مالیات خودروی لوکس در سال 1402 شامل چه کسانی می گردد؟

به گزارش همیار مشاوره، با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین عایدی در کشورمان و سایر کشور های دیگر دنیا و تناسب بستن میان قیمت خودرو ها در ایران و دنیا، به راحتی می توان دریافت که خودرو در ایران کالایی گران قیمت و دور از دسترس است و سالانه ایرانیان بخش قابل توجهی از عایدی خود را صرف خرید خودرو می نمایند؛ بنابراین به طور کلی می توان گفت که نه تنها خودرو های لوکس وارداتی، بلکه حتی ماشین های قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران قیمت هستند و به همین علت نیز برخلاف بسیاری از کشور های دنیا، خودرو در ایران کالایی سرمایه ای محسوب شده و مشمول مالیات می گردد.

مالیات خودروی لوکس در سال 1402 شامل چه کسانی می گردد؟

مالیات خودرو های لوکس در سال 1402 احتمالاً به مدل های گران تر از 1.5 میلیارد تعلق می گیرد.

با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین عایدی در کشورمان و سایر کشور های دیگر دنیا و تناسب بستن میان قیمت خودرو ها در ایران و دنیا، به راحتی می توان دریافت که خودرو در ایران کالایی گران قیمت و دور از دسترس است و سالانه ایرانیان بخش قابل توجهی از عایدی خود را صرف خرید خودرو می نمایند؛ بنابراین به طور کلی می توان گفت که نه تنها خودرو های لوکس وارداتی، بلکه حتی ماشین های قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران قیمت هستند و به همین علت نیز برخلاف بسیاری از کشور های دنیا، خودرو در ایران کالایی سرمایه ای محسوب شده و مشمول مالیات می گردد.

از طرف دیگر، مالیات خودرو های لوکس در سال 1402 احتمالاً به مدل های گران تر از 1.5 میلیارد تعلق می گیرد و همین ابتدای کار، تکلیف بسیاری از خودرو های صفر کیلومتر تعیین می گردد.

از الان کسانی که قصد خرید خودرو هایی مثل تیوولی ارمور و رنو کپچر را دارند، باید به فکر یک درصدی باشند که براساس قیمت روز خودرو به عنوان مالیات باید پرداخت گردد. می ماند مدل های دست ِدومی که خریدارانشان احتمالاً هنگام معامله فکرش را هم نمی کردند که یک روزی باید دنبال رتق و فتق امور مالیاتی آن به عنوان خودروی لوکس باشند.

قیمت سوزوکی گرندویتارا اتوماتیک صفر کیلومتر که ایران خودرو آخرین نسخه آن را سال 98 فراوری کرد، به دو میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است و الان مدل 97 آن را با کارکرد 105 هزار کیلومتر، یک میلیارد و 775 میلیون تومان آگهی نموده اند؛ یعنی با قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودرو های بالای 1.5 میلیارد تومان در سال 1402، مالک این سوزوکی باید معادل یک درصد از قیمت آن را به عنوان مالیات کنار بگذارد.

سانگ یانگ تیوولی ارمور مونتاژی صفر کیلومتر مدل 1400 را در بازار آزاد حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان معامله می نمایند و یکی از همان مدل ها با کارکرد 16 هزار کیلومتر، حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان خرید و فروش می گردد. یعنی تیوولی ارمور مونتاژی دست دوم هم احتمالاً جزو خودرو هایی است که مالکان آن باید در سال 1402 آماده پرداخت مالیات آن باشند.

پژو 2008 که اوایل ورود به ایران بین 125 تا 130 میلیون تومان فروخته می شد، الان نزدیک دو میلیارد تومان معامله می گردد. در بازار خودرو های دست دوم معمولاً مدل های 97 و 98 پژو 2008 را با کارکرد های مختلف، بیشتر از 1.5 میلیارد تومان آگهی می نمایند و مالکان این مدل ها باید آماده پرداخت یک درصد از قیمت روز خودرو به عنوان مالیات باشند.

کیا سراتو وارداتی صفر کیلومتر هم با قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان دست به دست می گردد و در بازار مدل های کارنموده، معمولاً مدل های مونتاژی دست دوم را دست کم 1.5 میلیارد می فروشند.

مدل هایی که تا اینجا آنالیز کردیم، بعضی از خودرو های دست دومی بودند که با فرض قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودرو های بالای 1.5 میلیارد، مالکانشان باید آماده پرداخت آن باشند. از طرفی دیگر، با وقایع اخیر بازار خودرو و دستخوش تغییر شدن قیمت انواع مدل های داخلی و خارجی، حالا خودرو های جدیدی به جمع مدل های گران تر از 1.5 میلیارد اضافه شده اند.

قیمت هیوندای النترا مونتاژی و وارداتی اگر صفر کیلومتر باشد، به ترتیب حدود 3 و 2.5 میلیارد تومان است؛ پس شرایط برای مالکان آن ها بابت پرداخت مالیات خودرو تعیین است. اما بین مدل های دست دوم، هیوندای النترا مدل 2014 با کارکرد زیر 70 هزار کیلومتر، حداقل با قیمت 1.5 میلیارد تومان رد و بدل می گردد. اگر قیمت این هیوندای النترا در موعد پرداخت مالیات تغییری نکند و همین 1.5 میلیارد بماند، مالک آن باید حدود 15 میلیون تومان بابت مالیات کنار بگذارد.

قیمت رنو کپچر مدل 2017 که ایران خودرو آن را مونتاژ نموده، الان در بازار آزاد به یک میلیارد و 600 میلیون تومان رسیده است. همین مدل را اواخر تیرماه سال جاری یک میلیارد و 100 تا یک میلیارد و 150 میلیون تومان معامله می کردند و سال 97 که رنو کپچر به وسیله ایران خودرو مونتاژ می شد، قیمت آن در بازار حدود 280 میلیون تومان بود.

از همین مدل های رنو می توانیم به داستر اشاره کنیم که سال 97 نسخه های مختلف آن را 125 تا 200 میلیون تومان می فروختند و الان که رنو داستر دو دیفرانسیل بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان معامله می گردد، صاحبان آن احتمالاً از سال آینده مشمول پرداخت مالیات می شوند.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "مالیات خودروی لوکس در سال 1402 شامل چه کسانی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات خودروی لوکس در سال 1402 شامل چه کسانی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید