آبسه دندان؛ تشخیص و درمان

به گزارش همیار مشاوره، آبسه وقتی به وجود می آید که باکتری ها مغز دندان را عفونی کرده و باعث تورم و التهاب آن شوند. عروق خونی موجود در مغز دندان بزرگ می شوند و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورند و در نتیجه درد ایجاد می شود.

آبسه دندان؛ تشخیص و درمان

آبسه دندان؛ تشخیص و درمان

نویسنده:دکتر شیرین معماران*

آبسه وقتی به وجود می آید که باکتری ها مغز دندان را عفونی کرده و باعث تورم و التهاب آن شوند. عروق خونی موجود در مغز دندان بزرگ می شوند و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورند و در نتیجه درد ایجاد می شود.

عفونت ممکن است به ریشه و به استخوان اطراف آن هم سرایت کرده و باعث شل شدن دندان شود. علی رغم تلاشی که بدن صرف مبارزه با آن می کند عفونت، مغز دندان را به طور کامل پر کرده، عصب و عروق خونی آن را از بین می برد. با تخریب عصب شاید درد از بین برود اما عفونت همچنان باقی می ماند. مواد تجزیه شده حاصل از چرک و عفونت قادرند با ایجاد خوردگی در فک، مجرایی حفر کنند و باعث تورم و یا دمل لثه شوند. اگر دچار درد ضربان دار مداوم دندان شده اید، این احتمال وجود دارد که به آبسه دندان مبتلا شده باشید. در این حالت گاهی دچار تب خفیف و تورم گره های لنفی گردن و احساس ضعف عمومی می شوید.

گاهی اوقات تورمی که روی لثه مجاور دندان دردناک ایجاد شده، می ترکد و مایع غلیظ، بد بو و بدمزه ای به داخل دهان آزاد می شود. هم زمان با آن درد هم تسکین می یابد. در صورت داشتن هر یک از علایم گفته شده به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ضمناً می توانید با استفاده از استامینوفن و یا ایبوبروفن به تسکین درد خودتان کمک کنید. دهان خود را با آب نمک گرم، تقریبا هر یک ساعت شستشو دهید. این عمل به تسکین درد کمک می کند. دندانپزشک احتمالا برای زدودن عفونت و پیشگیری از سرایت آن به سایر نواحی بدن، آنتی بیوتیک تجویز می کند. یک نکته مهم را هم به یاد داشته باشید که تا چند سال پیش تنها درمان دندان مبتلا به آبسه، خارج کردن و کشیدن آن بود. هنوز هم در بعضی شرایط خاص این کار ضرورت می یابد اما امروزه دندانپزشکان قادرند دندان مبتلا به آبسه را اغلب با انجام عصب کشی حفظ کنند. دندانپزشک محل را بی حس کرده و سوراخی به داخل مغز دندان حفر می کند. این کار باعث برطرف شدن فشار می شود، سپس حفره مغز پاک و ضدعفونی شده و با یک ماده خنثی پر می شود. پس از آن، دندانپزشک ممکن است دندان شما را به طور موقت پر کند. ترمیم دایمی را می توان پس از برطرف شدن عفونت در محل انجام داد. دندانپزشک از شما می خواهد در عرض چند ماه آینده دوباره به وی مراجعه کنید. در این هنگام از دندان عکس برداری می شود تا مشخص شود آیا بافت های استخوانی ترمیم یافته اند یا خیر. اگر چنین به نظر آید که بافت ها سالم هستند درمان به خاتمه می رسد.

پی نوشت ها :

* متخصص پروتزهای دندانی

منبع:http://www.salamat.comمنبع: راسخون

به "آبسه دندان؛ تشخیص و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبسه دندان؛ تشخیص و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید