ورود ارتش اتیوپی به مرکز منطقه تیگرای

به گزارش همیار مشاوره، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی عصر شنبه 28 نوامبر (8 آذر) بیان کرد ارتش این کشور شهر مکله، مرکز استان تیگرای در شمال این کشور را تحت کنترل کامل خود درآورده است.

ورود ارتش اتیوپی به مرکز منطقه تیگرای

به گزارش همیار مشاوره به نقل از یورونیوز، این حرکت، گامی قاطع در عملیات ارتش اتیوپی برای فرو نشاندن شورش خونبار در استان تیگرای است که از روز 4 نوامبر (14 آبان) در این منطقه شروع شده بود. در واقع اگر این خبر تأیید گردد، می تواند پیشرفت بزرگی برای خاتمه دادن به جنگ خونینی باشد که به مدت سه هفته شاخ آفریقا را لرزاند.

بعضی رسانه های معتبر دنیا با استناد به منابع مستقل، درباره بازپس گیری مکله و خاتمه شورش ابراز تردید نموده اند.

نیروهای سازمان های امدادی و حقوق بشری و نیز بعضی مقامات منطقه ای گزارش دادند که پایتخت تیگرای روز شنبه هدف بمباران شدید نیروهای دولتی بوده است.

مقامات محلی استان تیگرای همگی عضو جبهه آزادیبخش خلق تیگرای هستند که دولت آدیس آبابا با آن مبارزه می نماید. آنها در این منطقه که تا پیش از شروع جنگ جمعیتی حدود 500 هزار نفر داشت، از محبوبیت ویژه و پایگاه مردمی برخوردارند.

سیمون مارک، خبرنگار نیویورک تایمز در شرق آفریقا گفته است که منابع مستقل، گشایش شهر مکله به دست نیروهای دولتی در روز شنبه را تأیید ننموده اند. در عین حال آنالیز ادعاهای طرفین درگیر در منطقه نیز بسیار سخت است، زیرا این استان از زمان شروع درگیری ها عملاً از دنیا جدا شده است و خبر زیادی از آن در دست نیست.

با این حال، طبق گفته مالکوم وب خبرنگار الجزیره در اتیوپی، تعداد زیادی از جنگجویان جبهه آزادیبخش خلق تیگرای به همراه مقدار قابل توجهی سلاح در کوه های راهبردی مجاور مکله پناه گرفته اند.

الجزیره به نقل این روزنامه نگار گفته است: به نظر می رسد که آنها (شورشیان) تصمیم گرفته اند از منابع و امکانات موجود خود برای جنگ بر سر کنترل شهر مکله استفاده نکنند. این مطمئناً برای بسیاری یک خبر خوب خواهد بود، به ویژه برای گروه های حقوق بشری که در خصوص بروز فاجعه در صورت بروز درگیری شدید در شهر هشدار داده بودند.

الجزیره گفت: جبهه آزادیبخش تجربه طولانی جنگ درگیرانه زمینی در منطقه را دارد و به همین دلیل بعضی کارشناسان نسبت به احتمال بروز درگیری طولانی جدید در منطقه هشدار می دهند.

فِسه ها تِسه ما، یکی از مسئولان این تشکیلات مخالف دولت اتیوپی، چند روز پیش به تلویزیون الجزیره گفته بود که سقوط مکله به معنی خاتمه مبارزات جبهه آزادیبخش خلق تیگرای نیست. وی تأکید کرد: نیروهای ما هنوز کنترل بخش های بزرگی از مناطق روستایی تیگرای را در دست دارند و ساختار تشکیلات ما در این مناطق دست نخورده باقی مانده است.

تسه ما با این حال تأکید کرد که هیچ راه چاره نظامی وجود ندارد و تنها چاره موجود برای این بحران فقط راه چاره سیاسی با مذاکره است.

درگیری های اخیر در شمال اتیوپی در واقع نوعی جنگ قدرت میان دولت مرکزی و جبهه آزادیبخش خلق تیگرای است که تا پیش از این قدرتمند ترین عضو دولت فدرال ائتلافی در این کشور محسوب می شد. احمد اَبی، پس از به قدرت رسیدن در سال 2018 تصمیم گرفت به دلیل تشدید اعتراض ها و تظاهرات ضد دولتی از نفوذ بالای این جریان سیاسی در دولت فدرال بکاهد و این نقطه شروع تنش ها و درگیری های امروز شد.

تا کنون هزاران آواره جنگی تیگرای از میانه درگیری های خونین این منطقه به سوی کشور همسایه، سودان گریخته اند. درگیری بین دولت مرکزی اتیوپی و شورشیان این منطقه شمالی، ثبات این کشور در خارج از مرزهایش را تهدید می نماید. اگر درگیری به یک جنگ طولانی مدت تبدیل گردد، خطر بی ثباتی کل منطقه شاخ آفریقا را تهدید نموده و پیامدهای فاجعه باری برای میلیون ها نفر از ساکنان این منطقه خواهد داشت.

منبع: عصر ایران

به "ورود ارتش اتیوپی به مرکز منطقه تیگرای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود ارتش اتیوپی به مرکز منطقه تیگرای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید