تجهیز چغازنبیل به سیستم پایش دیجیتال

به گزارش همیار مشاوره، زیگورات چغازنبیل، به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال مجهز شد.

تجهیز چغازنبیل به سیستم پایش دیجیتال

به گزارش همیار مشاوره به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، پایگاه میراث جهانی چغازنبیل نخستین اثر از فهرست آثار ثبت جهانی ایران است که سیستم پایش دیجیتال را نصب و راه اندازی می نماید. هدف از به کارگیری این تجهیزات افزایش داده های شناختی و پایش رفتار تدریجی بنا در زیگورات 3300 ساله چغازنبیل است.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اعلام این خبر گفت: شناخت ناهنجاری ها و آسیب ها، بالابردن دقت داده های معماری، آگاهی از کنش ها و واکنش های سازه ای در مقیاس بسیار دقیق و ... از نتایج بهره برداری از سیستم پایش دیجیتال است.

عاطفه رشنویی ادامه داد: این شناخت دقیق، راهبردهای مداخلات حفاظتی را جهت دهی و حدود آن را روشن خواهد نمود.

به گفته رشنویی، پیش از این و در فاز نخست از دور جدید مطالعات آسیب شناسی، ارزیابی وضعیت سازه ای بنای زیگورات به صورت کیفی و بر اساس ارزیابی ترک ها با شاهدهای گچی و کرک مترهای منوآل اجرا شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه تاکید نمود: در فاز دوم مطالعات جدید، پایش به صورت دقیق و کمی با استفاده از ابزار دقیق متناسب با روش های نوین حفاظت و مرمت در دستور کار نهاده شد.

رشنویی ادامه داد: ابتدا با استفاده از داده های فاز نخست، سیستم پایش دیجیتال متناسب با وضعیت و آسیب های زیگورات شناسایی شدند. سپس ابزارهای مورد احتیاج شامل کرک مترها دیجیتال با دقت 100میلی متر برای پایش ترک ها و تیلت متر با دقت 0.50 درجه برای پایش تغییر شکل های بنا، تهیه، جانمایی و نصب شدند.

او با اشاره به برنامه آینده بهره برداری از این تجهیزات اطلاع داد: با استفاده از داده های به دست آمده از مانیتورینگ دیجیتال، آسیب های ثبت شده و گونه شناسی رفتارهای سازه ای، سناریوی رفتار سازه ای بنا تدوین خواهد شد تا به عنوان مرجعی علمی مبنای مداخلات حفاظتی آینده در میراث جهانی چغازنبیل قرار گیرد.

منبع: میراث آریا

به "تجهیز چغازنبیل به سیستم پایش دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز چغازنبیل به سیستم پایش دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید