تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی سایر مقالات

به گزارش همیار مشاوره، با کمی جستجو می توانید به مقالات و مباحث زیادی با موضوعات معماری، معماری داخلی، طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی برسید.

تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی سایر مقالات

در این مقاله سعی می کنیم که تفاوت های این نام ها را برای شما تشریح کنیم و بعد از خواندن این مقاله به این نکته برسیم که دقیقا به چه خدماتی معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی می گوییم.

البته باید این نکته را قبل از آغاز بگوییم که عوامل زیادی باعث شده نام های طراحی داخلی، معماری داخلی، دکوراسیون داخلی با هم آمیخته شوند و جداسازی آنها در فرهنگ عموم قابل تشخیص نباشد؛ یکی از عمده ترین دلیل های این موضوع بحث آموزش در این حوزه ها می باشد که گاهی غلط انجام می گردد.

البته این موضوع در نوع خود به متخصصین معماری داخلی، دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی یاری زیادی نموده است و دامنه فعالیت این افراد را به شدت توسعه داده است که از لحاظ تکنیکی منجر به این شده است که طراحان داخلی با مباحث و جزئیات معماری و دکوراسیون آشنایی زیادی پیدا نمایند.

از همین جهت بسیاری از دوره های آموزشی که با نام دوره های طراحی داخلی مرسوم بوده را به نام معماری داخلی تغییر نام دادند تا خیلی دقیق تر موضوعات مطرح شده را پوشش دهد و مباحث کامل تر و جامع تر ارائه گردد.

در این مقاله از شرکت معماری همیار مشاوره ما کوشش می کنیم تفاوت این نقش ها و مسئولیت های موجود در هر یک از این صندلی های شغلی و خدماتی را بیان کنیم تا شاید تفاوت های آنها برای افراد هر چند کم معین گردد.

در ابتدا به این موضوع می پزدازیم که :

- معماری داخلی چیست؟!

- چگونه است که شما می گویید معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی متفاوت می باشد؟!

معماری داخلی چیست؟!

یکی از مهم ترین و اولیه ترین فاکتورهایی که در بحث تعریف معماری داخلی به میان می آید داشتن مدرک و تخصص آکادمیک در این زمینه و در این حوزه می باشد؛ یک فرد معمار در واقع فردی می باشد که دارای تخصص در این حوزه می باشد. (مثل پزشکان که مدرک پزشکی دارند.)

پس نتیجه می گیریم کسی که در این حوزه مدرک رسمی و تخصصی ندارد نمی تواند به خود لقب معمار دهد. (البته گاها افراد از نام معمار در پیشوند نام خود لذت می برند و این لقب را برای خود بدون هیچ مدرک تخصصی بر می دارند.)

طراحی داخلی در گذشته و گاها امروزه احتیاجی به داشتن دانش حرفه ای در حوزه عناصر فنی و سازه ای ساختمان ندارد ولی با توجه به احتیاجهای بیشتر در این حوزه داشتن مدرک تخصصی باعث می گردد اعتماد افراد به فردی که خدمات طراحی داخلی را انجام می دهند کمی بالاتر برود. (گاهی چندین سال تجربه جای هیچ مدرک تحصیلی و آموزشی را نمی گیرد و افراد با تجربه از افراد تحصیل نموده بهتر عمل می نمایند.)

امروزه وسعت پروژه های طراحی داخلی و دامنه مسئولیت های طراحان داخلی بالاتر رفته لذا احتیاج است با تکنولوژی های طراحی نو آشنا باشند که معمولا این دانش در بخش هایی که آموزش اتفاق می افتد قابل یادگیری است. (مانند دانشگاه)

وجود تکنولوژی و ساده تر کردن تکنولوژی در کارها را نمی توان نادیده گرفت پس نمی توان گفت کسی که طراحی داخلی انجام می دهد احتیاج نیست دانش فنی نرم افزارهای موجود در این رشته را داشته باشد.

اما دقیقا این جایی است که معماری و طراحی داخلی خانه و یا هر نوع از کاربری ها را با هم مخلوط می نماید و باعث اشتباه در به کار بردن این دو لفظ می گردد؛ موسسه های آموزشی در حال حاضر در دوره های آموزشی خود به هنرجویان و دانش آموزان گاهی ساختار آموزش ها را به گونه ای معین می نمایند که پرده تفاوت از بین معماری و طراحی داخلی محو گردد.

بنابراین با توسعه دامنه فعالیت طراحان داخلی نقش هر طراح داخلی ممکن است بین طراح و معمار جابجا گردد که این بستگی به نوع آن پروژه و خدماتی که باید در آن ارائه گردد دارد.

افرادی که خود را به نام طراح می شناسند باید به این نکات توجه کافی داشته باشند.

یک نکته بسیار مهم این است که حرفه معماری داخلی به طراحانی احتیاج دارد که مسائلی در ارتباط با شرایط افراد آن محل را اطلاع داشته باشند و به آن توجه نمایند.

مواردی مانند متریال و مصالح ساختمانی، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، لوله کشی ها، وسایل روشنایی، تهویه داخلی محیط، پارتیشن بندی های مصنوعی و دیوارها در بحث طراحی داخلی اهمیت زیادی دارد.

با توجه به احتیاج جامعه مدرن اهمیت وجود یک طراح داخلی بعد از انجام خدمات معماری روز به روز با اهمیت تر می گردد.

به طور کلی بعد از طراحی نما که مربوط به معمار در ساختمان می گردد معمولا بقیه خدماتی که در بحث طراحی احتیاج دارید را باید طراح داخلی برای شما انجام دهد.

به بیان ساده تر در شرح برای تفاوت بین معمار داخلی و طراح داخلی می توان گفت که طراحی داخلی بیشتر مربوط به جنبه های تزئینی و هنری در ساختمان و معماری داخلی بیشتر به علم سازه ها مربوط می گردد.

دکوراسیون داخلی چیست؟!

یک دکوراتور داخلی یا شخصی که در حوزه دکوراسیون فعالیت دارد در واقع ارتباط خاصی با جنبه هنری دارد.

جنبه های هنری ساختمان شامل رنگ ها، نور، روشنایی، المان های هنری، آثار تزئینی و ... می گردد که کمتر با موارد علمی سر و کار دارند.

دکوراتورهای داخلی با طراحی ساختمان ارتباطی ندارند زیرا در این بحث دانش فنی و دانشی در ارتباط با ضوابط و مقررات ساختمان ندارد.

دکوراتور داخلی احتیاجی به درگیر شدن با مراحل مختلف پروژه را ندارد و احتیاج به دانش در حوزه متریال ها ندارد.

دکوراتورها تنها احتیاج دارند که یک نقشه راه برای یک فضا معین نمایند تا این نقشه به صورت کامل اجرایی گردد.

دکوراتورها باید هنرمند باشند و از منظره فوق العاده طرح خود با خبر باشند و با جزئیاتی در جهت زیبایی شناختی آشنا باشند.

همه طراحان داخلی حتی افرادی که به نام معمار داخلی آموزش دیده اند باید به جز مهارت های فنی، خلاق و هنرمند باشند.

منبع: هیرادانا

به "تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی سایر مقالات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت طراحی داخلی با معماری و دکوراسیون داخلی سایر مقالات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید