تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی، ده تفاوت
به گزارش همیار مشاوره، تحقیقات بازار برای جمع آوری اطلاعات در خصوص بازار، مانند نیازهای مصرف کنندگان، ترجیحات، علایق، روند بازار، آخرین مد و غیره استفاده می گردد. تحقیقات بازار را نباید با تحقیقات بازاریابی که مطالعه علمی و عینی فرآیند کلی بازاریابی است اشتباه گرفت. تحقیقات بازار شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ارتباط و استفاده از اطلاعات به منظور یاری به مدیریت در فرآیند تصمیم گیری و بعلاوه حل و فصل بازاریابی است.
تحقیقات بازار در مقابل تحقیقات بازاریابی
چارت مقایسه
چارت مقایسه تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابیتعریف تحقیقات بازار
تحقیقات بازار همانطور که از نامش پیداست مطالعه بازار هدف است. در تحقیقات بازار، اطلاعات مربوط به بازار و مصرف نمایندگان در آن بازار جمع آوری می گردد. این حوزه برای معین و تجزیه و تحلیل ساختار بازار، مقدار، روندهای اخیر، بازیگران اصلی، احتیاجهای مشتری، سلیقه، ترجیحات و رفتار خرید استفاده می گردد.
تحقیقات بازار به عنوان یک راهنما عمل می نماید، که به شما یاری می نماید تا در خصوص مشتریان، رقبا، احتیاجها، محصولات، بازارها و غیره خود بدانید. این تحقیق به معین اندازه ماندگاری محصول تازه در بازار هدف یاری می نماید. تعدادی از مراحل برای انجام تحقیقات بازار دنبال می گردد که به شرح زیر است:
- شناسایی مشکل
- معین کردن طرفی را که تحقیق را انجام می دهد
- انتخاب تکنیک مناسب برای تحقیق
- جمع آوری اطلاعات
- سازماندهی، تفسیر و تحلیل نتیجه
- گزارش نویسی
تعریف تحقیقات بازاریابی
منظور از اصطلاح تحقیقات بازاریابی، یک مطالعه برنامه ریزی شده از کل فرآیند بازاریابی برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات است. این تحقیق برای یافتن راه حلی عالی برای موقعیت بازاریابی پیش روی شرکت انجام می گردد. تحقیقات بازاریابی نقش عمده ای در شناسایی تقاضای مصرف نمایندگان و انتظارات آنها از یک محصول یا خدمات خاص همراه با روشی کارآمد برای رفع کردن آن احتیاجها ایفا می نماید. تحقیقات بازاریابی شامل مجموعه ای از فعالیت ها است:
- تحقیقات بازار و مشتری
- تحقیق محصول
- تحقیق قیمت گذاری
- تحقیق کانال توزیع
- تحقیقات ترویجی
- تحقیقات فروش
- تحقیق در خصوص تبلیغات
تحقیقات بازاریابی با هدف ارائه حقایق و دستورالعمل ها به مدیرانی است که برای تصمیم گیری های مهم بازاریابی به اطلاعات دقیق و معتبر احتیاج دارند. فرآیند تحقیقات بازاریابی در مراحل زیر شرح داده شده است:
- شناسایی مشکل، جایگزین تصمیم و اهداف تحقیق
- تدوین برنامه های تحقیقاتی
- جمع آوری اطلاعات
- سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات
- ارائه
- تصمیم گیری
تفاوت های کلیدی بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی
تمایز بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را می توان به وضوح بر اساس دلایل زیر ترسیم کرد:
تحقیقات بازار به مطالعه کل بازار و رفتار مصرف نماینده در آن بازار اشاره دارد. تحقیقات بازاریابی مستلزم مطالعه، تحلیل و تفسیر به خوبی برنامه ریزی شده و منطقی مسائل بازاریابی است که برای تصمیم گیری عملی انجام می گردد.
تحقیقات بازار شاخه ای از تحقیقات بازاریابی است، در حالی که تحقیقات بازاریابی جزء سیستم اطلاعات بازاریابی است.
دامنه تحقیقات بازار محدود است زیرا فقط در خصوص جنبه های بازار و رفتار مصرف نماینده مطالعه می نماید. از سوی دیگر، تحقیقات بازاریابی شامل مطالعه کل فرآیند بازاریابی است، یعنی تحقیق در خصوص تبلیغات، قیمت گذاری، بسته بندی، سیاست گذاری و بعلاوه بازار.
تحقیقات بازار ماهیت خاصی دارد، یعنی تحقیق در خصوص بازار خاصی که برای سایر بازارها قابل اجرا نیست، درک می نماید. برعکس، تحقیقات بازاریابی ماهیت عمومی دارد، یعنی مطالعه می تواند در حل مسائل مختلف بازاریابی مفید باشد.
تحقیقات بازاریابی وابسته است در حالی که تحقیقات بازاریابی مستقل است.
تحقیقات بازار برای آنالیز دوام محصول در بازار هدف انجام می گردد. بر خلاف بازاریابی، تحقیقات بازاریابی برای تصمیم گیری موثر در خصوص فعالیت های بازاریابی و حفظ کنترل بر بازاریابی خروجی مالی یعنی کالاها و خدمات انجام می گردد.
تحقیقات بازار شامل تحقیق در خصوص بازار و رفتار خریدار در آن بازار است. بر خلاف تحقیقات بازاریابی، که شامل مطالعه تمام جنبه های بازاریابی است.
نتیجه
پس از بحث فوق، می توان گفت که تحقیقات بازاریابی، اصطلاح گسترده تری نسبت به تحقیقات بازار است. در واقع تحقیقات بازار خود بخشی از تحقیقات بازاریابی است. هر دو تحقیق شامل تکنیک های کمی و کیفی برای جمع آوری اطلاعات مانند گروه های کانونی، نظرسنجی (مکالمه تلفنی یا ارتباط چهره به چهره)، مصاحبه، پرسشنامه است.
علاوه بر این، تحقیقات برای استارتاپ های کسب وکار و کسب وکارهای موجود بسیار مفید است تا تصمیمات مؤثری در خصوص کسب وکاری مانند محصول یا خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهید، محل انجام کسب وکار، کانال های توزیع مورد استفاده کسب وکار، کانال های تبلیغاتی و غیره اتخاذ نمایند. بر.
منبع: مجله شنبه