2 طرز تهیه خورش به آلو با مرغ و گوشت به سبک شهرهای مختلف

به گزارش همیار مشاوره، خورش به آلو یکی از خوشمزه ترین مخصوص فصل پاییز و زمستان است. خورش به آلو با مرغ، گوشت قرمز، گوشت چرخ نموده و گوشت بوقلمون هم درست می گردد و در شهر های مختلف مثل کرمان و شیراز، در آن از چاشنی های مختلف استفاده می گردد. در این مقاله از در را به طرز تهیه خورش به آلو مجلسی با مرغ یا گوشت و اصول پخت خورش به آلو در شهرهای مختلف اختصاص داده ایم.

2 طرز تهیه خورش به آلو با مرغ و گوشت به سبک شهرهای مختلف

طرز تهیه خورش به آلو مجلسی با مرغ یا گوشت

مدت زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت خورش به آلو: 2 ساعت

مقدار کالری خورشت به آلو در هر وعده: 184

مواد لازم برای تهیه خورشت به آلو با رب انار

  • گوشت گوسفندی یا سینه مرغ: 400 گرم
  • به: 2 عدد بزرگ
  • پیاز: 1 عدد میانه
  • آلو بخارا: 20 عدد
  • شکر: 1 قاشق غذاخوری
  • کره: 2 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی یا رب انار: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار دلخواه
  • زردچوبه و دارچین: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه خورش به آلو اصفهانی بدون لپه

این روش از پخت خورش به آلو، بین اصفهانی ها متداول است و در آن علاوه بر گوشت گوسفندی یا مرغ، از و میوه به هم استفاده می گردد. به خاطر این که به زمان کمی برای پخت احتیاج دارد، باید آن را بعد از تفت دادن در روغن، به مرغ یا گوشت پخته شده اضافه کنید. در آخر نیز آلوهایی را که از قبل خیسانده اید، به خورش به آلو بیفزایید. برای مشاهده جزییات مراحل پخت این خورش به آلو اصفهانی، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ یا گوشت را بپزید

در دستور پخت خورش به آلو با مرغ یا گوشت ابتدا آلوها را خیس کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابله با مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی و سبک گردد. گوشت گوسفندی یا مرغ و یا گوشت بوقلمون را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا در آب خودش کمی بپزد. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید تا خامی رب از بین برود.

مرحله دوم: به را اضافه کنید

در حد دو لیوان آب ولرم به گوشت اضافه کنید و بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کنید تا به آرامی بپزد. به ها را بشویید و به هر مقدار ای که دوست دارید به شکل مکعبی برش بزنید. معمولا برش های خورش به آلو درشت هستند چون احتمال اینکه بعد از پختن، به بافت خودش را از دست بدهد زیاد است و در این صورت ممکن است از زیبایی ظاهر خورش به آلو کم گردد.

مرحله سوم: آلوها را اضافه کنید

به ها را در کره تفت دهید تا کمی طلایی شوند. وقتی گوشت یا سینه مرغ پخت، به های سرخ شده را اضافه کنید و دوباره به مدت 30 دقیقه اجازه دهید مواد با هم روی حرارت ملایم بپزند. آلوها را در 15 دقیقه پایانی به همراه آبلیمو (یا) و شکر به مواد اضافه کنید. بعد از اینکه همه مواد یکدست و منسجم شدند و خورش به آلو قوام پیدا کرد، حرارت را قطع و در ظرف مناسب سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش به قورمه شیرازی

فوت و فن های طرز تهیه خورش به آلو مجلسی

*خورش به آلو را می توانید به روش های مختلفی درست کنید و در آن از گوشت گوسفندی (قرمز)، گوشت مرغ (ترجیحا بدون استخوان و فیله) و گوشت چرخ نموده بهره ببرید. در صورتی که از گوشت چرخ نموده در دستور پخت خورش به آلو استفاده می کنید، بهتر است آن را به شکل گوشت قلقلی درآورید تا هم ظاهر زیبایی داشته باشد و هم خوش طعم تر گردد. در این صورت کوفته های قلقلی را قبل از اضافه کردن به خورش به آلو به گوشت قلقلی، با روغن تفت دهید.

*در صورتی که برای درست کردن خورش به آلو از گوشت قرمز استفاده می کنید، اضافه کرن نمک را حتما در مرحله پایانی انجام دهید تا گوشت سفت نگردد.

*مقدار اضافه کردن شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد و می تواند از یک قاشق چای خوری تا 2 قاشق غذاخوری شکر به خورش به آلو ساده متغیر باشد.

*می توانید خورش به آلو با رب انار درست کنید. در این روش رب انار را با آلو می توان جایگزین کرد یا اینکه هم رب انار و هم آلو را با هم به کار برد. اضافه کردن رب انار را باید به مراحل آخر پخت خورش موکول کنید تا عطر و طعم آن، در غذا بماند.

*برای اضافه کردن آلو خورشتی، از قبل به مدت 15 دقیقه آن را در آب بخیسانید و سپس آن را در آخرین مرحله پخت به خورش بیفزایید.

*طرز تهیه خورش به آلو با لپه هم مرسوم است. در صورت دلخواه به مواد خورش به آلو مقداری لپه هم اضافه کنید.

اصول پخت خورش به آلو به سبک شهرهای مختلف

*در طرز تهیه خورش به آلو در شهرهای مختلف گاهی اوقات از عرق هل و هم استفاده می گردد یا برای مثال در خورش به آلو اصفهانی از 2 قاشق زعفران دم نموده هم استفاده می گردد. بعد از اضافه کردن گوشت به پیاز، زعفران را اضافه می نمایند.

* طرز خورش به آلو کرمانی و شیرازی هم دستور پخت خورش به که در بالا آورده شد یکسان است و می توانید به جای کره، از برای سرخ کردن آلو و از برش های سیب در کنار آلو بهره ببرید.

* می توانید به خورش به آلو به مقدار 2 تا 3 قاشق غذاخوری خرد شده هم اضافه کنید. در طرز تهیه خورش به با گردو، گردو را در مراحل ابتدایی بیفزایید تا به روغن بیفتد.

سوالات متداول

در صورت استفاده از رب انار در خورش به آلو کدام چاشنی را باید حذف کرد؟

اگر در دستور پخت خورش به آلو از رب انار استفاده می کنید، در مرحله پایانی و همزمان با اضافه کردن آبلیمو، رب انار را اضافه کنید. البته بهتر است در این صورت آبلیمو را حذف کنید چون آبلیمو به خورش به آلو طعم ترش می دهد و رب انار، به نسبت مقدار شیرینی یا ترشی، به آن طعم ملس خواهد داد.

خورش به آلو غذای کدام شهر است؟

خورش به آلو غذای محبوب تهرانی ها است ولی در شهرهای دیگر مثل اصفهان، کرمان و شیراز هم به روش مشابه پخته می گردد.

منبع: افق کوروش

به "2 طرز تهیه خورش به آلو با مرغ و گوشت به سبک شهرهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه خورش به آلو با مرغ و گوشت به سبک شهرهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید