چرا خرید کامپیوتر دسکتاپ به لپ تاپ اولویت دارد؛ 10 علت منطقی

به گزارش همیار مشاوره، لپتاپ و کامپیوتر دسکتاپ هر دو جزء دستگاه هایی به شمار می روند که به طور روزمره میلیون ها انسان مشغول کار با آنها هستند. با وجود این که هر دستگاه ایرادات و نقاط قوت خاص خود را دارد، در این یادداشت به 10 نکته می پردازیم که دلیلی بر بهتر بودن دسکتاپ نسبت به لپتاپ به شمار می روند.

چرا خرید کامپیوتر دسکتاپ به لپ تاپ اولویت دارد؛ 10 علت منطقی

اگر قصد دارید یک کامپیوتر دسکتاپ بخرید، احتمالا این سوال را از خود می پرسید که آیا خریداری یک کامپیوتر دسکتاپ بهتر است یا خرید یک لپتاپ؟ به طور کلی، دسکتاپ ها قدرت بیشتری را با صرف هزینه پایین تر نسبت به لپتاپ ارائه می دهد اما لپتاپ ها تقریبا عملکرد مشابهی را در پکیج کوچکتری از خود نشان می دهند. اگر برای شما قابلیت حمل و نقل اهمیت جدی دارد، قطع به یقین خرید لپتاپ یک انتخاب معقولانه تر به نظر می رسد. با این حال، جدا از این مسئله، رایانه های شخصی دسکتاپ از 10 جنبه بهتر از لپتاپ ها حتی محصولات بالا رده محسوب می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

کامپیوتر دسکتاپ ام اس آی مدل MEG Aegis Ti5 12VTJ

160,300,000

تومان

کامپیوتر دسکتاپ ایسوس مدل ZC-01MINI kj

43,699,000

تومان

خرید کیس های اسمبل شده از همیار مشاوره

مشاهده همه

1. دسکتاپ قدرت بیشتری دارد

اگر برای شما قدرت سخت افزاری به شدت اهمیت دارد، خرید دسکتاپ برای شما انتخاب بهتری است. با وجود این که لپتاپ ها در حال حاضر از نظر قدرت سخت افزاری به شدت پیشرفت نموده اند، همچنان محدودیت هایی برای قطعات سخت افزاری مخصوص به لپتاپ وجود دارد. سازنده ها مجبور هستند برای لپتاپ، قطعات در ابعاد کوچکتر بسازند. در حال حاضر اگر بخواهید یک لپتاپ را در حد یک دسکتاپ بالا رده پیدا کنید، باید هزینه بسیار سرسام آوری را برای خرید لپتاپ خرج کنید.

با این تفاسیر، این که دقیقا چه انتظاری از سیستم کامپیوتری دارید معین می نماید که آیا رایانه شخصی به کار شما می آید یا لپتاپ. اگر کار شما با کامپیوتر صرفا وب گردی، تماشای ویدیو و انجام کارهای روتین با نرم افزارهایی مثل مایکروسافت آفیس است، خرید یک لپتاپ میان رده هم می تواند برای شما یک خرید ایده آل باشد.

کامپیوتر دسکتاپ ایسوس مدل ZC-01MINI kj

43,699,000 تومان

مشاهده و خرید

2. دسکتاپ ها هزینه کمتری دارند

به طور یک قاعده کلی، از گذشته تا به حال قیمت کامپیوتر دسکتاپ نسبت به لپتاپ ها ارزان تر بوده است. برای مثال، شما می توانید به جای خرید یک لپتاپ میان رده، با همان بودجه یک کامپیوتر با قدرت سخت افزاری به مراتب قوی تر را بخرید. اگر بودجه خرید برای شما محدودیت خاصی ندارد، خرید لپتاپ و دسکتاپ هم طبیعتا برای شما حداقل در این زمینه تفاوت نباید داشته باشد.

3. قابلیت ارتقای راحت تر قطعات در کامپیوتر دسکتاپ

لپتاپ ها جزء ابزاری هستند که می توان به راحتی آنها را از یک مکان به مکانی دیگر منتقل کرد اما یک ایراد اساسی بدی که لپتاپ ها دارند در عدم قابلیت ارتقای قطعات آنها است. اگر شما بخواهید یک سیستم کامپیوتر دسکتاپ را ارتقا دهید، این کار در صورت موجود بودن بودجه به راحتی قابل انجام است. شما صرفا احتیاج دارید تا کیس کامپیوتر را باز نموده و سپس قطعه تازهی که به تازگی آن را خریداری نموده اید را به جای قطعه قدیمی روی مادربرد نصب کنید. از آن سو، در لپتاپ ها همه چیز به صورت فشرده در کنار یکدیگر جای گذاری شده اند. به همین خاطر در ارتقای قطعات لپتاپ با محدودیت های چشمگیری روبه رو هستیم. از طرفی حتی اگر بتوان چند قطعه را در لپتاپ ارتقا داد، نصب قطعات تازه، نسبت به قطعات کامپیوتر سخت تر و چالش برانگیزتر خواهد بود و بهتر است کارشناس هایی این کار را انجام دهند که به وسیله خودِ شرکت گارانتیِ لپتاپ از قبل تایید شده اند.

4. تعمیر دسکتاپ ها آسان تر است

اگر لپتاپ خراب گردد، تعمیر کردن آن مکافات است اما خرابی کامپیوترهای دسکتاپ با فرایندهای به نسبت ساده تری تعمیر می شوند. گاهی اوقات هم ممکن است خرابی دسکتاپ به دلیل مشکل پیرامون یک یا چند کابل باشد و حتی یک کاربر ساده با کنجکاوی می تواند مشکل را یافته و برای حل کردن آن اقدام کند. از آن سو، خرابی لپتاپ از آنجایی که درون یک محفظه پلمپ شده رخ می دهد، کاربر می بایست لپتاپ را برای شرکت گارانتی فرستاده تا پس از آنالیز و باز کردن پنل اصلی دستگاه، مشکل را رفع کند. این فرایند، هم زمان بر است و هم چالش های متعددی را در پی دارد.

5. می توان دسکتاپ را به طور مداوم روشن گذاشت

یکی از مزیت های بسیار کاربردی و خوبِ کامپیوتر دسکتاپ این است که می توان دستگاه ها را برای مدت زمان طولانی روشن نگه داشت. این قابلیت بیشتر به درد کاربرانی می خورد که برنامه هایی را در طول شب اجرا نموده و مجبور هستند برای چند ساعت کامپیوتر را روشن نگه داشته تا برنامه های مذکور، وظیفه محول شده را به صورت تمام و کمال انجام دهند. شما می توانید با لپتاپ هم چنین کارهایی را انجام داده و دستگاه را از شب تا روز مدام روشن نگه دارید اما خطر آسیب به سخت افزار لپتاپ با این رفتار به صورت مداوم وجود دارد. مهم ترین ریسک احتمالی، گرمایی است که به طور مداوم در داخل محفظه لپتاپ ایجاد می گردد.

کامپیوتر دسکتاپ دیویژن کد 101

32,000,000 تومان

مشاهده و خرید

6. به سرقت بردن دسکتاپ سخت تر است

از آنجایی که لپتاپ ها را می توان به راحتی با دست حمل کرد، بنابراین به سرقت بردن لپتاپ ها به مراتب آسان تر از دسکتاپ هایی است که هم تجهیزات زیاد و هم وزن بسیار بیشتری نسبت به لپتاپ دارند. البته با نصب برنامه های مختلف و ضد سرقت می توان کاری کرد تا در صورت وقوع چنین حادثه ناگوار، بتوان لپتاپ را رهگیری و دزد را پیدا کرد. با این حال، به طور کلی ریسک دزدیده شدن لپتاپ ها بیشتر از کامپیوتر دسکتاپ محسوب می گردد. اگر قرار است مدام در اماکن عمومی با لپتاپ ظاهر شوید باید حسابی حواستان به امنیت خودتان باشد.

7. دسکتاپ ها صدای کمتری را فراوری می نمایند

لپتاپ ها، به خصوص محصولات نسل تازه که از پردازنده و کارت گرافیک های بسیار قوی بهره می برند، گرمای زیادی را فراوری نموده و به همین خاطر فن های لپتاپ هم با دور فن زیادی روشن می شوند تا این گرما به بیرون از لپتاپ راهنمایی گردد. دلیل صدای بسیار زیاد بعضی از لپتاپ ها معمولا به این دلیل است. در کامپیوتر دسکتاپ خبری از این ماجرا نیست و به دلیل وجود یک سیستم خنک نماینده قوی در داخل کیس، صدای کمتری به گوش کاربر خواهد رسید. از طرفی از آنجایی که در کیس کامپیوتر معمولا فضای به نسبت زیادی برای نصب قطعات وجود دارد، دمای مادربرد و قطعات داخل کیس خیلی سریع افزایش نمی یابد. بعلاوه باید به این نکته هم اشاره نمود که سازنده ها مجبور هستند بر اساس اندازه فضایی که در لپتاپ وجود دارد، اندازه فن را معین نمایند. قطع به یقین اگر اندازه فن کوچک تر از حالت معمول باشد، این قطعه باید با اندازه دور بیشتری چرخیده تا گرما را به درستی از لپتاپ خارج کند. اندازه دور بیشتر هم مساوی است با صدای بیشتر.

کامپیوتر دسکتاپ ایسوس مدل TUF GT501

مشاهده کالا

8. دسکتاپ ها پورت های بیشتری دارند

کامپیوتر دسکتاپ از تعداد متنوعی از پورت ها برخوردار بوده و این مسئله به کاربر اجازه می دهد تا ابزارهای مختلف زیادی را به سیستم کامپیوتری متصل کند. اگر یک پورت خاص هم در رایانه شخصی موجود نباشد، می توان به طریقی این پورت را نصب کرد. از آن سو، لپتاپ ها انعطاف زیادی از بابت پورت ها ندارند. به دلیل محدودیت در فضا، همواره محدودیت هایی برای در نظر گرفتن تعداد پورت های لپتاپ وجود دارد. اگر مدام احتیاج دارید تا وسایل جانبی را به لپتاپ متصل کنید، با مشکل روبه رو خواهید شد. هر چند، با خرید هاب های USB می تواند این معضل را تا حدی رفع کنید. البته در هنگام کار با هاب های اتصالی، سرعت نقل و انتقال اطلاعات تا حدود به سزایی کاهش پیدا می نماید.

9. دسکتاپ ها صفحات بزرگتری دارند

صفحات لپتاپ در طول سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی را داشته است. در حال حاضر لپتاپ با صفحات 17 اینچی یک محصول بسیار رایج در بازار است و تعداد پیکسل های بسیار زیادی را می توان در پنل صفحه نمایش بسیاری از لپتاپ ها مشاهده کرد. با این وجود، لپتاپ ها هنوز نمی توانند با صفحه نمایش مانیتورهای رایانه های شخصی خانگی رقابت نمایند.

صفحه نمایش کامپیوتر دسکتاپ معمولا از 20 اینچ آغاز شده و حتی صفحه نمایش های بالای 30 اینچ را هم می توان در سطح بازار با مبلغ بسیار هنگفتی پیدا کرد. اگر دلتان می خواهد یک صفحه نمایش بزرگ مثل کامپیوتر دسکتاپ برای کار با لپتاپ داشته باشید، شما مجبور هستید تا یک مانیتور خارجی را خریداری نموده و به لپتاپ متصل کنید. با این که در این حالت از یک صفحه نمایش با اندازه بزرگ برخوردار شده اید، شما علنا نمی توانید به همین راحتی و به سادگی به صورت روزمره لپتاپ و مانیتور را با خود حمل نموده و به مکان دیگری ببرید. از طرفی دیگر، علاوه بر خرید یک لپتاپ، باید بودجه ای را برای خرید یک مانیتور جداگانه اختصاص دهید.

کامپیوتر دسکتاپ گیگابایت مدل C200-3060Eagle

38,750,000 تومان

مشاهده و خرید

10. شما می توانید سیستم دسکتاپ خود را ببندید

این موضوع کاملا بدیهی است که لپتاپ ها یک سری معینات به صورت کارخانه ای داشته و شما باید برای مدت زمان بسیار طولانی با همین تنظیمات به امورات خود با لپتاپ بپردازید. با این که در لپتاپ های تازه می توان چند قطعه، نظیر SSD و رم را ارتقا دهید، همچنان لپتاپ ها محدودیت های خاص خود را از بابت ارتقا و استفاده از قطعات متنوع نسبت به دسکتاپ دارند.

در بحث رایانه های شخصی این مسئله کاملا فرق دارد. شما می توانید همه قطعات را خودتان انتخاب نموده و روی مادربرد سوار کنید. قطع به یقین هر اندازه بودجه بیشتری برای بستن یک سیستم کامپیوتری در نظر بگیرید، سیستم قوی تری خواهید داشت. از طرفی دیگر، اگر بعد از چند سال دلتان می خواهد برای مثال کارت گرافیک را ارتقا دهید، این کار به راحتی آب خوردن قابل انجام خواهد بود. بنابراین، لپتاپ ها از جنبه شخصی سازی هنوز در حد و اندازه دسکتاپ ها محسوب نمی شوند.

دسکتاپ ها؛ قوی تر و ارزان تر از لپتاپ ها

همان طور که در ابتدای یادداشت به این موضوع اشاره نموده ایم، لپتاپ ها به شدت قابل حمل و نقل هستند و برای بسیاری از افراد که مدام باید سیستم کامپیوتری خود را از یک محل به محل دیگری ببرند، خرید لپتاپ قطع به یقین انتخاب بهتری است. اگر شما به یک سیستم کامپیوتر احتیاج دارید که کارهای سنگین را به راحتی انجام داده و قرار است این سیستم در یک محل باقی بماند، خرید یک رایانه شخصی خانگی می تواند گزینه بهتری تلقی گردد.

اگر بودجه محدودی در اختیارتان قرار گرفته است، بر اساس احتیاجهای خود بهتر است تصمیم بگیرید آیا لپتاپ برای کار شما بهتر است یا یک کامپیوتر خانگی. حتما این مسئله را مد نظر قرار دهید که آیا پس از چند سال شما مجبور خواهید شد به فکر ارتقا سیستم خود بیفتید یا خیر؛ چراکه همان طور که قبلا به آن اشاره نموده ایم، ارتقای کامپیوتر خانگی به مراتب آسان تر و ارزان تر از لپتاپ است.

کامپیوتر دسکتاپ ام اس آی مدل MEG Aegis Ti5 12VTJ

160,300,000

تومان

کامپیوتر دسکتاپ ایسوس مدل ZC-01MINI kj

43,699,000

تومان

خرید کیس های اسمبل شده از همیار مشاوره

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره خرید دسکتاپ یا لپتاپ

خرید لپتاپ از لحاظ مالی به صرفه تر است یا کامپیوتر خانگی؟

خرید کامپیوتر خانگی به صرفه تر است؛ چراکه پس از مدتی می توانید قطعات را به راحتی ارتقا دهید. در صورتی که لپتاپ به این راحتی نمی توان قطعاتش را با مدل های تازهتر به روز کرد.

خرید لپتاپ کاربردی تر است یا کامپیوتر خانگی؟

اگر شما تصمیم دارید مدام سیستم کامپیوتری خود را حمل نموده و به مکان های دیگری ببرید، لپتاپ گزینه بهتری است.

برای تجربه بازی های ویدیویی لپتاپ بهتر است یا کامپیوتر خانگی؟

برای پاسخ به این سوال معمولا قطعات کامپیوترهای خانگی مقاومت بیشتری داشته و از طرفی دیگر، دمای کامپیوتر خانگی را می توان راحت تر کنترل کرد. برای یک تجربه بی دردسر با لپتاپ شما باید یک لپتاپ قوی را بخرید که طبیعتا قیمت بالایی دارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا خرید کامپیوتر دسکتاپ به لپ تاپ اولویت دارد؛ 10 علت منطقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خرید کامپیوتر دسکتاپ به لپ تاپ اولویت دارد؛ 10 علت منطقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید