اینصورت به جای این میزان دانه انار از نصف پیمانه رب انار بهره ببرید.
  • نکته مهم دیگر اینکه انار هرچه ترش تر باشد آش شما خوشمزه تر خواهد شد.
  • برای تزئین از نعنا داغ و دانه های انار بهره ببرید.

سخن آخر

همانگونه که ملاحظه کردید برای آش انار چندین دستور محلی وجود دارد؛ آیا در شهر شما هم این آش به شیوه خاصی طبخ می گردد؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در پایین همین صفحه برای ما و دیگر دوستانتان بنویسید.

اگر این آش را برای شب یلدا تهیه می کنید، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه باسلوق شب یلدا (هندوانه ای و ژله ای) را نیز در همیار مشاوره آموزش ببینید و سفره شب یلدای خود را رنگین تر کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه آش انار به 3 روش خوشمزه شمالی، شیرازی و یزدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش انار به 3 روش خوشمزه شمالی، شیرازی و یزدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید