آیا قارچ های سریال The Last of Us واقعی هستند و می توانند روزی انسان ها را آلوده نمایند؟

به گزارش همیار مشاوره، دیجیاتو نوشت: شواهدی وجود دارد که نشان می دهند این قارچ ها واقعی هستند و ممکن است در آینده برای انسان ها نیز خطرساز باشند.

آیا قارچ های سریال The Last of Us واقعی هستند و می توانند روزی انسان ها را آلوده نمایند؟

هفته گذشته اولین قسمت سریال The Last of Us، عنوان علمی تخیلی نو شبکه HBO که از روی یک بازی ویدیویی با همین نام ساخته شده است، به نمایش گذاشته شد. داستان سریال لست آف آس به وقایع 20 سال پس از شیوع یک قارچ مرگبار جهش یافته که انسان ها را به موجوداتی شبیه به زامبی (با نام آلوده ها یا کلیکرها) تبدیل می نماید، می پردازد. با وجود اینکه داستان سریال لست اف آس کاملاً تخیلی است، امکان وجود چنین قارچی در دنیای واقعی نیز وجود دارد. اما آیا چنین چیزی برای انسان ها خطرناک است؟

به طور خلاصه، داستان سریال درباره مردی است که در این دنیای آخرالزمانی باید یک دختر نوجوان را از منطقه قرنطینه خارج کند و به یک نقطه هدف برساند؛ زیرا او در برابر قارچ کشنده ایمن است و شاید بتواند به کشف یک نکته کلیدی برای شکست دادن این بیماری یاری کند.

در ابتدای این قسمت، شاهد دو متخصص همه گیری (اپیدمیولوژیست) هستیم که در خصوص احتمال یک همه گیری در آینده بحث می نمایند. یکی از این دو، از ویروس ها به عنوان تهدید اصلی یاد می نماید، اما متخصص دیگر اصرار دارد که تهدید واقعی از سوی قارچ ها سرچشمه می گیرد.

همان طور که دکتر نیومن در سریال The Last of Us شرح می دهد، واقعاً خانواده ای از قارچ های انگلی زامبی ساز به نام Cordyceps وجود دارد که شامل بیش از 400 گونه می گردد و هر کدام گونه خاصی از حشرات مانند مورچه، سنجاقک یا سوسک را هدف قرار می دهند.

بعلاوه نیل دراکمن، یکی از خالقان بازی و سریال لست اف اس، گفته است که برای ساخت آن از یکی از قسمت های مستند Planet Earth الهام گرفته که در آن فرایند زامبی سازی یک مورچه نمایش داده شده است.

در این فرایند، ابتدا قارچ به وسیله هاگ های پراکنده در هوا به اسکلت بیرونی و مغز حشره نفوذ می نماید. سپس هاگ ها ریشه های بلندی به نام جلینه فراوری می نمایند که درنهایت به مغز می رسند و در این شرایط، مورچه به عنوان یک زامبی تحت کنترل قارچ عمل می نماید. نیومن در ادامه شرح می دهد که هرچند قارچ ها به میزان کافی بی ضرر به نظر می رسند، اما خطر اصلی Cordyceps این است که به جای کشتن میزبان، علاقه بیشتری به کنترل آن دارند.

آیا قارچ سریال The Last of Us برای انسان ها خطرناک است؟

بااین حال، همان طور که این دو اپیدمیولوژیست شرح می دهند، اگر دمای بدن میزبان از 34 درجه سلسیوس بیشتر باشد، قارچ ها نمی توانند زنده بمانند و به همین علت شاید برای انسان ها خطرناک نباشند. اما نیومن معتقد است که افزایش دمای کره زمین می تواند باعث جهش قارچ ها برای سازگاری با دمای بالاتر و حمله به انسان ها گردد.

دیوید هیوز، زیست شناس تکاملی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که چندین سال روی قارچ Cordyceps تحقیق نموده است، به وب سایت Ars Technica شرح می دهد که ممکن است انسانی مانند دختر نوجوان سریال بتواند حتی در یک مقیاس زمانی نسبتاً کوتاه 20 ساله یا بیشتر نسبت به قارچ ایمنی داشته باشد.

دانشمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Cordyceps ادامه خواهند داد و سریال The Last of Us نیز قطعاً شرح خود درباره این قارچ را در قسمت های آینده ارائه خواهد نمود. درست مانند نگرانی که دانشمندان سریال به آن اشاره کردند، هیوز نیز اکنون تمرکز خود را به تغییرات آب وهوایی و امنیت غذایی معطوف نموده است و می گوید: اگر دست به کار نشویم و تغییرات آب وهوایی را حل نکنیم، با مشکل بزرگی روبرو خواهیم شد.

علاوه براین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تا به امروز با عفونت های قارچی از این نوع، مانند Candida auris روبرو شده است. علاوه بر توانایی انتشار در محیط های بیمارستانی، C.auris به علت مقاومت در برابر درمان های ضدقارچ موجود زبانزد است. بعلاوه طبق گزارش CDC، چهار گونه از این نوع قارچ تکامل یافته و تمام این اتفاقات در دهه گذشته اتفاق افتاده است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "آیا قارچ های سریال The Last of Us واقعی هستند و می توانند روزی انسان ها را آلوده نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قارچ های سریال The Last of Us واقعی هستند و می توانند روزی انسان ها را آلوده نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید