نسل کشی یمنی ها با نظارت سازمان ملل

به گزارش همیار مشاوره، اقدام اخیر دولت آمریکا در مورد تحریم انصارا...، بار دیگر از تروریسم دولتی ایالات متحده در مصاف با زنان و بچه ها بیگناه یمنی پرده برداشته است. این تصمیم وقیحانه دولت آمریکا با سکوت دولت های غربی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و بعضی گروه های ظاهرا مدعی حقوق بشر در دنیا همراه شده است.

نسل کشی یمنی ها با نظارت سازمان ملل

طی روزهای اخیر، هشدارهای زیادی درخصوص عواقب و تبعات تحریم جریان مقاومت یمن توسط آمریکا مخابره شده است. سازمان پزشکان جهان، یکی از عظیم ترین سازمان های مردم نهاد یاری های پزشکی در سراسر جهان، با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد که تصمیم دولت آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن انصارا... یمن، زندگی بیش از 70 درصد از جمعیت کشور، بیش از 20 میلیون نفر را به خطر می اندازد.

صندوق بچه ها سازمان ملل متحد، یونیسف با انتشار گزارش از مرگ میلیون ها کودک یمنی به دلیل گرسنگی ابراز نگرانی کرد. براساس این گزارش انتشار ویروس کرونا باعث شده تا شرایط کشور جنگ زده یمن بیش از هر زمان دیگری وخیم گردد. به ویژه آن که زیرساخت های بهداشتی این کشور در طول بیش از پنج سال جنگ، فروپاشیده است.

بچه های که دچار سوءتغذیه شده اند

براساس گزارش اخیر یونیسف 30 هزار کودک دیگر در طول شش ماه آینده دچار سوءتغذیه مرگبار خواهند شد که این رقم مجموع کل بچه ها در شرایط حاد سوءتغذیه در این کشور را با 20 درصد افزایش به 2.4 میلیون خواهد رساند.

چنانچه شبکه یورونیوز اذعان نموده است، گزارش یونیسف همچنین با اتکا به برآوردهای دانشگاه جان هاپکینز از مرگ قابل پیشگیری شش هزار و 600 کودک زیر پنج سال دیگر در شش ماه آینده خبر می دهد.

یونیسف برای رسیدگی به شرایط بچه ها یمن در سال 2020 درخواست 461 میلیون دلار یاری اقتصادی نموده بود، اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا این صندوق 53 میلیون دلار دیگر یاری درخواست کند اما تا به امروز تنها 10 درصد یاری های درخواست شده برای مبارزه با کووید 19 و 39 درصد از یاری های لازم برای اقدامات بشردوستانه تأمین شده اند.

ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و عربستان سعودی نه تنها اجازه رسیدن یاری های بین المللی را به یمنی ها نمی دهند، بلکه بر شدت حملات و نسل کشی خود در این کشور اضافه نموده اند.

صندوق بچه ها ملل متحد اعلام نموده است در صورتی که تا تابستان سال جاری 54.5 میلیون دلار دریافت نکند، اقدامات بهداشتی و غذایی خود را به ناچار متوقف خواهد نمود.

در صورت توقف یاری های یونیسف، 23 هزار و 500 کودک دچار سوءتغذیه شدید شده و با خطر مرگ جدی روبرو خواهند شد، نزدیک به یک میلیون کودک نیز یاری های حیاتی دریافت نخواهند کرد و 500 هزار مادر باردار یا در حال شیردهی دچار سوءتغذیه خواهند شد.

آمریکا مانع از انتقال دارو و پول به یمنی ها می گردد

امیلی مارتین، سخنگوی سازمان پزشکان در این خصوص به یورونیوز می گوید: برای سازمان ما و بقیه سازمان های امدادی و حقوق بشری حاضر در یمن، این خبر وحشتناک و با توجه به اوضاع فاجعه بار در این کشور بسیار اسفبار است. در حال حاضر درصدد هستیم ببینیم چگونه می توان یاری ها و خدمات حداقلی بهداشت عمومی را در اختیار شهروندان یمنی با توجه به تصمیم دولت آمریکا قراردهیم.

بر اساس آنچه امیلی مارتین می گوید، یکی از مهم ترین عواقب این تصمیم عدم دستیابی به پول برای تامین هزینه های لازم به وسیله سازمان پزشکان در فرانسه به یمن خواهد بود. بی تردید بانک های اروپایی پس از این تصمیم به دلیل ترس از تحریم های احتاقتصادی در انتقال پول به پزشکان یاریی نخواهند کرد. مشکل بعدی مساله تامین دارو خواهد بود. در حال حاضر شرایط بخشی از محموله های دارویی که برای یاری مردم شمال و جنوب یمن تهیه شده نامعلوم است.

بحران انسانی در یمن فراتر از حد تصور است

یمن در کنار کمبود غذا، با کمبود خدمات پزشکی و پزشک روبه روست و نظام بهداشت آن در سایه تجاوز سعودی ها و حامیان غربی و مهره های منطقه ای آن، که بیش از پنج سال است ادامه دارد، در حال فروپاشی است. حتی قبل از آن که ویروس کرونا در این کشور شیوع یابد برای هر 10 هزار یمنی فقط 10 دکتر وجود داشت. هیچ کشور دیگری به اندازه یمن امروزه دستخوش شدیدترین بحران انسانی نیست. آمار دولتی که جامعه بین الملل آن را به رسمیت می شناسد شمار مبتلایان به ویروس کرونا را 1674نفر و تعداد قربانیان ناشی از این ویروس را 469 نفر اعلام نموده است.

انفعال سازمان ملل در قبال حوادث یمن تاسفبار است

ریچارد فالک گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد و استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون در مورد آنچه در یمن می گذرد به روزنامه جام جم می گوید: آنچه امروز در یمن می گذرد، دل هر انسانی را به درد می آورد. بچه ها، زنان و مردان یمنی با قطحی، کرونا و جنگ دست و پنجه نرم می نمایند. سازمان ملل خودش به بازیگر سیاسی تبدیل شده است. کشورهایی مانند آمریکا، به واسطه صندلی سیاسی خود و لابیگری هایی که در این سازمان بین المللی دارند، تصمیم گیری ها و اقدامات آن در قبال بحران یمن (و دیگر بحران های بین المللی) را تحت تاثیر قرار داده اند. این موضوع برای افکار عمومی جهان قابل قبول نیست.

ریچارد فالک اضافه نمود: دخالت های آمریکا در تصمیم گیری ها و اقدامات سازمان ملل متحد، تنها محدود به استفاده از حق وتو توسط این کشور نیست! واشنگتن در پشت پرده سکوت سازمان ملل در قبال بحران انسانی در یمن واقع شده است. بعضی کشورها نیز در این خصوص با آمریکا همراهی نموده و بعضی دیگر نیز ترجیح می دهند در قبال این جنایات (جنایات انسانی در یمن توسط آمریکا و سعودی ها) سکوت نمایند.

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه همیار مشاوره

منبع: جام جم آنلاین

به "نسل کشی یمنی ها با نظارت سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل کشی یمنی ها با نظارت سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید