طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی آب پز، سرخ کرده و پخته

به گزارش همیار مشاوره، سوسیس بندری از آن دسته غذاهای خیابانی است که می توانید در خانه هم تهیه کنید و لذت ببرید. از خوبی های این غذا این است که سریع می توانید آن را بپزید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی را توضیح داده بودیم و اینجا می خواهیم طرز تهیه سویس بندری با سیب زمینی به صورت سرخ کرده، آب پز و پخته را بررسی کنیم.

طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی آب پز، سرخ کرده و پخته
  • سیب زمینی 2 عدد
  • سوسیس 300 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 4 حبه
  • فلفل به میزان لازم
  • رب گوجه 2 قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و ادویه به میزان لازم
  • آب نصف فنجان

طرز تهیه سویس بندری با سیب زمینی سرخ کرده

1.سیب زمینی و سوسیس را سرخ کنید

روغن را در تابه ای گرم کنید. سیب زمینی هایی را که نگینی خرد کرده اید، در آن سرخ کنید تا قهوه ای، ترد و کاملا پخته شوند سپس سیب زمینی های سرخ شده را خالی کنید.

حالا سوسیس های خرد شده را در روغن سرخ کنید تا قهوه ای شوند. آن ها را هم از ظرف خارج کنید و کنار بگذارید و روغن را در تابه بگذارید.

2. سس را آماده کنید

پیازهای خرد شده را در روغن تفت دهید تا خوب طلایی و نرم شوند. سیر و ادویه ها را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید تا معطر شود و در صورت لزوم با میزانی آب لعاب دهید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید و در صورت لزوم کمی بیشتر آب بریزید تا مخلوط شل شود. در نهایت نمک را هم اضافه کنید و هم بزنید.

3. سوسیس بندری را بپزید

حالا سیب زمینی و سوسیس را به سس گوجه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه مواد داخل آن بپزند. بعد از این مدت، سوسیس بندری با سیب زمینی شما آماده است. حالا آن را با گوجه و خیارشور تزیین و در نهایت میل کنید.

طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی آب پز و پخته

طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی آب پز یا پخته درست مثل طرز تهیه با سیب زمینی سرخ شده است تنها تفاوت این است که در این شیوه به جای سرخ کردن سیب زمینی ها را خرد کرده با کمی آب می پزید یا حتی ریز نکرده و درسته می پزید و بعد خرد می کنید و باقی موارد هم درست مثل طرز تهیه با سیب زمینی سرخ شده انجام می شود.

فقط نکته مهم این است که مراقب باشید سیب زمینی ها خیلی له شوند. بنابراین بهتر است سیب زمینی را در مرحله آخر در 5 دقیقه باقیمانده بریزید و کمی هم بزنید.

سوسیس بندری را با نان سرو کنید یا نان باگت ساندویچی را با آن پر کنید. در صورت تمایل میزانی سس مایونز، جعفری ریز خرد شده، کاهو، سبزی و خیار شور هم اضافه کنید. اگر اهل غذاهای نونی هستید می توانید همیشه این غذا را برای شام یا نهار سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی

شاید باورتان نشود اما سوسیس بندری از بندر انزلی سرچشمه گرفته چون احتمالا اولین سوسیس و کالباس در ایران از ترکیه به این نقطه از ایران وارد شده بود. با این حال، بعدها در بین ساکنان بندرهای جنوبی ایران مرسوم شد و اکنون این غذا با جنوب ایران پیوند خورده است. اما این غذای خوشمزه با این تاریخچه مجذوب کننده، نکات و فوت وفن هایی دارد که خوب است بدانید.

سوسیس بندری تند

طرز تهیه سوسیس سیب زمینی همانی است که بالا خواندیم اما نکته مهم این است که در جنوب ایران که این غذا با نام آنجا گره خورده همیشه تند سرو می شود پس حتما اگر اهل خوردن غذای تند هستید میزان کافی از فلفل قرمز و سیاه یا چیلی اضافه کنید تا یک غذای تند خوشمزه بخورید.

نکاتی در مورد سوسیس

سوسیس بندری باقیمانده را می توانید تا دو روز در یخچال نگهداری کنید. اما بهتر است بعد از آن دیگر استفاده نکنید. اما از نگهداری باقیمانده این غذا مهم تر نحوه نگهداری سوسیس است که باید حتما به تاریخ انقضا دقت کنید و حتما در فریزر نگهداری کنید. در ضمنً خوب است از سوسیس در تهیه غذاهای دیگر مثل انواع پیتزا از جمله تهیه پیتزا سوسیس با پیاز و حتی تهیه غذاهای دیگر مثل طرز تهیه سالاد ماکارونی با سوسیس هم استفاده کنید.

ترکیبات متفاوت سوسیس بندری

سوسیس بندری اصیل معمولا سیب زمینی هم ندارد اما سوسیس بندری با ترکیبات مختلف در نقاط مختلف تهیه می شود. یکی از گزینه هایی که معمولا برخی به سوسیس بندری اضافه می کنند قارچ است. در طرز تهیه سوسیس بندری با قارچ و سیب زمینی قارچ را هم مثل سیب زمینی سرخ می کنند و باقی مراحل تهیه دقیقا مثل سوسیس و سیب زمینی ساده است. عده ای هم برای سس آن از گوجه پوره شده استفاده می کنند اما معمولا تهیه سوسیس بندری با رب رایج تر است.

فوت و فن سوسیس بندری

برای این که ساندویچ سوسیس بندری خانگی شما مثل سوسیس بندری های رستورانی شود می توانید میزانی فلفل دلمه ای که خیلی ریز خرد کرده اید را هم به پیاز اضافه کنید تا خوب سرخ شود. طرز تهیه خوراک سوسیس بندری رستورانی را اینجا بخوانید.

ادویه اصلی سوسیس بندری همان زردچوبه و فلفل است اما اگر می خواهید تندتر باشد می توانید کاری را هم به عنوان ادویه سوسیس بندری استفاده کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی آب پز، سرخ کرده و پخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی آب پز، سرخ کرده و پخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید