لبنان، چشم انداز منفی تشکیل دولت در سایه شروط سعد حریری و مداخلات غربی

به گزارش همیار مشاوره، منابع لبنانی گزارش دادند که با توجه به اختلاف نظرهای موجود میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف و در سایه شروط حریری درباره ساختار کابینه، به نظر نمی رسد که تشکیل دولت به زودی انجام شود.

لبنان، چشم انداز منفی تشکیل دولت در سایه شروط سعد حریری و مداخلات غربی

به گزارش گروه بین الملل همیار مشاوره به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع آگاه از فرایند تشکیل دولت در لبنان گفتند که در حال حاضر اخبار مربوط به تشکیل کابینه فقط در اخبار منتشر می شود و در واقعیت چشم اندازی برای آن نیست و به نظر می رسد که باید مدتی طولانی منتظره اعلام خبر تشکیل دولت در لبنان باشیم.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی همیار مشاوره بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی همیار مشاوره بخوانید. (کلیک کنید)

این منابع درباره نشست های پی در پی میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف تصریح کردند که این نشست ها تا به امروز نتیجه ای نداشته و اختلاف نظرهای نیز میان دو طرف مشاهده می شود.

منابع مذکور خاطرنشان کردند که در حال حاضر اختلاف اصلی درباره ساختار دولت و میزان سهم رئیس جمهور و تیم او در دولت و نیز درباره اینکه چه کسی وزرای مسیحی را معرفی خواهد کرد، است.

از سوی دیگر منابع مربوطه گزارش دادند که رئیس جمهور گزینه های پیشنهادی حریری را رد کرده است. سعد حریری نام 3 شخصیت مسیحی را در قالب سهم رئیس جمهور در دولت معرفی کرده، اما میشل عون این گزینه ها را نپذیرفته است؛ زیرا آنها را نمی شناسد.

منابع مذکور اظهار داشتند که رئیس جمهور از نخست وزیر مکلف سوال کرد، چگونه می تواند این گزینه ها را قبول کنند و آنها را به عنوان سهم تیم رئیس جمهور در دولت بپذیرد؟ عون گفت، آنچه که می خواهم بدانم این است که چه کسی وزرای شیعه و وزیر دروزی ونیز وزرای مسیحی را معرفی می کند.

میشل عون در پایان از سعد حریری خواست درباره گزینه های مسیحی برای حضور در دولت تجدید نظر کند. به این ترتیب نشست اخیر میان دو طرف بدون رسیدن به توافق قابل توجهی پایان یافت.

به گفته منابع مذکور اکنون مردم لبنان تقریباً از سیاست کشورشان ناامید شده اند که بخشی از این بن بست سیاسی مربوط به مسائل داخلی و بخش بزرگتر آن مربوط به مداخلات خارجی می شود.

آمریکا و فرانسه که از مهم ترین عناصر خارجی مداخله کننده در امور لبنان هستند، با سیاست قدیمی چماق و هویج به بن بست سیاسی این کشور دامن می زنند. درحالی که سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان و میشل عون رئیس جمهوری این کشور برای تشکیل دولتی با 20 وزیر به توافق رسیده بودند اخیرا حریری توافق های خود را پس گرفته و گفت که دولت باید با 18 وزیر و ساختار تکنوکرات بدون حضور احزاب سیاسی تشکیل شود، به طوری که نیروهای سیاسی حتی حق معرفی وزیر نیز نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لبنان، چشم انداز منفی تشکیل دولت در سایه شروط سعد حریری و مداخلات غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، چشم انداز منفی تشکیل دولت در سایه شروط سعد حریری و مداخلات غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید