چهار عامل برای تیم سازی موثر

به گزارش همیار مشاوره، ایجاد یک تیم پیروز پایه و اساس پیروزیت هر شرکتی است. یک تیم با تشویق کار گروهی افراد را گرد هم می آورد. البته روند تیم سازی آنقدرها که به نظر می رسد آسان نیست اما نیازمند کوشش زیادی از سوی رهبر آن تیم است. رهبران این مسئولیت را دارند که مطمئن شوند تیم سازی خوبی شکل گرفته و تیم به خوبی با هم کار می نماید و بر اولویت های درست متمرکز می ماند. اما چالش های زیادی وجود دارد که رهبران برای ساختن تیم های بزرگ باید بر آنها غلبه نمایند. در اینجا 4 مرحله برای یک تیم سازی پیروز در یک استارتاپ مرور می گردد.

چهار عامل برای تیم سازی موثر

تمام فاکتورهای مورد احتیاج برای تیم سازی و رهبری یک تیم در وجود همه انسان ها هست اما مدیریت یک تیم به این سادگی نیست. قرار گرفتن در موقعیت یک رهبر به این معنی است که شما باید وظایف متعددی را انجام دهید از مدیریت یک تیم گرفته تا ایجاد یک رهبر تازه. به همین علت است که شما باید یاد بگیرید که چگونه یک تیم را به کارآمدترین شکل ممکن بدون استرس بسازید و مدیریت کنید. یک شرکت قدرتمند و پیروز زمانی با برترین تیم ها کار می نماید که کارمندان با ذهنیت تیمی کار نمایند.

حالا که ایده تیم سازی به ذهنتان خطور نموده چگونه این کار را انجام می دهید؟ مهمتر از همه برای مدیریت تیمی که می سازید به چه چیزی احتیاج دارید؟ مهارت های تیم سازی زیادی وجود دارد که باید یاد بگیرید و چهار مورد از این مهارت های ضروری به توضیح زیر است:

مهارت هایی که برای تیم سازی پیروز به آن احتیاج دارید

مهارت های ارتباطی و بازخورد خوب

ارتباط کلید پیروزیت هر رابطه است. داشتن توانایی برقراری ارتباط موثر با اعضای تیم باعث ایجاد یک رابطه صمیمانه بین اعضای تیم می گردد.

جدای از این شما بعلاوه باید این توانایی را داشته باشید که بقیه اعضای تیم با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. اگر اعضای تیم شما نتوانند ارتباط برقرار نمایند کل پروژه شکست می خورد. نقش مهارت های ارتباطی را نمی توان بیش از حد مورد تاکید قرار داد. این بخشی از ضروری ترین مهارت های تیم سازی است.

مهارت های تصمیم گیری

تصمیم گیری برای یک رهبر بسیار مهم است. این چیزی است که او را از زیردستانش متمایز می نماید. داشتن مهارت های تصمیم گیری احتیاج به صبر و شجاعت کافی برای ایستادن بر قضاوت او دارد.

بعلاوه تصمیم گیری اغلب مستلزم سازش و گاهی تمایل به کنار گذاشتن دیدگاه خود به نفع تصمیمی است که کل تیم به اشتراک گذاشته است. اغلب اوقات نظرات هر یک از اعضای تیم ممکن است با هم تضاد داشته باشد. انتخاب برترین گزینه برای همه و تیم به عهده شماست.

مهارت های گوش دادن و مراقبت

یکی از برترین مهارت های تیم سازی که باید داشته باشید توانایی گوش دادن به صحبت های مردم است. نه فقط گوش دادن به آنچه می گویند بلکه به معنای پشت گفتارشان. همه می خواهند بدانند که شما به آنها اهمیت می دهید و بعلاوه شرایط آنها را درک می کنید. داشتن مهارت های گوش دادن نه تنها استرس زیادی را از شما دور می نماید بلکه به شما یاری می نماید تا در محل کار خود رابطه برقرار کنید.

یکی دیگر از چیزهایی که باید داشته باشید توانایی نشان دادن مراقبت واقعی از اعضای تیمتان است. آنها را آنالیز کنید یا پیغام های تولد ارسال کنید. مطمئنا این اعمال محبت آمیز باعث افزایش عملکرد و بهره وری آنها می گردد.

مهارت های متقاعدسازی و تاثیرگذاری

اینکه بتوانید اعضای تیم خود را به طور موثر متقاعد کنید یکی از مهارت هایی است که در تیم سازی به شما یاری می نماید. شما بعلاوه به آن برای مهر و موم کردن معاملات و مشارکت کارگزاری با شرکای دیگر احتیاج خواهید داشت. متقاعد کردن مردم برای پیروی از شما به حفظ تیم شما و تمرکز روی یک هدف مشترک یاری می نماید.

سخن نهایی

با تمام این مهارت ها می توانید یک تیم کاملا فشرده بسازید که می توانند با هم بر هر طوفانی غلبه نمایند و از پس آن برآیند. آخرین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ منی در تیم وجود ندارد. یک تیم فقط به مقدار رهبر که آنها را رهبری می نماید قوی است.

سوالات متداول

تیم موثر چیست؟

تیم های موثر پایه و اساس هر سازمان پیروزی هستند. شرکت های بدون تیم هایی که به خوبی با هم کار می نمایند اغلب با مشکل روبرو هستند در حالی که تیم های موثر به بهبود کیفیت تسهیل تکمیل پروژه ها و افزایش بهره وری و کارایی یاری می نمایند.

چگونه یک تیم موثر بسازیم؟

نکاتی برای ایجاد یک تیم موثر:

هدف را معین کنید

تیم را جمع کنید

اهداف را مشخص کنید

انتظارات را مشخص کنید

نظارت و آنالیز کنید

چه چیزی یک تیم موثر را می سازد؟

یک تیم موثر بحث های باز و صادقانه ای دارد و افکار ایده ها و نظرات خود را به اشتراک می گذارد. آنها یک شایسته سالاری ایجاد می نمایند و اطمینان می دهند که هیچ کس بالاتر از دیگران نیست و به همه اجازه می دهد احساس نمایند که می توانند آزادانه مشارکت نمایند. ایجاد این نوع فرهنگ یکی از پایه های اساسی یک تیم پیروز است.

منبع: مجله شنبه

به "چهار عامل برای تیم سازی موثر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار عامل برای تیم سازی موثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید